Rzeszowski oddział GDDKiA chce dowiedzieć się, jaką najlepszą technologię zastosować przy budowie czterech tuneli, które muszą być wykonane na odcinku drogi S19 Rzeszów-Barwinek. W tym celu ogłosił dialog techniczny. Termin składania zgłoszeń mija 2 marca.
Prawie 90-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Barwinka przebiega przez cenne przyrodniczo tereny Natura 2000. W ramach budowy tego odcinka zaplanowane są m.in. cztery tunele o długości od 1,2 km do 1,75 km.
Jak powiedziała PAP rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, dialog techniczny pomóc ma m.in. przy szczegółowym opisie wykonania tej inwestycji. "Chcemy skorzystać z wiedzy i doświadczenia firm, które pracowały przy podobnych zadaniach" - dodała.
Dialog techniczny pozwolić ma również uzyskać informację o najlepszych technicznie i technologicznie rozwiązaniach przy budowie tuneli.
"Liczymy, że dialog pozwoli nam później, tak opracować dokumentację inwestycji, aby uzyskać najlepsze rozwiązania dotyczące m.in. koniecznych do wykonania badań geologicznych i hydrogeologicznych czy monitorowania osuwisk występujących na trasie planowanej drogi"- dodała rzeczniczka.
Dialog techniczny ma również odpowiedzieć na pytania dotyczące szacunkowych kosztów budowy tuneli.
Termin składania zgłoszeń do udziału w dialogu technicznym mija 2 marca.
Zgodnie z wydaną w listopadzie ub. r. decyzją środowiskową na prawie 90-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Barwinka wybudowanych zostanie osiem węzłów drogowych oraz dziewięć miejsc obsługi podróżnych.
W ramach budowy tego odcinka powstanie również 91 przejść dla zwierząt. Z tego ok. 1/4 obiektów będą to typowe przejścia dla zwierząt, natomiast w pozostałych przypadkach będą to obiekty inżynierskie np. mosty i estakady, które łączyć będą w sobie funkcję przejść dla zwierząt.
Przejścia dla zwierząt umożliwią migracje m.in. dużym ssakom z Bieszczadów i Beskidu Niskiego - wilkom, rysiom, niedźwiedziom i żubrom.
W związku z budową tej trasy konieczne będzie wyburzenie ok. 100 budynków mieszkalnych.
W Kontrakcie Terytorialnym dla woj. podkarpackiego budowa S19 na południe od Rzeszowa została wpisana na listę projektów kluczowych.
Według szacunków GDDKiA, koszt budowy całego podkarpackiego odcinka S19 wyniesie w sumie ok. 11 mld zł. Do tej pory na Podkarpaciu do ruchu oddano dwa odcinki S19: Stobierna - Rzeszów Wschód (7,5 km) oraz Rzeszów Zachód - Świlcza (4,4 km). Dwa kolejne są w budowie.
Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ - południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.
Ma też być częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.