Pikantny Mini John Cooper Works Challenge

Obraz

|

Obraz

|
| --- |
Pocieszny Mini od chwili rynkowego debiutu zaskakiwał ponadprzeciętnymi osiągami oraz doskonałym prowadzeniem. Mini to jednak nie tylko zwinne, miejskie auto. W historii modelu przewijają się liczne sukcesy w sporcie motorowym – m.in. wielokrotne zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo. Nic dziwnego, że firma postanowiła udowodnić, że najnowsze wcielenie legendy nadaje się do ekstremalnej jazdy. W tym właśnie celu zbudowano wóz o tajemniczej nazwie Mini John Cooper Works Challenge.

Samochód jest szybszy, mocniejszy, ostrzejszy oraz... bezpieczniejszy od swego seryjnego brata. W wypatroszonej kabinie pojawiła się rozbudowana klatka bezpieczeństwa, do której przytwierdzono kubełkowy fotel Recaro oraz 6-punktowe pasy.

Obraz

Dodatkowe bezpieczeństwo gwarantuje – znany z F1 – system HANS, który uniemożliwia przeciążenie odcinka szyjnego kręgosłupa w momencie zderzenia. Nad bezpieczną jazdą czuwa też wyścigowy ABS. System przeciwdziałający blokowaniu kół będzie miał sporo pracy, gdyż na przedniej osi pojawiły się aż 4-tłoczkowe zaciski i wielkie tarcze. Seryjne koła zastąpiono „17-stkami” przygotowanymi przez Borbeta, na których osadzono wyczynowe ogumienie Dunlop. Kombinacja sprawia, że Mini pędzący 100 km/h może stanąć jak wryty już po 3,1 sekundy!

Ponowne rozpędzenie się do „setki” trwa 6,1 sekundy, czyli o sekundę lepiej niż w przypadku seryjnego odpowiednika. Poprawa jest zasługą podrasowanego silnika. Tunerzy wzięli na warsztat sprężarkę, wymienili tłoki, katalizator oraz elementy układu wydechowego, a także zoptymalizowali kształt kolektora dolotowego. W efekcie uzyskano 210 KM oraz 260 Nm, co pozwala rozpędzać się na prostych do 238 km/h. Nad harmonijną pracą całości pieczę sprawują nowe czujniki oraz przeprogramowany komputer.

Obraz

Mini jest dzielny nie tylko na prostych. Utwardzone zawieszenie zostało przygotowane przez KW Automotive. Wprawni zawodnicy z pewnością zrobią użytek z możliwości regulacji jego charakterystyki. W zależności od potrzeb można także ustawić tylny spojler, co przełoży się na siłę dociskającą „Miniaka” do asfaltu. Przedni dyfuzor nie ma już możliwości regulacji, jednak badania w tunelu aerodynamicznym gwarantują, że dociska napędzane koła do podłoża z odpowiednią siłą.

Obraz

Gdy przyjdzie czas na wymianę ogumienia okaże się, że jest to banalnie proste dzięki wbudowanemu podnośnikowi pneumatycznemu. Rola mechaników sprowadza się więc jedynie do podpięcia węża ze sprężonym powietrzem i odkręcenia kół.

Oficjalna prezentacja samochodu nastąpi na salonie samochodowym we Frankfurcie. Od tej też chwili będzie można składać zamówienia na wyczynowy bolid. Pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone zawodnikom zmagającym się w Pucharze Mini w marcu przyszłego roku. A pozostali? Ktokolwiek będzie w stanie wyłożyć 50 000 euro na miniaturowy samochód ze spartańskim wyposażeniem, dostanie do niego kluczyki w czerwcu 2008 roku.

Łukasz Szewczyk

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3