Podwyżki w tyskiej fabryce Fiata
Porozumienie zaakceptowało sześć działających w zakładzie związków zawodowych; jak dotąd nie podpisała go Solidarność, której przedstawiciele domagali się 500 zł podwyżki. Argumentowali, że firma jest w bardzo dobrej kondycji finansowej i notuje wysokie zyski, tymczasem stawki zasadnicze w fabryce nie wzrosły od czterech lat.
Porozumienie przewiduje wprowadzenie podwyżki od 1 lipca oraz wypłatę jednorazowej nagrody w sierpniu. Wprowadza także dodatkowe elementy wynagrodzenia, które miałyby obowiązywać w okresie czterech kolejnych lat - od 2015 do 2018 roku.
"Chodzi o wprowadzenie na okres czterech najbliższych lat dodatkowego systemu wynagradzania, przewidującego wypłatę nowych elementów wynagrodzenia uzależnionych od wyników ekonomicznych spółki oraz realizacji celów planu przemysłowego grupy FCA w regionie EMEA (obejmująca Polskę grupa krajów w strukturze koncernu - PAP)" - wyjaśnił w piątek rzecznik spółki Bogusław Cieślar.
Fabryka w Tychach należy do największych zakładów Fiata na świecie. Obecnie zatrudnia 3 tys. 288 osób, pracujących w systemie dwuzmianowym. Średnia pensja w 2014 r. wyniosła 5,6 tys. zł brutto. W lipcu pracownicy FCA Poland otrzymują dodatkowo premię urlopową w wysokości połowy pensji. W ubiegłym roku spółka przeznaczyła na działalność socjalną dla pracowników i ich rodzin ok. 12 mln zł.
W 2014 r. tyska fabryka wyprodukowała 313 tys. 933 samochodów. W pierwszym półroczu tego roku z linii produkcyjnych zakładu zjechało ponad 168,5 tys. aut, w tym ponad 142,2 tys. samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia Ypsilon (tej ostatniej wyprodukowano w pierwszym półroczu prawie 32,5 tys. egzemplarzy). Pozostałe ponad 26,3 tys. aut to wytwarzany w Tychach na zlecenie koncernu Forda model Ford Ka.
Wiodącym modelem wytwarzanym w tyskim zakładzie jest fiat 500, którego w pierwszym półroczu wyprodukowano tu blisko 109,8 tys. egzemplarzy (wraz z modelem Abarth 500)
. W czerwcu w Tychach ruszyła produkcja nowego fiata 500, którego oficjalną prezentację zaplanowano na 4 lipca we włoskim Turynie.
Data premiery nowej "Pięćsetki" nie jest przypadkowa - pierwszy Fiat 500, do dziś będący symbolem motoryzacji we Włoszech, powstał w Turynie 4 lipca 1957 r. 50 lat później, w 2007 r., model powrócił na rynek w nowej wersji, wytwarzanej w Tychach. Teraz koncern prezentuje kolejną, zmienioną wersję tego auta.
Fiat 500 jest sprzedawany w ponad 100 krajach świata; dotychczas do klientów trafiło ponad 1,5 mln egzemplarzy produkowanego od ośmiu lat modelu. Auto jest liderem europejskiego rynku w swoim segmencie.
Solidarność działająca w tyskiej fabryce od kilku miesięcy toczy z dyrekcją spór płacowy. Związkowcy m.in. pikietowali zakład i blokowali drogę w pobliżu fabryki. Wskazywali, że brak decyzji o podwyżkach dla pracowników tyskiej fabryki Fiata uderza w blisko 10 tys. pracowników firm kooperujących, którzy z tego powodu także nie mogą liczyć na wzrost wynagrodzeń.
Z zatrudnieniem rzędu 3,3 tys. pracowników tyska fabryka Fiata należy do największych pracodawców w woj. śląskim. Spółka jest też liderem eksportu w polskiej branży motoryzacyjnej.