Trwa ładowanie...
dsd1q5n
07-11-2014 15:00

Podlaskie/ Obwodnica Augustowa oficjalnie otwarta (aktl.)

dsd1q5n
dsd1q5n

dochodzi więcej informacji, m.in. opinie na temat inwestycji #

07.11. Augustów (PAP) - W piątek po południu została oficjalnie oddana do użytku obwodnica Augustowa (Podlaskie). Dzięki tej inwestycji tranzytowy ruch ok. 5 tys. ciężarówek i autobusów na dobę omija to uzdrowiskowe miasto. Budowa trwała niespełna dwa lata. Kosztowała 659 mln zł.

Licząca ponad 36 km obwodnica przebiega koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami Natura 2000. Jest ważną częścią trasy z Polski do krajów nadbałtyckich. Pierwsze samochody przejechały tamtędy już przed północą z czwartku na piątek.

Po południu inwestycję otwarto oficjalnie, z udziałem przedstawicieli władz i mieszkańców. Szef MSZ Grzegorz Schetyna mówił, że to miejsce symboliczne, bo 5 lat temu zostały tam złożone obietnice (z jego udziałem, jako ówczesnego wicepremiera oraz Cezarego Grabarczyka, ówczesnego ministra infrastruktury), że władze zrobią wszystko, by tę obwodnicę zbudować.

"Okazuje się, że nawet tak trudne przedsięwzięcie może być zrealizowane, więc wszyscy powinni się ucieszyć i powiedzieć, że wszystko zależy od ludzi" - powiedział.

dsd1q5n

Minister sprawiedliwości Cezary Grabarczyk mówił, że "ta droga ma dużo większe znaczenie niż nam się wydaje". Powiedział, że jest ważna z punktu widzenia miasta, które teraz może się rozwijać jak "prawdziwe uzdrowisko". Dziękował za to, że mieszkańcy zaufali rządowi w 2009 roku (gdy była zmiana wariantu).

Wypowiedzi niektórych oficjeli zakłócali obecni na uroczystości rolnicy, od wielu miesięcy niezadowoleni z wycen ich gruntów wywłaszczonych pod tę budowę. Ich zdaniem były zbyt niskie, obwiniają o to rzeczoznawcę dokonującego wycen. Pomocy domagali się m.in. od wojewody podlaskiego i ministerstwa infrastruktury i rozwoju, protestowali też na drogach.

W piątek ich przedstawiciele pojawili się na uroczystości. Prosili Schetynę o zainteresowanie się ich sprawą. Zakłócali okrzykami niektóre wystąpienia i zapowiedzieli, że jeśli ich sprawa nie zostanie załatwiona, będą po wyborach samorządowych blokować ruch na obwodnicy.

Pierwotnie obwodnica Augustowa miała przebiegać przez cenną przyrodniczo dolinę rzeki Rospudy. Budowa w tym wariancie nawet rozpoczęła się, ale na początku 2007 roku spotkała się z ostrymi protestami ekologów, interweniowała też Komisja Europejska.

dsd1q5n

W tej sytuacji budowę obwodnicy przez dolinę Rospudy wstrzymano, a w 2009 roku ostatecznie ustalono obecny jej przebieg, z ominięciem terenów cennych przyrodniczo.

"Obwodnica, która ocaliła Rospudę" - tak swój piątkowy komentarz prasowy zatytułował Greenpeace. W ocenie tej organizacji, od początku sprzeciwiającej się lokalizacji przez dolinę Rospudy i aktywnie uczestniczącej w protestach, oddanie do użytku obwodnicy w nowej lokalizacji to przykład tego, "jak godzić ochronę środowiska z potrzebami ludzi".

"To także doskonały moment, żeby ostatecznie rozprawić się z mitem, mówiącym, że +albo chronimy żabki, albo ludzi+" - uważa Greenpeace. "Obrona Rospudy i dzisiejsze otwarcie obwodnicy Augustowa to jedna z najpiękniejszych historii, które wydarzyły się w trakcie 25-lecia przemian demokratycznych w Polsce (...) Udowodniliśmy ponad wszelką wątpliwość, że ochronę środowiska możemy mądrze pogodzić z potrzebami ludzi" - uważa Robert Cyglicki, dyrektor Greenpeace Polska.

dsd1q5n

By do budowy doszło, a potem, by jej nie przerywać, przez kilka lat protestowali mieszkańcy Augustowa. Andrzej Chmielewski, przewodniczący Obywatelskiego Komitetu Obrony Budowanej Obwodnicy Augustowa, powiedział w piątek PAP, że to "wielki historyczny dzień dla Augustowa".

"Mieszkańcy mogą wreszcie odpocząć od uciążliwych ciężarówek i oddychać świeżym powietrzem" - powiedział Chmielewski. Uważa jednak, że inwestycja jest spóźniona o co najmniej 6 lat w stosunku do pierwotnie planowanej. Uważa też, że to przede wszystkim sukces mieszkańców, którzy w sprawie jej budowy wielokrotnie protestowali na ulicach a nie - jak powiedział - "niektórych grup politycznych, które próbują sobie przypisać ten sukces".

Obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Kosztowała 659 mln zł (projekt i budowa). Blisko 470,6 mln zł z tej kwoty to dotacja z UE, z programu Infrastruktura i Środowisko.

dsd1q5n
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dsd1q5n
Więcej tematów