Prace na A2 przyspieszają dzięki "Bercie"

Obraz
Źródło zdjęć: © GDDKiA

11-metrowa maszyna, zwana pieszczotliwie "Bertą", zaczęła układać asfalt na drugiej jezdni odcinka C autostrady A2 między Strykowem a Konotopą. Pierwsza jezdnia jest już praktycznie gotowa. W minutę "Berta" układa 4-5 metrów asfaltu.

- Planujemy zakończyć układanie warstwy ścieralnej na początku tygodnia - powiedział w niedzielę po południu PAP jeden z pracowników budowy. Warstwa ścieralna już jest na tzw. nitce południowej autostrady, prowadzącej z Łodzi do Warszawy. Na znacznej jej części wymalowane są już nawet pasy ruchu i pobocza. Wzdłuż jezdni robotnicy montują bariery energochłonne.

Ogromny, 11-metrowy rozściełacz, czyli maszyna do układania masy mineralno-asfaltowej, nazywany przez pracowników budowy "Bertą", pracuje teraz na nitce północnej. W niedzielę ok. godz. 14 "Berta" pracowała około kilometra od granicy z gotowym już odcinkiem D wybudowanym przez Strabag. - "Berta" układa mniej więcej 4-5 metrów masy na minutę - powiedział PAP jeden z pracowników budowy. - Zostało nam już tylko kilka kilometrów - dodał. Cały odcinek C ma prawie 20 km długości.

"Berta" układa masę na całej szerokości jezdni jednocześnie, a za nią posuwa się kilka walców, które wygładzają i utwardzają asfalt. Podczas pracy maszyn nad drogą unoszą się gęste, ciemne opary. Poza "Bertą" na odcinku wykorzystywane są także mniejsze tego typu maszyny. tam, gdzie warstwy ścieralnej jeszcze nie ma, robotnicy czyszczą asfaltową podbudowę z resztek ziemi - dzięki temu wierzchnia warstwa ma dobrze przywierać.

Postęp prac na budowie widać gołym okiem. Na fragmencie przy przyszłym miejscu obsługi podróżnych w Baranowie jeszcze miesiąc temu nie były nawet gotowe wszystkie nasypy - obecnie do wykonania została już tylko ostatnia warstwa asfaltu na jednej jezdni, oznakowanie, barierki i ekrany dźwiękochłonne. W Wiskitkach w ciągu ostatniego miesiąca ukończono m.in. wiadukt w ciągu drogi krajowej nr 50, więc kierowcy nie muszą już jeździć przez plac budowy. Nad otaczarniami wytwarzającymi asfalt miesiąc temu unosiły się kłęby czarnego dymu - w niedzielę wokół nich panowała cisza. Wykonawca poinformował pod koniec maja, że prace osiągnęły taki poziom zaawansowania, że można było ograniczyć wykonywanie prac w nocy. Roboty, które teraz są prowadzone, wymagają światła dziennego.

Mimo że pracujący przy budowie robotnicy deklarują, że - o ile nie zdarzy się nic nieprzewidzianego - droga może być przejezdna na Euro 2012, to przed nimi jeszcze dużo pracy. Otoczenie autostrady pozostawia wiele do życzenia. Do części wiaduktów ustawionych nad autostradą nadal nie doprowadzono dróg dojazdowych, po bokach A2 piętrzą się hałdy piachu, w niektórych miejscach brakuje ekranów dźwiękochłonnych. Wykonawca przy każdej okazji przypomina, że kontraktowym terminem zakończenia inwestycji jest październik 2012 r. Przed mistrzostwami droga ma być jedynie "przejezdna". Oznacza to, że nie będzie musiała być wyposażona we wszystkie instalacje ochrony środowiska. Zezwala na to tzw. ustawa o przejezdności, niedawno podpisana przez prezydenta.

Odcinek C to ostatni fragment drogi między Łodzią a Warszawą, po którym nie można jeszcze jeździć. Pozostałe cztery fragmenty mają już pozwolenie na użytkowanie. Do czasu aż odcinek C nie zostanie oddany do użytku, kierowcy nie korzystają w pełni z już oddanych sąsiednich odcinków B i D, ponieważ nie ma zjazdów.

Agata Kalińska (PAP)

tb/

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥