Polskie firmy są odpowiedzialne za dobre wyniki sprzedaży nowych samochodów
Wszystko wskazuje na to, że 2015 rok zamknie się najlepszymi od lat wynikami sprzedaży nowych aut w Polsce. Jest realna szansa, że do klientów trafi ok 400 tys. sztuk aut dostawczych i osobowych. W samym listopadzie kupiono ponad 35 tys. samochodów, co jest najlepszym rezultatem od 2010 roku.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego tegoroczna sprzedaż nowych aut osobowych i dostawczych liczona od stycznia wzrosła o 7,7 proc. w stosunku do 2014 r. i przekroczyła 364,5 tys. sztuk. Naturalnie bezpośredni wpływ na wynik ma wysyp ofert promocyjnych oraz zakupy realizowane przez firmy przed końcem roku.
Liderem w dalszym ciągu jest Skoda. Tylko w listopadzie zarejestrowano 3 969 samochodów czeskiej marki, czyli o 35 proc. więcej niż rok wcześniej i o 14 proc. więcej niż w październiku. W klasyfikacji modeli prym wiedzie Octavia. Na drugim miejscu plasuje się Volkswagen - 3 385 szt. (+42 proc), Toyota jest trzecia - 3 055 aut (+24 proc). Następnie Opel i Ford z wynikami odpowiednio 2 392 (+17 proc.) i 2 173 (+37 proc.).
W modelowym rankingu za liderująca Octavią plasują się: kolejna Skoda – Fabia, następnie Opel Astra, który tylko o 1 sztukę przebił listopadowy wynik VW Golfa. Piątkę zamyka Ford Focus.
Według Jakuba Farysia z PZPM wyniki są bardzo dobre, ale cieniem kładzie się na nich reeksport. Oznacza to, że chłonność polskiego rynku jest mniejsza, niż mogłoby to wynikać ze statystyk. Z kolei Instytut Badania Rynku Samochodowego Samar ocenia, że odsetek pojazdów wywiezionych po zarejestrowaniu za granicę przekroczył w listopadzie 8 proc., a w porównaniu z 11 miesiącami sprzed roku zjawisko to jeszcze przybrało na sile.
Głównym sprawcą rosnących wskaźników są przedsiębiorstwa. Z ponad 300 tys. aut sprzedanych od początku roku, klienci indywidualni zamówili ok. 1/3. Niestety w porównaniu z ubiegłym rokiem jest to spadek o 4,2 proc., a ich udział w całości rynku zmniejszył się do 34,9 proc. W przypadku nabywców indywidualnych liderem rankingu także jest Skoda, ale już na drugiej pozycji najchętniej wybieranych aut jest Opel, a na trzecim Toyota. W zestawieniu modeli przoduje Fabia przed Corsą i Yarisem. Piątkę uzupełniają Astra i Skoda Rapid.
Według raportów Samaru bardzo dobrze mają się marki segmentu premium. Ich sprzedaż od stycznia podskoczyła w porównaniu z 2014 rokiem aż o jedną piątą, a udział w rynku przekroczył już 11 proc. W tym samym czasie marki popularne poprawiły ubiegłoroczny wynik jedynie o niecałe 5 proc. Liderem wśród marek premium po listopadzie jest BMW (sprzedano 8 453 szt.; +18,8 proc. w stosunku do roku minionego), za nim jest Mercedes-Benz (8 244;+23,0 proc.) i Audi (7 036; +17,5 proc.) Umocnił się także popyt na auta typu SUV, zwłaszcza średnie i małe. To trend, który chcą wykorzystać takie firmy jak Hyundai czy Jeep (zarządzany przez Fiat Chrysler Automotive), oferujące auta tej klasy w atrakcyjnych cenach.
BC/PAP/Samar/PZPM