Ponad pół miliona samochodów do serwisu w związku ze skrzyniami ZF 

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Ogromne akcje przywoławcze w branży motoryzacyjnej już nikogo nie dziwią. Teraz przyszedł czas na niemiecką firmę ZF, której firmowym produktem są skrzynie biegów. Okazuje się, że najnowsze, 9-biegowe przekładnie mogą nagle przełączać się na luz.

Na razie akcję ogłoszono dla samochodów sprzedanych w Ameryce, gdzie problem dotyczy aż 505 tys. pojazdów. Nie jest jednak wykluczone, że niedługo do serwisów wezwane zostaną również auta z innych rynków - w tym z Europy. Okazało się, że 9-biegowe skrzynie automatyczne ZF mogą nieoczekiwanie przełączać się w tryb N (neutralny). Spowodowane to jest błędnym odczytem czujnika i naprawa ma obejmować jedynie zmianę oprogramowania skrzyni biegów. Mimo że problem wynika ze złego podłączenia wiązki przewodów, nie będzie ona wymieniana.

W USA przynajmniej 895 osób zgłosiło tę usterkę. Co więcej, co najmniej 10 osób zostało rannych z tego powodu. Problem nie dotyczy jednego producenta samochodów, choć najwięcej aut z wadliwym elementem pochodzi z koncernu Fiat Chrysler Automobiles (chodzi o marki Jeep, Fiat, Chrysler i Ram). Oprócz tego nową skrzynię ZF montowano w hondach (oraz bardziej luksusowych acurach) i land roverach.

To nie pierwsze problemy z 9-biegową przekładnią ZF. To właśnie z powodu tego elementu Jeep był zmuszony do opóźnienia wprowadzenia do sprzedaży nowego Cherokee w 2013 roku. Co więcej, przez kolejne dwa lata amerykańska marka już kilkukrotnie poprawiała oprogramowanie w przekładniach z powodu różnych problemów. Również w przypadku Chryslera 200 potrzebne były zmiany, ponieważ (z innego powodu niż teraz) skrzynia sama przełączała się na luz.

Ostatnio koncern FCA nie ma szczęścia do skrzyń biegów od ZF. Oprócz awaryjnej 9-biegowej przekładni, problemy są również z bardziej dopracowaną skrzynią o 8 przełożeniach. W tym przypadku nie chodzi o usterki tego elementu, ale o nieintuicyjnie zaprojektowaną dźwignię w jeepach, chryslerach i dodge’ach, która powoduje, że wielu kierowców nie przełącza skrzyni w położenie P (parking). W wyniku tego zdarzyło się już kilka wypadków, gdy samochód ruszył z miejsca po zaparkowaniu. Wszystko wskazuje na to, że właśnie taka była również przyczyna śmierci aktora Antona Yelchina, który zginął przygnieciony przez własne auto. W związku z tym błędem inżynierów na całym świecie do serwisów wezwano ponad milion samochodów.

sj, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka!
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka!
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie