Pierwszy elektryczny Jaguar - I-Pace

Brytyjska marka zaprezentowała swój pierwszy w historii, elektryczny model. To jeszcze prototyp, ale wyraźnie wskazujący kierunek, w którym chce podążać, wpisując się w obowiązujące trendy. Elektryczny I-Pace to SUV stylizacyjnie zawiązujący do studyjnego C-X75, sportowego supersamochodu zaprezentowanego przez Jaguara w 2010 r. Bryła auta też jest przysadzista, sportowa, ale kabina kryje w sobie wygodną przestrzeń dla pięciorga podróżnych oraz ponad 500 l. bagażu. Do napędu użyto dwóch motorów elektrycznych, zamontowanych przy osiach i generujących 400 KM mocy oraz 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wersja produkcyjna ma trafić do sprzedaży na początku 2018 r.

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 11Jaguar I-Pace - elektryczny SUV

Obraz
© zdjęcie producenta

Brytyjska marka zaprezentowała swój pierwszy w historii, elektryczny model.

To jeszcze prototyp, ale wyraźnie wskazujący kierunek, w którym chce podążać, wpisując się w obowiązujące trendy. Elektryczny I-Pace to SUV stylizacyjnie zawiązujący do studyjnego C-X75, sportowego supersamochodu zaprezentowanego przez Jaguara w 2010 r. Bryła auta też jest przysadzista, sportowa, ale kabina kryje w sobie wygodną przestrzeń dla pięciorga podróżnych oraz ponad 500 l bagażu. Do napędu użyto dwóch motorów elektrycznych, zamontowanych przy osiach i generujących 400 KM mocy oraz 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wersja produkcyjna ma trafić do sprzedaży na początku 2018 r.

/ 11Dwa silniki

Obraz
© zdjęcie producenta

Dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 200 KM i 350 Nm momentu obrotowego współpracują z jednobiegową przekładnia planetarną. Energię do nich dostarcza 36 modułów ogniw 90-kWh akumulatorów litowo-jonowych. Zespół ma osiągać 80 proc. naładowania po 90 minutach zasilania prądem stałym 50 kW. Napełnienie akumulatorów w 100 proc. ma trwać maksymalnie 2 h.

/ 11Technologia z Formuły E

Obraz
© zdjęcie producenta

Koncepcyjny "Jag" korzysta z technologii rozwijanej w serii wyścigów elektrycznych bolidów Formuły E.

- Jestem przekonany, że w ciągu najbliższych pięciu lat w motoryzacyjnym świecie nastąpi więcej zmian niż na przestrzeni ostatnich trzech dekad - mówi Nick Rogers, dyrektor techniczny Grupy Jaguar Land Rover.

- Przyszłość polega na lepszym skomunikowaniu i większym nacisku na ochronę środowiska. Wraz z postępami urbanizacji na znaczeniu zyskują elektryfikacja i obniżanie masy. Formuła E rozpoznała te trendy i zareagowała na nie, a ich ekscytujące i pionierskie podejście idealnie pasuje do naszej marki - dodaje.

/ 11Kabina przesunięta do przodu

Obraz
© zdjęcie producenta

Pozbawiony silnika spalinowego i tunelu przeniesienia napędu model koncepcyjny I-Pace ma kabinę przesuniętą do przodu (filozofia "cab forward", znana ze wspomnianego C-X75) , większy rozstaw osi i krótsze zwisy. Dzięki temu jego sylwetka staje się bardziej aerodynamiczna. Zwiększa to również przestrzeń w środku oraz poprawia widoczność.

/ 11Przypomina coupe

Obraz
© zdjęcie producenta

Dzięki dużemu rozstawowi osi i krótkim zwisom linia dachu przypomina tę z coupe. Kabina jest ulokowana nisko, pomiędzy obłymi błotnikami, nadając nadwoziu dynamiczny, zwężający się ku tyłowi kształt. Sportowego charakteru dodają samochodowi także dynamicznie zaznaczone linie okien. Sylwetka typu "cab-forward" została podkreślona przez mocne pochylenie i wygięcie przedniej szyby przechodzącej w nisko położoną maskę.

W muskularnych nadkolach kryją się 23-calowe koła Nighthawk w kolorze Technical Grey ze wstawkami Gloss Black i wykończeniem Diamond Turned. Do nich dostosowano opony w rozmiarze 265/35 R23 o unikatowym wzorze bieżnika.

Pięciomiejscowy I-Pace jest wskazówką ze strony Jaguara dotyczącą modelu produkcyjnego. Tam zatem również można będzie spodziewać się przestronnego wnętrza z futurystyczną stylistyką.

/ 11Przestronne wnętrze

Obraz
© zdjęcie producenta

Kokpit, typowo dla Jaguara, zwrócono na kierowcę i uzupełniono o zestaw cyfrowych ekranów. Centralny panel instrumentów umieszczono nisko, a jego poziome linie i minimalistyczna dźwignia zmiany biegów podkreślają przestronność wnętrza.

Konsolę środkową ozdobiono dwiema "zakręconymi" metalowymi rozpórkami, okalającymi dostęp do schowka pod deską rozdzielczą.

/ 11Tradycja z nowoczesnością

Obraz
© zdjęcie producenta

Jaguar w tym modelu stara się połączyć tradycję z nowoczesnością. Stąd też we wnętrzu solidna dawka najnowocześniejszej elektroniki, wyrafinowane materiały najwyższej jakości, stal, aluminium, skóra i drewno.

Ciągnący się na całej długości szklany dach panoramiczny stanowi przedłużenie linii szyby przedniej i wypełnia wnętrze naturalnym światłem. To oczywiście także buduje wrażenie przestronności kabiny.

Szkło integruje się z wnętrzem za sprawą ceramicznego nadruku ze wzorem rombu, który łączy dach z innymi detalami wykończenia powierzchni, noszącymi ten sam wzór. Szklany dach jest także podświetlany za pomocą diod, co nocą ma tworzyć olśniewający efekt wizualny.

/ 11Przestronny SUV

Obraz
© zdjęcie producenta

Model koncepcyjny I-Pace demonstruje także to, jak wiele przestrzeni można uzyskać wewnątrz dzięki przesunięciu kabiny do przodu i elektrycznemu zespołowi napędowemu.

- Otrzymaliśmy zadanie polegające na stworzeniu przestronnego SUV-a o wysokich osiągach, który mógłby komfortowo pomieścić pięć osób - mówi Ian Callum, główny projektant Jaguara. - Poza tym mieliśmy tylko czystą kartkę papieru. Aby osiągnąć nasz cel, skorzystaliśmy ze swobody oferowanej projektantom przez elektryfikację.

- Elektryczny zespół napędowy i przesunięcie kabiny do przodu umieszczają kierowcę bliżej przodu auta, co zwiększa ilość miejsca dla osób na tylnej kanapie. Pozwala to również uzyskać 530-litrową pojemność bagażnika bez uszczerbku dla sylwetki.

/ 11Dobre wymiary z dużym bagażnikiem

Obraz
© zdjęcie producenta

Studyjny SUV z Coventry ma 468 cm długości, 189 cm szerokości i 156 cm wysokości. Dzięki brakowi jednostki spalinowej i układu przeniesienia napędu na obie osie, możliwe było oddalenie ich od siebie o 299 cm.

530 l bagażnika uzupełniono o dodatkowy, 28-l schowek umieszczony z przodu, pod maską.

I-Pace przyspiesza do 100 km/h w 4 sek., a zasięg auta (w. NEDC) ma wynosić 500 km.

10 / 11Akumulatory w aluminiowej obudowie

Obraz
© zdjęcie producenta

W I-Pace energia jest przechowywana w chłodzonym cieczą zestawie akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 90 kWh. Akumulatory znajdują się w lekkiej aluminiowej obudowie, która stanowi integralną część struktury nadwozia.

Wykorzystują one ogniwa pakietowe (ang. pouch cells) wybrane ze względu na ich doskonałe właściwości termiczne. W odróżnieniu od niektórych konkurencyjnych formatów ogniw, zapewniają także znakomite możliwości dalszego rozwoju, zwłaszcza pod względem gęstości energii.

11 / 11Model przedpremierowy

Obraz
© zdjęcie producenta

I-Pace prezentowany obecnie jako samochód studyjny jest w zasadzie modelem przedpremierowym. Producent już zapowiedział, że drogowa odmiana samochodu zostanie zaprezentowana w przyszłym roku, a elektryczny SUV Jaguara w cennikach pojawi się z początkiem 2018 r.

BC/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne