Popularny Bawarczyk - BMW 3 (E46)

BMW serii 3 charakteryzuje się sportowym, a zarazem eleganckim wyglądem. Pierwowzorem tego auta był legendarny model o symbolu 2002, który debiutował 30 lat temu. Wersja E46 jest czwartą edycją tego modelu (wcześniej E21, E30, E36) i była produkowana od 1998 do 2005 roku w czterech wersjach: touring, sedan, coupe i kabriolet, a w 2001 wprowadzono jeszcze wersję compact. Wszystkie "Beemki" z serii 3 utrzymują tę samą stylistykę.

Obraz
Obraz

Po wprowadzeniu na rynek, model E46 stał się przebojem w swojej klasie. Sprzedaż BMW E46 obejmowała aż dwanaście rynków: chiński, europejski, egipski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, filipiński, rosyjski, tajlandzki, amerykański, wietnamski oraz południowoafrykański. Model E46 zyskał na prowadzeniu w stosunku do E36, głównie za sprawą zastosowania w nim wielowahaczowego, tylnego zawieszenia. Ma bardzo korzystne proporcje masy przód/tył, bo silnik - podobnie, jak w wielu innych modelach bawarskiej marki - umieszczono tuż za przednią osią.

Samochód oferowano z bogatą gamą silników, które dzielą się na 4 i 6- cylindrowe. W gamie silników benzynowych mamy do wyboru m.in.: (316i) 1.8/115 KM, (316i) 1.9/105 KM, (318i) 1.9/118 KM, (318i) 2.0/143 KM, (320i) 2.0/150 KM, (320i) 2.2/170 KM, (323i) 2.5/170 KM, (325i) 2.5/192 KM, (328i) 2.8/193 KM, (330i) 3.0/231 KM. Ofertę uzupełniają jednostki wysokoprężne m.in.: (318d) 2.0/115 KM, (320d) 2.0/136 KM, (330d) 2.9/184 KM, (330d) 3.0/204 KM. Niech nie dziwi was, że pod maską samochodu z oznaczeniem 316 - zamiast jednostki 1.6, jest np. silnik o pojemności 1.8. Po liftingu "trójki" BMW pozostawiło stare oznaczenia, rezygnując z niektórych silników.

Obraz

Oszczędnym polecam jednostki wysokoprężne 2.0/136 KM (z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim) lub 150-konną wersję tego silnika (z systemem Common Rail), która do oferty trafiła pod koniec 2001 roku - oba warianty średnio spalają ok. 6 l/100 km. W sumie silniki "Beemki" można określić jako stosunkowo dynamiczne i trwałe. W stosunku do wcześniejszego modelu, nowa "trójka" zwiększyła swoje zewnętrzne gabaryty (dł./szer./wys.) do 4471/1739/1415 mm. Rozstaw osi zwiększono do 2725 mm, co znacznie poprawiło właściwości jezdne.

* * Niestety, przestrzeń bagażnika w sedanach nie zachwyca - to 440 l. Z kolei w wersji touring do dyspozycji mamy odpowiednio 435 i 1345 l - po złożeniu tylnej kanapy. W obu przypadkach funkcjonalność zakłóca jednak nieregularny kształt bagażnika. W pierwszych egzemplarzach omawianej serii szwankowały siłowniki i mechanizm podnoszenia szyb, a także niedokładnie spasowane uszczelki. Problemy te usunięto dopiero w 2000 roku.

Użytkownicy "trójek" muszą się nastawić na szybkie zużycie klocków i okładzin hamulców. Zdarzają się również awarie zawieszenia obu osi. Szybko wybijają się sworznie przednich wahaczy. W dieslach częste są problemy z pompą wtryskową. Można mieć także kłopoty z układem chłodzenia w którym zawodzi pompa wody i termostat, bywają też nieszczelne przewody oraz zbiorniczek wyrównawczy. Również z klimatyzacją zdarzają się problemy, a wymiana psującego się, elektronicznego modułu sterującego (szwankuje w nim wentylator procesorów), sporo kosztuje (ponad 1000 zł).

Obraz

Usterki nie dotyczą jednak bezbłędnie pracującego układu kierowniczego i wałów napędowych. Minusem "trójki" jest jej duża popularność na czarnym rynku. Istnieje spore zagrożenie, że auto może zostać skradzione lub uszkodzone (okradzione z części). To dlatego, że części zamienne do tych aut nie należą do najtańszych.

Podróżowanie BMW sprawia dużo przyjemności, jedynie pasażerowie z tyłu mogą odczuwać dyskomfort, ze względu na niewielką ilość miejsca na nogi. Trzy największe atuty "trójki" to: świetny układ kierowniczy, doskonałe właściwości jezdne i zawieszenie o sportowej charakterystyce. Użytkownicy chwalą też bardzo funkcjonalne rozmieszczenie przycisków w "trójkach". Ich obsługa nie sprawia żadnych problemów. Zegary i konsola są bardzo przejrzyste. Precyzją zaskakuje skrzynia biegów, która charakteryzuje się krótkim skokiem dźwigni. Niestety, z automatami bywa już różnie. Te montowane z silnikami benzynowymi uchodzą za trwałe, natomiast łączone z dieslami mogą okazać się kapryśne.

Obraz

Przykładowe ceny wybranych modeli BMW 3 serii E46:
1999 - 316i (SD) - 17 600 PLN
2000 - 316i (SD) - 21 200 PLN
2001 - 318i (KB) - 27 500 PLN
2002 - 325i (SD) - 40 800 PLN
2003 - 318d (SD) - 40 500 PLN
2004 - 318d (SD) - 47 300 PLN

* * W 2001 roku "trójka" przeszła facelifting. Do najbardziej zauważalnych zmian w modelu E46 należy zaliczyć "wyraźniejsze" przednie reflektory oraz nowy design tylnych świateł. Inne nowe elementy to: atrapa chłodnicy, zmieniona maska i zderzaki. Deska rozdzielcza nie uległa transformacji. Poprawiono jedynie jakość jej wykończenia. Wiosną 2005 zakończono produkcję sedana, kombi i compact. Zastąpiono je kolejną generacją - E 90. Na rynku wtórnym "trójka" wciąż cieszy się dużą popularnością, zwłaszcza wśród młodych użytkowników.

AG

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła