Wiceprzewodniczący klubu PiS Krzysztof Tchórzewski poinformował, że PiS chce wprowadzić poprawkę do nowelizacji ustawy o ochronie własności przemysłowej, umożliwiającą stosowanie od lutego 2007 r. do napraw samochodów tańszych, nieoryginalnych części zamiennych.
PiS chce, by do rządowego projektu nowelizacji został dodany zapis umożliwiający stosowanie części pochodzących od producentów zewnętrznych "dla odtworzenia stanu początkowego pojazdu". Oznacza to umożliwienie właścicielom warsztatów naprawczych i samochodów montowania tanich, nieoryginalnych części zamiennych w przypadku napraw powypadkowych aut.
_ Chodzi o naprawy finansowane z ubezpieczeń samochodowych - OC i AC. Dzięki poprawce firmy ubezpieczeniowe nie będą już mogły odmawiać sfinansowania naprawy pod pretekstem, że w samochodzie zastosowano do niej części nie pochodzące bezpośrednio od producenta auta _ - powiedział poseł Leonard Krasulski (PiS)
Jak powiedział na konferencji Krasulski, posłowie są zainteresowani jak najszybszym uchwaleniem ustawy.
_ Trzeba zająć się projektem rządowym, bo już i tak za długo leżał. Chcielibyśmy przeprowadzić drugie czytanie jeszcze w grudniu i wtedy byłaby realna możliwość uchwalenia ustawy w końcu stycznia. Vacatio legis byłoby najkrótsze z możliwych, 14-dniowe, czyli ustawa mogłaby wejść w życie jeszcze w lutym 2007, w okresie największych zimowych stłuczek _ - dodał.
Według Tchórzewskiego, poprawka taka jest "wymuszona" stanem polskiego rynku samochodowego na którym większość samochodów to auta stare, pochodzące z terenu "starej" Unii Europejskiej.
_ Przeciętny wiek samochodu w Polsce jest wyższy o 3 lata od wieku takiego samego samochodu w krajach zachodniej Europy _ - powiedział Tchórzewski.
Jego zdaniem, w przypadku napraw powypadkowych, ze względu na koszty, w takich autach i tak montowane są najczęściej podzespoły nieoryginalne, mimo iż "na papierze wykazywane są jako części od producenta", co powoduje tworzenie się "szarej strefy napraw samochodowych".
_ Poprawka proponowana przez PiS porządkuje tą sprawę. Zastosowanie tańszych, ale licencjonowanych części zamiennych może koszty napraw powypadkowych bardzo obniżyć _ - powiedział na konferencji Tchórzewski.
Jego zdaniem, 80 proc. części samochodowych produkują niezależni producenci, dostarczający podzespoły koncernom motoryzacyjnym, albo sprzedający je pod własną marką.
_ Chodzi właśnie o możliwość używania tych części, nie różniących się parametrami od oryginalnych _ - dodał poseł.
Według Tchórzewskiego, poza "realnym zyskiem dla kierowców czyli zmniejszeniem kosztów napraw bez spadku jakości", proponowana przez PiS zmiana doprowadzi też do zmniejszenia kradzieży aut na części.
Zdaniem obecnego na konferencji przewodniczącego Koalicji na rzecz Wolnego Rynku Samochodowych części Zamiennych w Polsce, Adriana Franke rynek naprawy i obsługi aut zapewnia obecnie 200 tys. miejsc pracy. Według niego, wprowadzenie poprawki PiS spowoduje wzrost zatrudnienia w branży napraw samochodów.