Trwa ładowanie...

Popularny Bawarczyk - BMW 3 (E46)

BMW serii 3 charakteryzuje się sportowym, a zarazem eleganckim wyglądem. Pierwowzorem tego auta był legendarny model o symbolu 2002, który debiutował 30 lat temu. Wersja E46 jest czwartą edycją tego modelu (wcześniej E21, E30, E36) i była produkowana od 1998 do 2005 roku w czterech wersjach: touring, sedan, coupe i kabriolet, a w 2001 wprowadzono jeszcze wersję compact. Wszystkie "Beemki" z serii 3 utrzymują tę samą stylistykę.

Popularny Bawarczyk - BMW 3 (E46)
d2nfmjf
d2nfmjf

Po wprowadzeniu na rynek, model E46 stał się przebojem w swojej klasie. Sprzedaż BMW E46 obejmowała aż dwanaście rynków: chiński, europejski, egipski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, filipiński, rosyjski, tajlandzki, amerykański, wietnamski oraz południowoafrykański. Model E46 zyskał na prowadzeniu w stosunku do E36, głównie za sprawą zastosowania w nim wielowahaczowego, tylnego zawieszenia. Ma bardzo korzystne proporcje masy przód/tył, bo silnik - podobnie, jak w wielu innych modelach bawarskiej marki - umieszczono tuż za przednią osią.

Samochód oferowano z bogatą gamą silników, które dzielą się na 4 i 6- cylindrowe. W gamie silników benzynowych mamy do wyboru m.in.: (316i) 1.8/115 KM, (316i) 1.9/105 KM, (318i) 1.9/118 KM, (318i) 2.0/143 KM, (320i) 2.0/150 KM, (320i) 2.2/170 KM, (323i) 2.5/170 KM, (325i) 2.5/192 KM, (328i) 2.8/193 KM, (330i) 3.0/231 KM. Ofertę uzupełniają jednostki wysokoprężne m.in.: (318d) 2.0/115 KM, (320d) 2.0/136 KM, (330d) 2.9/184 KM, (330d) 3.0/204 KM. Niech nie dziwi was, że pod maską samochodu z oznaczeniem 316 - zamiast jednostki 1.6, jest np. silnik o pojemności 1.8. Po liftingu "trójki" BMW pozostawiło stare oznaczenia, rezygnując z niektórych silników.

Oszczędnym polecam jednostki wysokoprężne 2.0/136 KM (z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim) lub 150-konną wersję tego silnika (z systemem Common Rail), która do oferty trafiła pod koniec 2001 roku - oba warianty średnio spalają ok. 6 l/100 km. W sumie silniki "Beemki" można określić jako stosunkowo dynamiczne i trwałe. W stosunku do wcześniejszego modelu, nowa "trójka" zwiększyła swoje zewnętrzne gabaryty (dł./szer./wys.) do 4471/1739/1415 mm. Rozstaw osi zwiększono do 2725 mm, co znacznie poprawiło właściwości jezdne.

d2nfmjf

* * Niestety, przestrzeń bagażnika w sedanach nie zachwyca - to 440 l. Z kolei w wersji touring do dyspozycji mamy odpowiednio 435 i 1345 l - po złożeniu tylnej kanapy. W obu przypadkach funkcjonalność zakłóca jednak nieregularny kształt bagażnika. W pierwszych egzemplarzach omawianej serii szwankowały siłowniki i mechanizm podnoszenia szyb, a także niedokładnie spasowane uszczelki. Problemy te usunięto dopiero w 2000 roku.

Użytkownicy "trójek" muszą się nastawić na szybkie zużycie klocków i okładzin hamulców. Zdarzają się również awarie zawieszenia obu osi. Szybko wybijają się sworznie przednich wahaczy. W dieslach częste są problemy z pompą wtryskową. Można mieć także kłopoty z układem chłodzenia w którym zawodzi pompa wody i termostat, bywają też nieszczelne przewody oraz zbiorniczek wyrównawczy. Również z klimatyzacją zdarzają się problemy, a wymiana psującego się, elektronicznego modułu sterującego (szwankuje w nim wentylator procesorów), sporo kosztuje (ponad 1000 zł).

Usterki nie dotyczą jednak bezbłędnie pracującego układu kierowniczego i wałów napędowych. Minusem "trójki" jest jej duża popularność na czarnym rynku. Istnieje spore zagrożenie, że auto może zostać skradzione lub uszkodzone (okradzione z części). To dlatego, że części zamienne do tych aut nie należą do najtańszych.

d2nfmjf

Podróżowanie BMW sprawia dużo przyjemności, jedynie pasażerowie z tyłu mogą odczuwać dyskomfort, ze względu na niewielką ilość miejsca na nogi. Trzy największe atuty "trójki" to: świetny układ kierowniczy, doskonałe właściwości jezdne i zawieszenie o sportowej charakterystyce. Użytkownicy chwalą też bardzo funkcjonalne rozmieszczenie przycisków w "trójkach". Ich obsługa nie sprawia żadnych problemów. Zegary i konsola są bardzo przejrzyste. Precyzją zaskakuje skrzynia biegów, która charakteryzuje się krótkim skokiem dźwigni. Niestety, z automatami bywa już różnie. Te montowane z silnikami benzynowymi uchodzą za trwałe, natomiast łączone z dieslami mogą okazać się kapryśne.

Przykładowe ceny wybranych modeli BMW 3 serii E46:
1999 - 316i (SD) - 17 600 PLN
2000 - 316i (SD) - 21 200 PLN
2001 - 318i (KB) - 27 500 PLN
2002 - 325i (SD) - 40 800 PLN
2003 - 318d (SD) - 40 500 PLN
2004 - 318d (SD) - 47 300 PLN

d2nfmjf

* * W 2001 roku "trójka" przeszła facelifting. Do najbardziej zauważalnych zmian w modelu E46 należy zaliczyć "wyraźniejsze" przednie reflektory oraz nowy design tylnych świateł. Inne nowe elementy to: atrapa chłodnicy, zmieniona maska i zderzaki. Deska rozdzielcza nie uległa transformacji. Poprawiono jedynie jakość jej wykończenia. Wiosną 2005 zakończono produkcję sedana, kombi i compact. Zastąpiono je kolejną generacją - E 90. Na rynku wtórnym "trójka" wciąż cieszy się dużą popularnością, zwłaszcza wśród młodych użytkowników.

AG

d2nfmjf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2nfmjf
Więcej tematów