Do końca tego roku Komisja Europejska przekaże Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad blisko 19 mld zł. W 2012 r. kwota dofinansowania wyniesie ok. 13,8 mld zł - prognozuje GDDKiA. W 2013 r. GDDKiA planuje uzyskanie refundacji w wysokości ok. 5,45 mld zł.
Chodzi o pieniądze z funduszy europejskich przeznaczone na dofinansowanie inwestycji z zakresu transportu drogowego. Jak poinformowała rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken, GDDKiA zakontraktowała już prawie 90 proc. dofinansowania ze środków UE na projekty drogowe.
Na lata 2007-2013 Bruksela przyznała Polsce ponad 67 mld euro (ok. 270 mld zł), z czego 11,2 mld euro (ok. 45 mld zł) jest przeznaczona na projekty drogowe w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Jak wylicza GDDKiA, kwota unijnego wsparcia dla wszystkich 38 projektów drogowych, dla których podpisano umowy o dofinansowanie w tym programie, sięga niemal 34 mld zł.
- Łącznie, od początku wdrażania programu Infrastruktura i Środowisko (czyli od 2008 r. - PAP) GDDKiA złożyła wnioski o płatność na kwotę ponad 22 mld zł, przy wkładzie unijnym blisko 19 mld zł. Do końca sierpnia 2011 r. Komisja Europejska zwróciła łącznie ponad 9,5 mld zł a do końca roku spodziewane jest dalsze 9,4 mld zł refundacji - poinformowała rzeczniczka.
Drogowcy szacują, że w przyszłym roku KE zrefunduje im ok. 13,8 mld zł, a w 2013 r. ok. 5,45 mld zł. Pozostałe pieniądze - czyli ok. 5 proc. puli dostępnej na inwestycje drogowe w ramach programu - KE miałaby zrefundować w 2014 r. Co potem? Będzie znacznie gorzej.
Na główne inwestycje drogowe w latach 2014-20 rząd może przeznaczyć nawet połowę mniej niż w obecnym budżecie UE, pisze "Gazeta Wyborcza", powołując się na przewidywania resortu infrastruktury.
Ocenia on, że w siedmioleciu rozpoczynającym się w 2014 r. dzięki dotacjom z przyszłego budżetu Unii Europejskiej, może powstać tylko nieco ponad 800 km nowych dróg ekspresowych i kilkadziesiąt obwodnic.
Oznacza to gwałtownie spowolnienie inwestycji drogowych i kłopot nie tylko dla kierowców, ale także dla firm budowlanych, które mogą spodziewać się mniejszej liczby zleceń.
Dzięki dotacji z obecnego budżetu Unii od 2007 r. w Polsce buduje się teraz prawie 2 tys. km nowych autostrad i dróg ekspresowych.
tb/