Politycy nie pozwolą na rejestrowanie „Anglików”?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Jeszcze niedawno wszystko wskazywało na to, że przed Polakami otworzy się nowy rynek tanich samochodów używanych, a Niemcom nie będzie już tak łatwo pozbyć się swoich kilkuletnich aut. Może jednak stać się inaczej. Ministerstwa nie chcą pozwolić na masową rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie - informuje "Puls Biznesu".

W czerwcu 2013 r. resort transportu przedstawił projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Miały one dostosować krajowe przepisy do regulacji unijnych, a co za tym idzie, umożliwić rejestrowanie w naszym kraju samochodów posiadających kierownicę po prawej stronie. To otwarłoby Polakom dostęp do rynku wtórnego Wielkiej Brytanii, gdzie samochody używane są znacznie tańsze niż, chociażby, w Niemczech. Szczególnie widać to na przykładzie aut japońskich. Dla przykładu cena Toyoty Avensis z silnikiem 1.8 VVT-i z 2006 roku w Niemczech wynosi około 9 tys. euro, czyli 38 tys. złotych. Za podobny samochód w Wielkiej Brytanii zapłacimy 5 tys. funtów, czyli niespełna 25 tys. zł.

Inny przypadek - w Niemczech za Subaru Forestera 2.5 XT o mocy 230 KM z 2007 roku trzeba zapłacić 14,5 tys. euro, czyli prawie 63 tys. złotych. Podobne auto kosztuje w Wielkiej Brytanii około 9 tys. funtów, czyli niespełna 46 tys. zł. Taka różnica w cenie mogłaby skłonić do zaakceptowania „angielskiego” układu miejsc w kabinie niejednego zmotoryzowanego. Nowy właściciel musiałby tylko zlecić drobne poprawki - zaklejenie świateł specjalną folią i wymianę lusterek na takie, które są w stanie objąć wymagane pole widzenia do tyłu. To koszt w wysokości kilkudziesięciu złotych.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Dziś wiadomo jednak, że wejście w życie nowych przepisów jest raczej wątpliwe. Dokument napotkał zdecydowany sprzeciw w trakcie uzgodnień międzyresortowych. - Biorąc pod uwagę stopień rozwoju sieci dróg publicznych w Polsce, zwłaszcza fakt, iż przeważającą liczbę dróg stanowią drogi jednojezdniowe, dopuszczenie możliwości rejestrowania pojazdów z kierownicą po prawej stronie niewątpliwie negatywnie wpłynie na poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym - uważa Jacek Dominik, wiceminister finansów.

Polityk ma rację. „Anglikami” można bezpiecznie przeprowadzić manewr wyprzedzania tylko na drodze, posiadającej przynajmniej dwa pasy przeznaczone do ruchu w jednym kierunku. Takich dróg krajowych mamy jednak niewiele. Powstał więc pomysł, by właścicielom samochodów z kierownicą po prawej stronie zakazać wyprzedzania na drogach jednojezdniowych i zobligować ich przepisami do przejścia kursu, uczącego bezpiecznej jazdy takimi autami. Jeśli jednak nowelizacja nigdy nie wejdzie w życie, niepotrzebne będą i zakazy.

Niechęć urzędników do wprowadzenia możliwości rejestrowania samochodów z kierownicą po prawej stronie nie oznacza jeszcze, że przepis ten nie zacznie obowiązywać. W tej właśnie sprawie Komisja Europejska wniosła skargę na Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE. Jak ona się zakończy? Na razie nie wiadomo, ale do czasu wydania wyroku, polskie ministerstwa wstrzymają prace nad projektem.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne