Pół wieku Chevroleta Malibu
W 1964 r. Chevrolet wprowadził na rynek Malibu. Był to pierwszy model marki średniej wielkości i jeden z pierwszych takich samochodów w USA.
Nazwa Malibu pochodzi od miasta w aglomeracji Los Angeles, które w latach 60. XX wieku było uważane za centrum kultury plażowej Ameryki. Malibu było najlepiej wyposażoną wersją auta zaprojektowanego na platformie średniej wielkości, stanowiącej podstawę bazowego modelu Chevelle oraz półciężarówki El Camino. Pojazd zyskał uznanie klientów ze względu na wytrzymałą konstrukcję oraz przednie zawieszenie ze sprężynami śrubowymi.
Pierwsze Malibu, produkowane w latach 1964-1967, z założenia miało być rodzinnym sedanem segmentu premium, jednak model ten szybko wyruszył na trwającą w latach 60 "wojnę muscle carów", w związku z czym na rynku wkrótce zadebiutowała odmiana Malibu SS. W 1966 r. rolę sportowego Chevroleta przejął model Chavelle SS, w związku z czym Malibu było nadal przeznaczone głównie dla klientów zamieszkujących przedmieścia i poszukujących auta na codzienne dojazdy do miasta. Druga generacja (1968-1972) powstała na oryginalnej platformie średniej wielkości, przy czym rozstaw osi wersji coupe i kabrio zmalał do 284 cm a w sedanach i kombi - wzrósł do 294 cm. Auto wyróżniało się charakterystycznymi detalami stylizacyjnymi.
Trzecie wcielenie Malibu (1973-1977) powstało na nowej ramie o tym samym rozstawie osi, spełniając jednak nowe standardy bezpieczeństwa. Nadwozie urosło o ok. 13 cm (długość) i 2,5 cm (szerokość). Warto przy tym zaznaczyć, że model Laguna, inspirowany stylistyką europejskich konstrukcji, na jakiś czas zajął miejsce Malibu na czele hierarchii aut średniej wielkości. Czwarta generacja, wytwarzana w latach 1978-1983, była o 30 cm krótsza i o 225 kg lżejsza. Oferowała ona silniki V6 i V8, zaś w ofercie była nawet dedykowany pakiet policyjny.
Piąta wersja Malibu (1997-2003) powstała po 13-letniej przerwie w produkcji modelu. Samochód odrodził się jako zupełnie nowy sedan z napędem na przednie koła, oferujący silniki cztero i sześciocylindrowe. Auto zdobyło tytuł "Samochodu Roku 1997" magazyny Motor Trend. Szóste wcielenie (2007-2007) budowano na nagrodzonej platformie General Motors i zapewniało nabywcom bardziej zaawansowane technologie, wyższą wydajność i lepsze osiągi. W gamie znalazł się też przedłużony sedan Malibu Maxx, oferujący m. in. większą przestrzeń ładunkową, składane tylne siedzenia czy możliwość przesuwania tylnej kanapy w zakresie 18 cm.
Siódma generacja (2008-2011) powstała na przedłużonej płycie podłogowej i poza poprawą parametrów jezdnych posiadała m. in. boczne poduszki kurtynowe chroniące głowy podróżnych w standardzie. Auto zdobyło tytuł Północnoamerykańskiego Samochodu Roku 2008. Obecna, ósma generacja, charakteryzuje się wyższą wydajnością, nowymi funkcjami przyłączeniowymi oraz zmienioną stylistyką przodu nadwozia. W Europie Malibu oferowane jest z 4-cylindrowym motorem wysokoprężnym 2,0 (164 KM) oraz 2,4-litrowym "benzyniakiem" (169 KM).
Źródło: Chevrolet
ll/moto.wp.pl