Pozimowy serwis motocykla. Oto, na co zwrócić uwagę
Tradycyjna inauguracja sezonu motocyklowego w tym roku – z racji interesujących zjawisk pogodowych – przesunęła się na początek maja, ale nie oznacza to, że zmieniły się zasady pozimowego przeglądu motocykla. Oto, na co zwrócić uwagę przed "nawinięciem" pierwszych kilometrów.
Zakładam, że zadbałeś o kask i strój jeszcze w poprzednim sezonie, a teraz nie zaskakują cię rozbite na szybce owady czy stęchnięte podpinki. Jeśli ten element jest już gotowy, teraz trzeba zając się kolejnym, mianowicie…
…dokumentami.
Tak, od grudnia 2021 roku nie musisz mieć przy sobie ani ubezpieczenia OC, ani dowodu rejestracyjnego, a nawet prawa jazdy (mówimy oczywiście o "plastiku", nie o uprawnieniach). W przypadku tych dwóch pierwszych warto sprawdzić ich ważność –pomijając fakt, że kary za brak polisy OC są koszmarnie wysokie – lepiej nie ryzykować płacenia za uszkodzoną własność. Teraz wypada się zająć kolejnym punktem, czyli…
…akumulatorem
Zgodnie z zaleceniami producenta, akumulator powinien być odłączony na czas zimowy. Jeśli nie doładowywałeś go co kilka tygodni, teraz musisz postawić na prostownik, który przywróci ogniwo do właściwego stanu. Pamiętaj jednak, że niektóre akumulatory mogą być już nie do odratowania. Wtedy nie pozostaje nic innego jak kupić nowy zasobnik energii.
Wymiana oleju
W tym wypadku mamy dwie szkoły motocyklistów. Pierwsza z nich stwierdza, że olej wymieniamy przed końcem sezonu, bowiem zużyty środek smarny zawiera resztki paliwa czy złogi (w przypadku mineralnego smarowidła), co może wpływać na problemy z kompresją. Druga szkoła stwierdza, że jeśli motocykl stoi w pomieszczeniu gdzie zmienia się temperatura, na zimnych elementach silnika skrapla się woda i zmniejsza skuteczność oleju. Lepiej jednak jest wymieniać olej częściej niż rzadziej. Przy okazji warto też zwrócić uwagę na nasmarowanie liniek.
Sprawdź łańcuch!
Obok i linek warto pochylić się też nad łańcuchem. O ile właściciele wszelkich off-roadowych maszynek muszą czyścić łańcuch zdecydowanie częściej, tak i w przypadku chopperów nie wolno zaniedbać odpowiedniego naoliwienia tego elementu. Naftę nanosimy na łańcuch, dokładnie czyścimy i ponownie smarujemy, kręcąc kołem. Przy okazji warto sprawdzić jego naciąg – w połowie długości podnosimy łańcuch palcem. Odpowiedni luz wyznaczony jest indywidualnie dla rozmaitych modeli, ale zazwyczaj jest to ok. 2,5 – 3 cm.
Lagi…
…ale nie gdy gracie po sieci. W teorii uszczelniaczom lag nie powinno się nic stać, ale jak wszystko co mechaniczne, mogą zepsuć się od nieużywania (zwłaszcza, że są gumowe). Warto sprawdzić, czy uszczelniacze dalej trzymają olej, czy nie wypuszczają go na elementy zawieszenia i pod motocykl. Jeśli tak jest, pozostaje już tylko zamówienie części i udanie się do serwisu – przecież zawieszenie to jeden z najistotniejszych elementów motocykla.