Pikantny Mini John Cooper Works Challenge

Obraz

|

Obraz

|
| --- |
Pocieszny Mini od chwili rynkowego debiutu zaskakiwał ponadprzeciętnymi osiągami oraz doskonałym prowadzeniem. Mini to jednak nie tylko zwinne, miejskie auto. W historii modelu przewijają się liczne sukcesy w sporcie motorowym – m.in. wielokrotne zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo. Nic dziwnego, że firma postanowiła udowodnić, że najnowsze wcielenie legendy nadaje się do ekstremalnej jazdy. W tym właśnie celu zbudowano wóz o tajemniczej nazwie Mini John Cooper Works Challenge.

Samochód jest szybszy, mocniejszy, ostrzejszy oraz... bezpieczniejszy od swego seryjnego brata. W wypatroszonej kabinie pojawiła się rozbudowana klatka bezpieczeństwa, do której przytwierdzono kubełkowy fotel Recaro oraz 6-punktowe pasy.

Obraz

Dodatkowe bezpieczeństwo gwarantuje – znany z F1 – system HANS, który uniemożliwia przeciążenie odcinka szyjnego kręgosłupa w momencie zderzenia. Nad bezpieczną jazdą czuwa też wyścigowy ABS. System przeciwdziałający blokowaniu kół będzie miał sporo pracy, gdyż na przedniej osi pojawiły się aż 4-tłoczkowe zaciski i wielkie tarcze. Seryjne koła zastąpiono „17-stkami” przygotowanymi przez Borbeta, na których osadzono wyczynowe ogumienie Dunlop. Kombinacja sprawia, że Mini pędzący 100 km/h może stanąć jak wryty już po 3,1 sekundy!

Ponowne rozpędzenie się do „setki” trwa 6,1 sekundy, czyli o sekundę lepiej niż w przypadku seryjnego odpowiednika. Poprawa jest zasługą podrasowanego silnika. Tunerzy wzięli na warsztat sprężarkę, wymienili tłoki, katalizator oraz elementy układu wydechowego, a także zoptymalizowali kształt kolektora dolotowego. W efekcie uzyskano 210 KM oraz 260 Nm, co pozwala rozpędzać się na prostych do 238 km/h. Nad harmonijną pracą całości pieczę sprawują nowe czujniki oraz przeprogramowany komputer.

Obraz

Mini jest dzielny nie tylko na prostych. Utwardzone zawieszenie zostało przygotowane przez KW Automotive. Wprawni zawodnicy z pewnością zrobią użytek z możliwości regulacji jego charakterystyki. W zależności od potrzeb można także ustawić tylny spojler, co przełoży się na siłę dociskającą „Miniaka” do asfaltu. Przedni dyfuzor nie ma już możliwości regulacji, jednak badania w tunelu aerodynamicznym gwarantują, że dociska napędzane koła do podłoża z odpowiednią siłą.

Obraz

Gdy przyjdzie czas na wymianę ogumienia okaże się, że jest to banalnie proste dzięki wbudowanemu podnośnikowi pneumatycznemu. Rola mechaników sprowadza się więc jedynie do podpięcia węża ze sprężonym powietrzem i odkręcenia kół.

Oficjalna prezentacja samochodu nastąpi na salonie samochodowym we Frankfurcie. Od tej też chwili będzie można składać zamówienia na wyczynowy bolid. Pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone zawodnikom zmagającym się w Pucharze Mini w marcu przyszłego roku. A pozostali? Ktokolwiek będzie w stanie wyłożyć 50 000 euro na miniaturowy samochód ze spartańskim wyposażeniem, dostanie do niego kluczyki w czerwcu 2008 roku.

Łukasz Szewczyk

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟