Porsche Macan 2.0 – Gdzie się podziało V6?

Obraz
Porsche od lat kojarzy się z doładowanymi jednostkami benzynowymi V6. Ostatnie lata przyniosły także u niemieckiego producenta wiele zmian. Nie dość, że zaprojektowano dwa SUV-y, to w mniejszym z nich podstawowy silnik stanowi dwulitrowa jednostka znana w koncernie VAG pod symbolem TFSi. Wbrew pozorom, całkiem żwawo napędza blisko 1800-kilogramowe auto.

Tylko cztery cylindry

Skąd pomysł na 2.0 R4? Wynika to z mody na dowsizing. Klienci wolą mniejsze, ale mocniejsze silniki. Do tego kwestia ceny, na którą ogromny wpływ ma akcyza. Wszystkie jednostki powyżej dwóch litrów są objęte stawką w wysokości 18,6 proc. Ponadto R4 są w teorii tańsze w serwisie od 6-cylindrowych odpowiedników i zużywają mniej paliwa. A jak to wygląda w praktyce? Doładowany motor Porsche ma aż 252 KM i 370 Nm dostępnych w zakresie 1600-4500 obr./min. Napędza większość modeli koncernu. Znajdziemy go w Golfie, Audi A4, Skodzie Octavii, a także Seacie Leonie. Różni się natomiast mocą i skrzynią biegów. W Porsche połączono go z bardzo wydajnym, dwusprzęgłowym PDK. 7-stopniowy mechanizm działa błyskawicznie i bez zwłoki reaguje na kickdown. W trybie Sport Plus przyjemnie też szarpie, co dotąd było zarezerwowane dla mocniejszych odmian V6. W kwestii osiągów, Macan nie ma się czego wstydzić. Mimo sporej masy własnej do setki przyspiesza w 6,5 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 229 km/h. Nieźle też wypada
elastyczność. Zaledwie 4,8 sekundy wystarczy, aby przesunąć wskazówkę prędkościomierza z 80 do 120 km/h.

Launch Control i 4x4

Macana można wyposażyć w system Launch Control. Warto, bo dzięki możliwie najbardziej efektywnemu wykorzystaniu potencjału jednostki i napędu 4x4, zaskoczycie na światłach niejedno znacznie mocniejsze auto. Zwłaszcza na mokrej nawierzchni, gdzie Porsche zachowuje się dość przewidywalnie. Wersje S i Turbo słyną ze świetnego brzmienia silnika i lekkości w przyspieszaniu na prostej. Choć R4 jest znacznie wolniejsze od droższych braci, to w zakrętach im dorównuje, a czasem wręcz przewyższa. To zasługa mniejszej masy własnej.

Ten kompaktowy SUV naprawdę świetnie jeździ. Do tego jest dobrze wyciszony i skutecznie radzi sobie z nierównościami. Nie należy przesadzać z doborem zbyt dużych felg. Optymalne na dziurawe drogi są 18, maksymalnie 19-calowe. Wówczas, nawet na poprzecznych nierównościach dość trudno wyprowadzić auto z równowagi. Kolejny mocny argument stanowi układ kierowniczy. W trybie komfortowym działa nieco leniwie, ale wystarczy wcisnąć Sport, by mocno odmienić charakter pojazdu. Zmniejsza się siła wspomagania, zwiększa czułość na operowanie gazem i usztywnia zawieszenie. Na koleinach i sporych ubytkach w asfalcie warto mocno trzymać kierownicę. Ponadto, z wydechu zaczyna dobiegać delikatny, basowy pomruk i ledwie słyszalne „strzały” przy zmianie biegów w okolicy czerwonej podziałki skali obrotomierza. Zużycie paliwa przy agresywnej jeździe w mieście nie przekracza 15 litrów, a w trasie 13. Przy nieco „lżejszej” nodze, łatwo zejść w miejskich korkach do 12 i około 8 w spokojnej, pozamiejskiej wycieczce.

Dziesiątki przycisków

Wszystkie modele przed debiutem nowej Panamery wyposażano w kokpit zdominowany przez dziesiątki przycisków. To znak rozpoznawczy Porsche i Saabów z końca lat 90. Niemniej, większości guzików przypisano tylko jedną funkcję, więc po kilkunastu minutach powinniście zorientować się przynajmniej w obsłudze tych najważniejszych. Przy okazji niedawnego liftingu, zmieniono system multimedialny. Poprzedni był mocno przestarzały i graficznie w czasach 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem. Teraz uproszczono interfejs i zaprojektowano nowe menu. Całość jest wreszcie przejrzysta i działająca bez zbędnej zwłoki. Co ważne, można połączyć się z internetem i korzystać z aplikacji przeniesionych z ekranu smartfona. Zmiany z ostatnich miesięcy zaowocowały także modernizacją kierownicy. Nowa ma trzy ramiona, atrakcyjny wygląd i gładziki o przeciętnej precyzji. Zestaw wskaźników za to nie pozostawia wiele do życzenia. Przekazuje niezbędne informacje i co ważne, ma duży obrotomierz wpisany centralnie.

Skromna przestrzeń z tyłu

O ile na przednich, dobrze wyprofilowanych i jednocześnie wygodnych fotelach nikomu nie zabraknie miejsca, o tyle na kanapie już tak. Przydałoby się kilka centymetrów więcej przed kolanami i nad głowami. Lepiej w tej kwestii wypada Mercedes GLC i BMW X3. Porsche wygrywa za to w kategorii materiałów wykończeniowych i ograniczonej jedynie zasobnością portfela personalizacji. W katalogu znajdziemy skórzane obicie deski, listwy dekoracyjne z drewna, czy też wstawki z włókna węglowego. To wszystko tworzy typową atmosferę premium. Spasowanie poszczególnych elementów to klasa sama w sobie. Bagażnik o pojemności 500 litrów ma regularny kształt, ale ciut za wysoki próg załadunkowy. W razie potrzeby, można go powiększyć do 1500 litrów. Bardzo przyzwoity wynik.

Konkurencja

Segment kompaktowych SUV-ów jest bardzo mocny, ale to właśnie Macan uchodzi za najlepiej jeżdżące auto. Nie jest jednak tanio. Za podstawową wersję trzeba zapłacić 226 tysięcy i nawet drugie tyle przeznaczyć na dodatkowe opcje. Niestety, w standardzie nie dostaniemy za wiele. Na pocieszenie możemy wspomnieć, że u rywali sytuacja przedstawia się podobnie. X3 28i (245 KM) też oferuje skromne wyposażenie standardowe, ale jest trochę tańsze – 201 200 zł. Mercedes z dwulitrowym silnikiem benzynowym (211 KM) to wydatek przynajmniej 176 tysięcy.

Naszym zdaniem

Inżynierowie Porsche po raz kolejny potwierdzili, że potrafią tchnąć sportowego ducha także w podstawową wersję sporego i ciężkiego SUV-a. Cztery cylindry w zupełności wystarczą, jeśli tylko nie oczekujecie od Macana ryku silnika włączającego alarmy w samochodach sąsiadów i sprintu do setki na poziomie Audi RS3. Za tym modelem przemawia znacznie niższa cena względem 6-cylindrowców i wysoki komfort codziennej eksploatacji. To jeden z nielicznych przypadków, gdzie downsizing wyszedł na dobre.

Piotr Mokwiński, Moto.WP.pl

"Porsche Macan 2.0 - dane techniczne" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy, turbo"
Pojemność silnika cm3 "1 984"
Moc KM / przy obr./min "252 / 5 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "370 / 1 600 – 4 500"
Skrzynia biegów "automatyczna, 7-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "229"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "6,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,5 / 6,5 / 7,3"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "12,1 / 8,2 / 10,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "500 / 1 500"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 697 / 1 923 / 1 624"
Cena wersji podstawowej w zł "226 400"
Cena testowanego modelu w zł "316 700"
Plusy null
Minusy null
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy