Poznań Motor Show: samochody miejskie

Podczas targów motoryzacyjnych w Poznaniu można zobaczyć najnowsze modele miejskich samochodów. Wśród nich znalazły się typowe hatchbacki, ale też mały crossover, auta hybrydowe, oraz nietypowy Mini Clubman, który łączy kilka segmentów w jedno.

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

/ 6Hyundai i20 Active

Obraz
© Piotr Mokwiński

Podczas targów motoryzacyjnych w Poznaniu można zobaczyć najnowsze modele miejskich samochodów. Wśród nich znalazły się typowe hatchbacki, ale też mały crossover, auta hybrydowe, oraz nietypowy Mini Clubman, który łączy kilka segmentów w jednym nadwoziu.

Hyundai postanowił produkować "uterenowioną" wersję swojego mieszczucha w Indiach. I20 Active ma blisko 4 metry długości, 176 cm szerokości i 155 cm wysokości (z relingami). Nadwozie zaopatrzono w szereg plastikowych nakładek imitujących osłony mające neutralizować skutki kolizji z terenowymi przeszkodami. W praktyce nie spodziewajmy się po tym aucie zbyt wiele. To ukłon w stronę miłośników miejskich crossoverów ceniących nieco wyższy prześwit.

Pod maską znajdziemy dwie jednostki napędowe. Pierwsza z nich to benzynowy motor o pojemności 1,2 litra. Generuje on 83 KM i 112 Nm. Osoby szukające lepszej dynamiki i niższego zapotrzebowania na paliwo powinny przyjrzeć się bliżej dieslowi 1,4 CRDi. Ma 90 KM i 220 Nm. W średnim rozrachunku powinien zużywać około 5 litrów paliwa.

/ 6Suzuki Baleno

Obraz
© Piotr Mokwiński

Mniejsze od SX4, a większe od Swifta. W Poznaniu ma miejsce polska premiera Suzuki Baleno. Prawie kompaktowych rozmiarów nadwozie wpisuje się w nowy nurt designu japońskiej marki. Dwubryłowe nadwozie można doposażyć w 16-calowe obręcze ze stopów lekkich, LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej i ksenonowe światła. Wewnątrz bez trudu zmieszczą się cztery osoby. Miejsca nie brakuje w obu rzędach, a dostęp ułatwiają sporych rozmiarów drzwi. Bagażnik o pojemności 355 litrów stanowi najlepszy wynik w segmencie - Fabia ma o 25 litrów mniej.

Wśród jednostek napędowych znajdziemy nowe propozycje, niedostępne wcześniej w samochodach Suzuki. 1,0 BoosterJet ma 111 KM i 170 Nm. Moment obrotowy przekazuje na przednie koła za pomocą 5-stopniowej przekładni manualnej. W zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona i belkę skrętną. Baleno maksymalnie rozpędzi się do 200 km/h.

/ 6Audi Q2

Obraz
© Piotr Mokwiński

Q2 to najmniejszy crossover w rodzinie Audi. Do jego napędu przewidziano aż 6 jednostek napędowych. 1,0 TSI, 1,4 TSI i 2,0 TSI wsparto turbodoładowaniem i wyposażono w manualną przekładnię o 6 stopniach lub 7-biegowy automat. Ponadto, do wyboru klienta oddano trzy diesle o mocy od 116 do 190 KM (1,6 i 2,0 TDI). Dwa najmocniejsze silniki w standardzie występują z napędem na obie osie.

Q2 można doposażyć w cyfrowy wyświetlacz przed oczami kierowcy (znany chociażby z modelu TT), head-up display, a także system wykrywający zagrożenie przed pojazdem i automatycznie uruchamiający hamulce. Na pokładzie przewidziano też miejsce dla aktywnego tempomatu, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz system Start&Stop.

/ 6Toyota Yaris Hybrid

Obraz
© Piotr Mokwiński

Na stoisku Toyoty wypatrzyliśmy wyjątkowo oszczędną propozycję do miasta. Japończycy już od 18 lat oferują klientom na całym świecie auta z alternatywnym napędem. Miejski Yaris stanowi dobry punkt odniesienia dla znacznie droższych diesli. Na elementy układu hybrydowego dostaniemy 5 lat gwarancji (do 100 tys. km) i aż 10 lat na baterię. Auto ma łączną moc 100 koni mechanicznych. Podstawowe 75 generuje 1,5-litrowy silnik benzynowy. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 11,8 sekundach, a prędkość maksymalna wynosi 165 km/h. Średnie zużycie paliwa według producenta to 3,6 litra. Za taką wersję musimy zapłacić 74 900 złotych.

/ 6Hyundai Ioniq

Obraz
© Piotr Mokwiński

Ioniq to najnowsza w klasie propozycja auta hybrydowego. Łączna moc zestawu wynosi 141 KM. Moment obrotowy przekazywany na przednie koła za pomocą dwusprzęgłowej przekładni automatycznej pozwala rozpędzić auto do setki w 10,8 sekundy i osiągnąć maksymalnie 185 km/h. Według producenta, koreański samochód w cyklu mieszanym powinien spalać zaledwie 3,4 litra paliwa.

Kierowcę ma wspomagać szereg przydatnych rozwiązań elektronicznych. Zestaw czujników w czasie rzeczywistym monitoruje martwe pole, utrzyma auto w pasie ruchu, a w razie wykrycia zagrożenia automatycznie uruchomi hamulce, minimalizując tym samym skutki ewentualnej kolizji. Zestaw uzupełnia aktywny tempomat i jednostka multimedialna z funkcją Mirror przekazująca aplikacje z telefonu na wyświetlacz pokładowy.

/ 6Mini Clubman

Obraz
© Piotr Mokwiński

Druga generacja Clubmana stanowi rozwinięcie filozofii poprzednika i wykorzystuje zalety najnowszych rozwiązań stosowanych przez BMW. Kompaktowe auto łączy cechy crossovera, kombi i hatchbacka. Wygląda nietypowo, co jednym przypadnie do gustu, a innych skutecznie zniechęci. Nadwozie ma 425 cm długości, 180 szerokości i 144 wysokości. W bagażniku zmieścimy 360 litrów, a po złożeniu oparć drugiego rzędu aż 1250.

Pod maską znajdziemy jedną z trzech jednostek napędowych. Podstawowy silnik benzynowy ma 1,5 litra pojemności, 136 KM i 220 Nm dostępnych już przy 1250 obr./min. 192-konny Cooper S przyspiesza do setki w 7,2 sekundy, zużywając przy tym 6,2 litra paliwa. Dla oszczędnych przygotowano dwulitrowego diesla o mocy 150 KM (330 Nm przy 1750 obr./min). W tym przypadku sprint do setki trwa 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 212 km/h.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne