Porsche 911 - jak dobrze znasz ten model?
Jak dobrze znasz Porsche 911? Ten model ma za sobą 53 lat ewolucji. Z każdą nową generacją staje się bardziej rewolucyjny i doskonalszy. Oto najważniejsze modyfikacje, jakie zaszły w historii legendarnego modelu. Kolekcję wszystkich generacji Porsche 911 Turbo będzie można zobaczyć na Verva Street Racing 2016 już 17 września na Błoniach Stadionu Narodowego w Warszawie.
Porsche 911
Pierwsze Porsche 911 zostało pokazane światu 12 września 1963 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Auto zachwyciło publiczność czystą linia i obietnicą rewelacyjnych osiągów.
Do tej pory bramy fabryki opuściło ponad 900 tysięcy egzemplarzy siedmiu generacji legendarnego 911. Łączy je sportowy charakter i ogólne założenia takie jak stosowanie silnika typu boxer montowanego z tyłu nadwozia i dwudrzwiowa karoseria.
Pierwsze Porsche 911 (1963-1973)
Pierwsze 911 pierwotnie miało nazywać się 901, ale protesty Peugeota odniosły skutek i Porsche musiało zrezygnować z używania cyfry 0 w środku trzycyfrowego oznaczenia. Oprócz nowego nazewnictwa, sportowy model Porsche miał wiele nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych. Sześciocylindrowy silnik umieszczony z tyłu, który za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni mechanicznej napędzał tylne koła to nie było wówczas rozwiązanie popularne w motoryzacji.
Trzy lata po debiucie modelu zaprezentowano nadwozie typu targa, a rok później, czyli w 1967 do wyboru była czterobiegowa przekładnia zautomatyzowana. Auto w wersjach silnikowych o mocach powyżej 150 KM były trudne w prowadzeniu ze względu na nietypowy rozkład masy. Do 1973 roku łącznie wyprodukowano 81 100 egzemplarzy.
Porsche 911 Seria G (1973-1989)
Nowa generacja to przede wszystkim znacznie zwiększono pojemność silnika, lepsze zabezpieczenie antykorozyjne i debiut wersji Turbo. 911 serii G była produkowana przez 16 lat i doczekała się wielu mniejszych i większych modernizacji.
Kolejną nowością w rodzinie była wersja z otwieranym dachem i seria aut bez dachu - Speedster. To bezpośrednie nawiązanie do poprzednika 911 czyli 356, który również występował w takiej wersji. Jej cechy charakterystyczne to np. bardziej pochylona i mniejsza tylna szyba, a także specjalna pokrywa tylnej części nadwozia.
Wisienką na torcie oferty 911 była wersja Turbo, której produkcję rozpoczęto w 1977 roku. O ile zwykłe 911 z silnikami 2.7 i 3.0 wymagały od kierowcy jedynie przyzwyczajenia się do lekkiego przodu, to już najmocniejsze 3.3 Trubo wiązały się z koniecznością wyćwiczenia specjalnej techniki jazdy. Porsche serii G to auta bardzo lubiane przez kierowców, ponieważ prowadzą się one bardzo bezpośrednio, a jazda daje możliwość poczucia współpracy z urządzeniem mechanicznym.
Do 1989 roku wyprodukowano łącznie 196 397 wszystkich wersji Porsche 911 serii G.
Porsche 911 964 (1988-1994)
Trzecia generacja to zupełnie nowa jakość proponowana klientom. Inżynierowie Porsche opracowali nowe podwozie i przygotowali dla klientów rozbudowaną listę wyposażenia dodatkowego. Zupełną nowością było wprowadzenie możliwości wyboru napędu na cztery koła i zastosowanie sprężyn zamiast drążków skrętnych.
Właściciel oprócz niezłych osiągów silnika 3.6 mógł liczyć na skuteczne hamulce z systemem ABS, wspomaganiem układu kierowniczego i automatycznie wysuwany spojler. Rok po debiucie modelu 964 zaproponowano klientom automatyczną przekładnię Tiptronic, jednak dla osób, które stawiały na osiągi znaczeni lepszym wyborem był manual. Dodatkowo wersje C4 czyli z napędem wszystkich kół były o około 100 kg lżejsze od C2 (napęd na tył), co również odbijało się na przyspieszeniu.
Największymi zaletami 911 964 był świetnie brzmiący i mocny silnik 3.6, a także gadżet w postaci automatycznie wysuwanego spojlera. Wersję Turbo napędzał motor o mocy 350 KM.
Do 1994 roku łącznie wyprodukowano 63 762 sztuki wszystkich wersji 911 964.
Porsche 911 993 (1993-1998)
Wielu miłośników Porsche 911 twierdzi, że 993 to ostatnie Porsche zasługujące na miano klasyka. Wszystko przez sposób chłodzenia silnika. W przypadku 993 mamy do czynienia z klasycznym systemem chłodzenia silnika za pomocą powietrza. W porównaniu do 964 zmiany były dosyć poważne, choć mało widoczne. Z nowej wersji zastosowano aluminiowe elementy zawieszenia, lżejszy układ przeniesienia napędu w 4x4 i wzmocniono silnik, z 250 do 272, a następnie do 285 KM.
Wersja Turbo 993 miała od 1995 roku dwie sprężarki i była dostępna jedynie z napędem na cztery koła. Oprócz tego w trakcie produkcji tej generacji wprowadzono po raz pierwszy wersję GT2.
Co ciekawe, 911 993 zachowane w dobrym stanie bywa droższe w zakupie niż znacznie nowsze auta. Zadbane egzemplarze z manualną skrzynią biegów z każdym rokiem zyskują na wartości.
Łącznie wyprodukowano 68 881 egzemplarzy wszystkich wersji 911 serii 993.
Porsche 911 996 (1997-2005)
Pierwsze 911 chłodzone cieczą trafi do historii jako auto zrywające z ważnym elementem tradycji serii 911. Wszystko przez normy ekologiczne. Oprócz tego 996 dostało nową platformę technologiczną, nieco zaokrągloną karoserię i reflektory, które zintegrowano z kierunkowskazami. Zaawansowanie technologiczne tego auta i komfort, jaki oferowało, przyciągnęły do firmy zupełnie nowych klientów. Serię 996 chwalono przede wszystkim za precyzję prowadzenia i wysoką jakość wykonania.
Na bazie tego modelu po raz pierwszy wyprodukowano wersję GT3, a także po raz pierwszy zastosowano ceramiczne hamulce (dla GT2). Mimo że 996 uchodzi za najmniej lubiane Porsche, sprzedano go w liczbie znacznie większej niż 993 i 964 razem wziętych.
Przez 8 lat łącznie fabrykę Porsche opuściło 175 262 egzemplarze z serii 996.
Porsche 911 997 (2004-2012)
Porsche 911 997 prezentowało zupełnie nowy poziom zaawansowania technologicznego. Pod karoserię trafił system PASM, czyli amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia i np. turbosprężarka ze zmienną geometrią. Oprócz tego zastosowano silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnie PDK.
Wizualnie zastosowano powrót do klasycznych, zaokrąglonych reflektorów i zredukowano przedni zwis. Porsche zaszalało też ze zróżnicowaniem wersji 911. Cennik rozbudowano o 24 odmiany 997. Model ten pobił też rekord jeśli chodzi o wolumen produkcji.
Łącznie sprzedano aż 213 004 egzemplarze Porsche 911 997
Porsche 911 991 (od 2011)
Kolejny model to zupełnie nowa platforma i nowy poziom zaawansowania technologicznego. 911 produkowane od 2011 roku są nieco większe od poprzednika. Do oferty trafiła siedmiobiegowa skrzynia manualna. Zwiększono rozstaw kół i rozstaw osi, a także zastosowano nowy układ zawieszenia. Dzięki tym zabiegom 991 prowadzi się znacznie stabilniej i jest lepiej przystosowane do dużych mocy. W wersje Turbo i Turbo S potrafią przyspieszać do pierwszej setki w mniej niż 3.2 sekundy.
Modele 991 z początku produkcji mają szansę stać się egzemplarzami poszukiwanymi przez kolekcjonerów, ponieważ to ostanie seryjnie produkowane Porsche z wolnossącymi silnikami zestawionymi z mechanicznymi przekładniami.
Już 17 września na Verva Street Racing 2016 na błoniach Stadionu Narodowego w Warszawie będzie można zobaczyć wystawę wyjątkowych wersji Porsche. Firma 911 Garage zaprezentuje najbardziej ekstremalne wersje legendarnej 911-tki.
Na stoisku firmy zostanie zaprezentowana kolekcja wszystkich Porsche 911 Turbo - od pierwszej generacji z 1975 roku, po najnowszy model, który premierę miał na początku roku 2016. Wstęp na imprezę będzie wolny.