Na Podkarpaciu powstał klaster motoryzacyjny Automotive. Należy do niego na razie sześć firm, w tym polskie oddziały światowych potentatów w tej branży, m.in. producent szyb samochodowych Pilkington oraz firma oponiarska Goodyear.
W tworzenie klastra zaangażowana jest Tarnobrzeska Agencja Rozwoju Regionalnego, inicjatywę wspiera też podkarpacki urząd marszałkowski. Rzecznik prasowy urzędu Tomasz Leyko poinformował, że do klastra przystąpiły firmy głównie z północy województwa, gdzie ten przemysł jest bardzo dobrze rozwinięty.
Wśród podmiotów, które założyły klaster, oprócz Pilkingtona, który ma swoją fabrykę w Tarnobrzegu i koncernu Goodyear, który zakład produkujący opony ma ulokowany w Dębicy, należą także: Kirchhoff Automotive Polska z Mielca - firma zajmuje się produkcją metalowych części do samochodów; producent felg Uniwheels Production ze Stalowej Woli; spółka Federal Mogul z Gorzyc - zajmująca się wyrobem tłoków, sworzni i felg oraz Lear Corporation Poland z Mielca - producent wiązek przewodów dla motoryzacji. Opiekę naukową nad klastrem sprawują dwie uczelnie: Politechnika Rzeszowska oraz Akademia Górniczo-Hutnicza.
Jak zaznaczył Leyko, głównym celem klastra jest współpraca pomiędzy uczestnikami, aby "efektywnie wykorzystać potencjał każdego z nich". - Zależy nam również na wypromowaniu klastra jako innowacyjnego ośrodka branży motoryzacyjnej w tej części Polski. Liczymy, że jego powstanie korzystnie wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu - dodał rzecznik. Koordynatorem klastra została Tarnobrzeska Agencja Rozwoju Regionalnego, która w ramach swego wkładu przeznaczyła pomieszczenia oraz udostępniła niezbędne wyposażenie. Klaster będzie działał w formie stowarzyszenia, teraz czeka na rejestrację w KRS. Prezesem został szef Pilkingtona Ryszard Jania. Jednym w pierwszych zadań stowarzyszenia będzie określenie obszarów współpracy między poszczególnymi firmami oraz promocja klastra. Pieniądze na ten cel organizacja chce pozyskać z programów unijnych.
Klaster to geograficzne skupisko firm danej branży. Przedsiębiorstwa te konkurują, ale równocześnie, w pewnych obszarach, współpracują, dzięki czemu osiągają korzyści. Jednym z najsłynniejszych przykładów klastrów jest Dolina Krzemowa w USA, a w Polsce Dolina Lotnicza.
Źródło: PAP
ll/moto.wp.pl