Polski rynek motoryzacyjny kolejny raz na plusie
W lutym polscy klienci zakupili 33 663 nowe samochody. Oznacza to wzrost o 18,5 proc. względem analogicznego miesiąca 2015 r.
Łącznie od początku roku Polacy kupili 65 459 aut, co przekłada się na wzrost na poziomie 12,7 proc. rok do roku. W lutym do salonów udało się o 7,5 proc. więcej klientów indywidualnych, jednak ścieżka wzrostów nadal jest głównie zasługą firm i instytucji, których udział w całkowitej sprzedaży wynosi ok. 61 proc.
Pozytywna passa utrzymuje się nie tylko w naszym kraju, ale w prawie całej Europie. W zeszłym miesiącu mieszkańcy Starego Kontynentu nabyli ponad 1 mln samochodów (+14,3 proc.), a od początku roku 2,1 mln (+10,1 proc.). Ożywienie w europejskich salonach trwa 30 miesięcy i wszystko wskazuje na to, że utrzyma się także w kolejnych miesiącach. W lutym wzrosty zanotowano m. in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii czy Francji.
W poprzednim miesiącu ulubioną marką wśród osobówek była Skoda. Druga była Toyota, a trzeci Volkswagen. Co ciekawe, ten ostatni odnotował jeden z najwyższych wzrostów spośród wszystkich marek (+23 proc.). Dynamiką sprzedaży producent może pochwalić się także w całej Unii Europejskiej (+4,4 proc.), w której jest numerem jeden.
Zdaniem ekspertów ciężko jest prognozować dalszą tendencję na polskim rynku, gdyż zakupy w dużej mierze są zdeterminowane sytuacją gospodarczo-polityczną, która w ostatnich miesiącach jest bardzo dynamiczna. Ostrożne szacunki mówią jednak, że w całym 2016 r. uda się osiągnąć liczbę 370-390 000 nowych rejestracji oraz ok. 10-proc. wzrost.
Źródło: Exact Systems