Trwa ładowanie...
dpjcvyf
dpjcvyf
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Polska przekroczyła średnią UE zarejestrowanych aut

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
dpjcvyf

W 2013 roku wzrósł w Polsce do 653 sztuk wskaźnik pojazdów zarejestrowanych na 1000 mieszkańców (w tym 502 osobowe). Oznacza to, że Polska przekroczyła średnią unijną, wynoszącą 484 samochody - wynika z informacji Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru, zaznaczył, że oficjalne dane z rejestracji (na koniec ubiegłego roku) nie oddają w pełni rzeczywistości. Chociaż na koniec 2013 roku, co wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), ogółem zarejestrowanych w Polsce było 25 mln 167 tys. 462 pojazdy, to realnie na drogach jest ich znacznie mniej. Rzecz bowiem w tym, że zawartość bazy pojazdów zarejestrowanych w Polsce nie prezentuje prawdziwego obrazu rynku - jest obciążona błędami oraz nieścisłościami, które znacznie utrudniają prawidłową analizę danych. Np. tak popularny niegdyś na polskim rynku model Poloneza występuje w bazie CEPiK pod 900 różnymi nazwami, w tym pod tak kuriozalnymi jak: Dacia Polonez 1,5, Daewoo 1,6 Polonez, Skoda Polonez Caro 1,6, Star/WAM Polonez, Polonez 2000 Ford czy Volkswagen Polonez Caro 1,6.

W bazie wciąż też są pojazdy, które zniknęły z polskich dróg, w tym te porzucone, rozebrane na części przez ich właścicieli, złomowane poza systemem oraz sprzedane i zarejestrowane w kraju, wywiezione później za granicę także w ramach tzw. reeksportu. Według szacunkowych danych CEPiK zjawisko braku aktywności obejmowało na koniec 2013 roku ponad 6 mln pojazdów, czyli około 23,87 proc. całego parku i o tyle właściwe oficjalne dane powinny być obniżone, gdyż są bliższe rzeczywistości - uważa Drzewiecki.

dpjcvyf

Z oficjalnych rejestrów CEPiK wynika, że w Polsce najwięcej było samochodów osobowych. Zarejestrowano ich ponad 19,34 mln, co stanowi prawie 77 proc. całego parku samochodowego. Na drugim miejscu, z udziałem w całym parku na poziomie 10,5 proc. znalazły się auta dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 6 ton. Po polskich drogach powinno poruszać się ponad 2,6 mln takich pojazdów.

Trzecią pod względem wielkości grupę pojazdów zarejestrowanych w Polsce stanowią samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 6 ton. Ich udział w parku wynosi 3,15 proc., co w liczbach bezwzględnych oznacza ponad 792 tys. zarejestrowanych pojazdów. Więcej jest też zarejestrowanych autobusów - ich liczba przekroczyła 100 tys. sztuk. Natomiast liczba jednośladów - motorowerów i motocykli - na koniec 2013 roku wyniosła prawie 2,3 mln. Ich udział w polskim parku pojazdów to 9,12 proc.

Analiza bieżących danych potwierdza tendencję starzenia się polskich pojazdów. Ich średni wiek do końca 2013 roku wyniósł 17,3 roku.

W ciągu ubiegłego roku zwiększył się w Polsce znacząco wskaźnik liczby pojazdów zarejestrowanych na 1000 mieszkańców do 653 sztuk. Największy wzrost osiągnęły auta osobowe - do poziomu 502 sztuk. Oznacza to, że Polska przekroczyła średnią unijną wynoszącą 484 samochody zarejestrowane na 1000 mieszkańców.

Felgi aluminiowe w obniżonych cenach. Darmowa dostawa. Kliknij i sprawdź oferty!

dpjcvyf

Podziel się opinią

Share

dpjcvyf

dpjcvyf