Podkarpackie/ Prawie 151 mln zł kosztowała przebudowa obwodnicy Krosna
Zakończyła się przebudowa obwodnicy Krosna (Podkarpackie). W ramach inwestycji powstało 2,5 km nowej drogi, wybudowano dwa wiadukty i dwa mosty. Koszt prac wyniósł prawie 151 mln zł, część pieniędzy pochodziła z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Obwodnica Krosna jest częścią drogi krajowej nr 28, która biegnie w granicach miasta. Prace przy jej przebudowie rozpoczęły się w październiku 2013 r. i odbywały się na niemal całym przebiegającym w granicach miasta odcinku. Wyjątkiem był odcinek drogi, który został poszerzony w latach 2007-2013. W piątek inwestycja została oficjalnie oddana.
Jak powiedział podczas otwarcia prezydent Krosna Piotr Przytocki, teraz przez miasto można przejechać bezpieczniej i szybciej.
"Trzy lata temu mogliśmy tylko marzyć o wykonaniu takiej drogi, w takim zakresie. Dzięki tym marzeniom, determinacji i ciężkiej pracy zespołu ludzi, marzenia stały się rzeczywistością i dzisiaj możemy bezpiecznie z tej drogi korzystać" - dodał.
W sumie przebudowanych zostało prawie 11 km drogi; wybudowano blisko 2,5 km nowej jezdni. Powstały dwa wiadukty i dwa mosty, uruchomiono również system dynamicznej koordynacji sygnalizacji świetlnej.
Jak tłumaczył wiceprezydent Krosna Tomasz Soliński, system ten, dzięki kamerom na bieżąco analizuje natężenie ruchu. "Kamery są zamontowane na 11 skrzyżowaniach, dzięki nim mamy możliwość obserwowania ruchu pojazdów. System jest otwarty, więc planujemy jego rozbudowę o kolejne elementy usprawniające poruszanie się w mieście" - dodał wiceprezydent.
W ramach inwestycji przebudowanych zostało również kilka skrzyżowań. Wśród nich m.in. skrzyżowanie ulic Jana Pawła II - Bema - Rzeszowska gdzie powstała sygnalizacja świetlna, a na skrzyżowaniu ulic Podkarpacka - Tysiąclecia wydzielono lewo-i prawoskręty. W czasie inwestycji największym placem budowy był węzeł Podkarpacka-Witosa czyli wjazd na osiedle Traugutta. Powstało tam bezkolizyjne skrzyżowanie, aby było to możliwe wybudowano m.in. dwa wiadukty.
Wykonawcą prac było konsorcjum złożone z lokalnych firm - liderem był Rejon Budowy Dróg i Mostów w Krośnie.
Władze Krosna myślą już o kolejnym etapie rozbudowy obwodnicy. "Chcemy poprawić odcinek między ul. Tysiąclecia a Zręcińską - dobudować drugą jezdnię i dodatkowy wiadukt nad torami kolejowymi. Wtedy będziemy już w pełni szczęśliwi" - powiedział Przytocki.