Trwa ładowanie...

Polskie drogi poważnie zwolnią

Polskie drogi poważnie zwolniąŹródło: sxc.hu
d258bat
d258bat

Do końca tego roku Komisja Europejska przekaże Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad blisko 19 mld zł. W 2012 r. kwota dofinansowania wyniesie ok. 13,8 mld zł - prognozuje GDDKiA. W 2013 r. GDDKiA planuje uzyskanie refundacji w wysokości ok. 5,45 mld zł.

Chodzi o pieniądze z funduszy europejskich przeznaczone na dofinansowanie inwestycji z zakresu transportu drogowego. Jak poinformowała rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken, GDDKiA zakontraktowała już prawie 90 proc. dofinansowania ze środków UE na projekty drogowe.

Na lata 2007-2013 Bruksela przyznała Polsce ponad 67 mld euro (ok. 270 mld zł), z czego 11,2 mld euro (ok. 45 mld zł) jest przeznaczona na projekty drogowe w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Jak wylicza GDDKiA, kwota unijnego wsparcia dla wszystkich 38 projektów drogowych, dla których podpisano umowy o dofinansowanie w tym programie, sięga niemal 34 mld zł.

- Łącznie, od początku wdrażania programu Infrastruktura i Środowisko (czyli od 2008 r. - PAP) GDDKiA złożyła wnioski o płatność na kwotę ponad 22 mld zł, przy wkładzie unijnym blisko 19 mld zł. Do końca sierpnia 2011 r. Komisja Europejska zwróciła łącznie ponad 9,5 mld zł a do końca roku spodziewane jest dalsze 9,4 mld zł refundacji - poinformowała rzeczniczka.

Drogowcy szacują, że w przyszłym roku KE zrefunduje im ok. 13,8 mld zł, a w 2013 r. ok. 5,45 mld zł. Pozostałe pieniądze - czyli ok. 5 proc. puli dostępnej na inwestycje drogowe w ramach programu - KE miałaby zrefundować w 2014 r. Co potem? Będzie znacznie gorzej.

d258bat

Na główne inwestycje drogowe w latach 2014-20 rząd może przeznaczyć nawet połowę mniej niż w obecnym budżecie UE, pisze "Gazeta Wyborcza", powołując się na przewidywania resortu infrastruktury.

Ocenia on, że w siedmioleciu rozpoczynającym się w 2014 r. dzięki dotacjom z przyszłego budżetu Unii Europejskiej, może powstać tylko nieco ponad 800 km nowych dróg ekspresowych i kilkadziesiąt obwodnic.

Oznacza to gwałtownie spowolnienie inwestycji drogowych i kłopot nie tylko dla kierowców, ale także dla firm budowlanych, które mogą spodziewać się mniejszej liczby zleceń.

Dzięki dotacji z obecnego budżetu Unii od 2007 r. w Polsce buduje się teraz prawie 2 tys. km nowych autostrad i dróg ekspresowych.

tb/

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj