Porsche 911 - jak dobrze znasz ten model?

Jak dobrze znasz Porsche 911? Ten model ma za sobą 53 lat ewolucji. Z każdą nową generacją staje się bardziej rewolucyjny i doskonalszy. Oto najważniejsze modyfikacje, jakie zaszły w historii legendarnego modelu. Kolekcję wszystkich generacji Porsche 911 Turbo będzie można zobaczyć na Verva Street Racing 2016 już 17 września na Błoniach Stadionu Narodowego w Warszawie.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

/ 8Porsche 911

Obraz
© Materiały prasowe

Pierwsze Porsche 911 zostało pokazane światu 12 września 1963 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Auto zachwyciło publiczność czystą linia i obietnicą rewelacyjnych osiągów.

Do tej pory bramy fabryki opuściło ponad 900 tysięcy egzemplarzy siedmiu generacji legendarnego 911. Łączy je sportowy charakter i ogólne założenia takie jak stosowanie silnika typu boxer montowanego z tyłu nadwozia i dwudrzwiowa karoseria.

/ 8Pierwsze Porsche 911 (1963-1973)

Obraz
© Materiały prasowe

Pierwsze 911 pierwotnie miało nazywać się 901, ale protesty Peugeota odniosły skutek i Porsche musiało zrezygnować z używania cyfry 0 w środku trzycyfrowego oznaczenia. Oprócz nowego nazewnictwa, sportowy model Porsche miał wiele nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych. Sześciocylindrowy silnik umieszczony z tyłu, który za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni mechanicznej napędzał tylne koła to nie było wówczas rozwiązanie popularne w motoryzacji.

Trzy lata po debiucie modelu zaprezentowano nadwozie typu targa, a rok później, czyli w 1967 do wyboru była czterobiegowa przekładnia zautomatyzowana. Auto w wersjach silnikowych o mocach powyżej 150 KM były trudne w prowadzeniu ze względu na nietypowy rozkład masy. Do 1973 roku łącznie wyprodukowano 81 100 egzemplarzy.

/ 8Porsche 911 Seria G (1973-1989)

Obraz
© Materiały prasowe

Nowa generacja to przede wszystkim znacznie zwiększono pojemność silnika, lepsze zabezpieczenie antykorozyjne i debiut wersji Turbo. 911 serii G była produkowana przez 16 lat i doczekała się wielu mniejszych i większych modernizacji.

Kolejną nowością w rodzinie była wersja z otwieranym dachem i seria aut bez dachu - Speedster. To bezpośrednie nawiązanie do poprzednika 911 czyli 356, który również występował w takiej wersji. Jej cechy charakterystyczne to np. bardziej pochylona i mniejsza tylna szyba, a także specjalna pokrywa tylnej części nadwozia.

Wisienką na torcie oferty 911 była wersja Turbo, której produkcję rozpoczęto w 1977 roku. O ile zwykłe 911 z silnikami 2.7 i 3.0 wymagały od kierowcy jedynie przyzwyczajenia się do lekkiego przodu, to już najmocniejsze 3.3 Trubo wiązały się z koniecznością wyćwiczenia specjalnej techniki jazdy. Porsche serii G to auta bardzo lubiane przez kierowców, ponieważ prowadzą się one bardzo bezpośrednio, a jazda daje możliwość poczucia współpracy z urządzeniem mechanicznym.

Do 1989 roku wyprodukowano łącznie 196 397 wszystkich wersji Porsche 911 serii G.

/ 8Porsche 911 964 (1988-1994)

Obraz
© Materiały prasowe

Trzecia generacja to zupełnie nowa jakość proponowana klientom. Inżynierowie Porsche opracowali nowe podwozie i przygotowali dla klientów rozbudowaną listę wyposażenia dodatkowego. Zupełną nowością było wprowadzenie możliwości wyboru napędu na cztery koła i zastosowanie sprężyn zamiast drążków skrętnych.

Właściciel oprócz niezłych osiągów silnika 3.6 mógł liczyć na skuteczne hamulce z systemem ABS, wspomaganiem układu kierowniczego i automatycznie wysuwany spojler. Rok po debiucie modelu 964 zaproponowano klientom automatyczną przekładnię Tiptronic, jednak dla osób, które stawiały na osiągi znaczeni lepszym wyborem był manual. Dodatkowo wersje C4 czyli z napędem wszystkich kół były o około 100 kg lżejsze od C2 (napęd na tył), co również odbijało się na przyspieszeniu.

Największymi zaletami 911 964 był świetnie brzmiący i mocny silnik 3.6, a także gadżet w postaci automatycznie wysuwanego spojlera. Wersję Turbo napędzał motor o mocy 350 KM.

Do 1994 roku łącznie wyprodukowano 63 762 sztuki wszystkich wersji 911 964.

/ 8Porsche 911 993 (1993-1998)

Obraz
© Materiały prasowe

Wielu miłośników Porsche 911 twierdzi, że 993 to ostatnie Porsche zasługujące na miano klasyka. Wszystko przez sposób chłodzenia silnika. W przypadku 993 mamy do czynienia z klasycznym systemem chłodzenia silnika za pomocą powietrza. W porównaniu do 964 zmiany były dosyć poważne, choć mało widoczne. Z nowej wersji zastosowano aluminiowe elementy zawieszenia, lżejszy układ przeniesienia napędu w 4x4 i wzmocniono silnik, z 250 do 272, a następnie do 285 KM.

Wersja Turbo 993 miała od 1995 roku dwie sprężarki i była dostępna jedynie z napędem na cztery koła. Oprócz tego w trakcie produkcji tej generacji wprowadzono po raz pierwszy wersję GT2.

Co ciekawe, 911 993 zachowane w dobrym stanie bywa droższe w zakupie niż znacznie nowsze auta. Zadbane egzemplarze z manualną skrzynią biegów z każdym rokiem zyskują na wartości.

Łącznie wyprodukowano 68 881 egzemplarzy wszystkich wersji 911 serii 993.

/ 8Porsche 911 996 (1997-2005)

Obraz
© Materiały prasowe

Pierwsze 911 chłodzone cieczą trafi do historii jako auto zrywające z ważnym elementem tradycji serii 911. Wszystko przez normy ekologiczne. Oprócz tego 996 dostało nową platformę technologiczną, nieco zaokrągloną karoserię i reflektory, które zintegrowano z kierunkowskazami. Zaawansowanie technologiczne tego auta i komfort, jaki oferowało, przyciągnęły do firmy zupełnie nowych klientów. Serię 996 chwalono przede wszystkim za precyzję prowadzenia i wysoką jakość wykonania.

Na bazie tego modelu po raz pierwszy wyprodukowano wersję GT3, a także po raz pierwszy zastosowano ceramiczne hamulce (dla GT2). Mimo że 996 uchodzi za najmniej lubiane Porsche, sprzedano go w liczbie znacznie większej niż 993 i 964 razem wziętych.

Przez 8 lat łącznie fabrykę Porsche opuściło 175 262 egzemplarze z serii 996.

/ 8Porsche 911 997 (2004-2012)

Obraz
© Materiały prasowe

Porsche 911 997 prezentowało zupełnie nowy poziom zaawansowania technologicznego. Pod karoserię trafił system PASM, czyli amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia i np. turbosprężarka ze zmienną geometrią. Oprócz tego zastosowano silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnie PDK.

Wizualnie zastosowano powrót do klasycznych, zaokrąglonych reflektorów i zredukowano przedni zwis. Porsche zaszalało też ze zróżnicowaniem wersji 911. Cennik rozbudowano o 24 odmiany 997. Model ten pobił też rekord jeśli chodzi o wolumen produkcji.

Łącznie sprzedano aż 213 004 egzemplarze Porsche 911 997

/ 8Porsche 911 991 (od 2011)

Obraz
© Materiały prasowe

Kolejny model to zupełnie nowa platforma i nowy poziom zaawansowania technologicznego. 911 produkowane od 2011 roku są nieco większe od poprzednika. Do oferty trafiła siedmiobiegowa skrzynia manualna. Zwiększono rozstaw kół i rozstaw osi, a także zastosowano nowy układ zawieszenia. Dzięki tym zabiegom 991 prowadzi się znacznie stabilniej i jest lepiej przystosowane do dużych mocy. W wersje Turbo i Turbo S potrafią przyspieszać do pierwszej setki w mniej niż 3.2 sekundy.

Modele 991 z początku produkcji mają szansę stać się egzemplarzami poszukiwanymi przez kolekcjonerów, ponieważ to ostanie seryjnie produkowane Porsche z wolnossącymi silnikami zestawionymi z mechanicznymi przekładniami.

Już 17 września na Verva Street Racing 2016 na błoniach Stadionu Narodowego w Warszawie będzie można zobaczyć wystawę wyjątkowych wersji Porsche. Firma 911 Garage zaprezentuje najbardziej ekstremalne wersje legendarnej 911-tki.

Na stoisku firmy zostanie zaprezentowana kolekcja wszystkich Porsche 911 Turbo - od pierwszej generacji z 1975 roku, po najnowszy model, który premierę miał na początku roku 2016. Wstęp na imprezę będzie wolny.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła