Podzespoły wysokiego ryzyka: zima ich nie lubi

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Grzegorz Momot

Ryzyko popsucia się niektórych części samochodu wzrasta zimą blisko trzykrotnie. Najwięcej awarii w tym czasie, bo aż około 25 proc., dotyczy problemów z akumulatorem. To jednak dopiero początek listy podzespołów, które o tej porze roku lubią odmówić posłuszeństwa.

Niska temperatura powoduje istotny spadek pojemności elektrycznej akumulatora. Nawet nowy, w pełni sprawny, który latem w temperaturze 25 stopni Celsjusza ma 100 proc. pojemności, przy 0 stopni Celsjusza ma już tylko 80 proc., a przy 25-stopniowym mrozie zaledwie 60 proc. Wraz z pojemnością, zmniejsza się też prąd rozruchu. Badania dowodzą, że przy -18 stopniach Celsjusza jego wartość jest aż o połowę niższa niż przy plus dwudziestu. Oznacza to, że faktycznie dysponujemy tylko połową siły rozruchu, a na domiar złego, gęstniejący na mrozie olej jeszcze bardziej utrudnia uruchomienie silnika. Nietrudno więc o poranne rozczarowanie po przekręceniu kluczyka w stacyjce.

Wraz z problemami związanymi z akumulatorem, do zimowych niespodzianek trzeba zaliczyć kłopoty z silnikiem oraz usterki kół. Wśród najpopularniejszych awarii silnika wymienić można usterki mechaniczne, układu smarowania oraz układu doładowania. Do najczęściej psujących się podzespołów należy cewka zapłonowa, która jest bardzo wrażliwa na zawilgocenie. Problemy z nią mogą spowodować nieprawidłową pracę niektórych cylindrów albo całkowite unieruchomienie silnika. W niektórych modelach samochodów wystarczy przejechanie przez głębszą kałużę, by mieć problemy z tym podzespołem.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Innym problematycznym elementem jest, z pozoru mało skomplikowany, termostat. Także i on może przysporzyć kierowcom sporo kłopotów. Uruchamianie silnika w mroźne poranki negatywnie wpływa na jego stan. Uszkodzenie termostatu uniemożliwia nagrzanie silnika do temperatury roboczej, a co za tym idzie wyraźnie zwiększa zużycie paliwa i sprawia, że wnętrze pojazdu nagrzewa się bardzo wolno.

Warto mieć również na uwadze pompę wtryskową. W niskich temperaturach spada gęstość i właściwości smarne oleju napędowego. Nierzadko jest tak, że w trakcie pierwszych ataków zimy, silniki wciąż pracują na letnim oleju napędowym. W tym przypadku nietrudno o awarię, której usunięcie może okazać się bardzo kosztowne.

Wspomniana już wcześniej rosnąca gęstość oleju silnikowego powoduje, że rozrusznik, który musi wprawić w ruch elementy silnika, jest bardziej obciążony. - Ryzyko jego uszkodzenia rośnie, gdy samochód nie chce odpalić po pierwszym przekręceniu kluczyka w stacyjce - mówi Artur Zaworski, z firmy Starter. - Pamiętajmy, że zimą rośnie zużycie prądu; włączone światła, wentylacja oraz ogrzewanie tylnej, a w niektórych modelach również przedniej szyby sprawiają, że alternator jest obciążony do granic możliwości. Jeśli komora silnika nie jest zabezpieczona od dołu szczelną osłoną, na jego kondycję niekorzystnie wpływa również znajdująca się na drogach sól, która go zanieczyszcza.

Źródło: Starter

tb/sj/bc, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy