Polska żąda, by Gazociąg Północny był wkopany głębiej

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Polska domaga się od Niemiec, aby gazociąg Nord Stream, który ma biec po dnie Bałtyku został wkopany dwa metry w morskie dno na odcinku toru podejściowego do portu w Świnoujściu - powiedział wiceminister Skarbu Państwa Mikołaj Budzanowski podczas panelu podsumowującego dwa lata pracy rządu w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego.

Polska obawia się, że statki transportujące skroplony gaz LNG do przyszłego terminalu LNG w Świnoujściu (który ma powstać w 2014 r.) mogą mieć kłopoty z bezpiecznym pokonaniem toru w miejscu, gdzie styka się r rurociągiem. Jak podał Budzanowski statki te mają 12,5 metra zanurzenia i choć przepłyną nad gazociągiem, to odległość ok. jednego metra między dnem statku a rurociągiem jest niewystarczająca i może doprowadzić do jego awarii.

- To już jest podnoszone na poziomie polsko-niemieckich konsultacji w zakresie zagospodarowania przestrzennego z ministerstwem infrastruktury i środowiska - uściślił Budzanowski. Dodał, że Polska chce też, aby wkopanie rury przewidywał plan inwestycyjny konsorcjum Nord Stream.

Są dwa miejsca, w których dochodzi do przecięcia przyszłego rurociągu z dwoma torami podejściowymi do portu Szczecin-Świnoujście.

- Mamy pełne prawo do wyrażenia swojego stanowiska, poza tym jest jeszcze prawo morskie, które też nie pozwala na to, aby ograniczać dostęp do portów - dodał. Zaznaczył, że międzynarodowe przepisy morskie mówią, iż tego typu inwestycje muszą być uzgadniane z wszystkimi, których mogą dotyczyć.

Według Budzanowskiego, konsorcjum Nord Stream na razie nie zgadza się na to, żeby wkopać głębiej gazociąg, "ale nasze stanowisko będzie niezmienne przypadku". - Trzeba również wziąć pod uwagę, że w Świnoujściu jest jeszcze port NATO-wski i też ograniczana jest jego dostępność - zaznaczył.

Podmorski gazociąg Nord Stream ma zostać ukończony w 2014 roku i transportować gaz z Rosji do Niemiec z pominięciem Polski, która konsekwentnie odmawia udziału w tym projekcie.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy