Pierwszy elektryczny Jaguar - I-Pace
Brytyjska marka zaprezentowała swój pierwszy w historii, elektryczny model. To jeszcze prototyp, ale wyraźnie wskazujący kierunek, w którym chce podążać, wpisując się w obowiązujące trendy. Elektryczny I-Pace to SUV stylizacyjnie zawiązujący do studyjnego C-X75, sportowego supersamochodu zaprezentowanego przez Jaguara w 2010 r. Bryła auta też jest przysadzista, sportowa, ale kabina kryje w sobie wygodną przestrzeń dla pięciorga podróżnych oraz ponad 500 l. bagażu. Do napędu użyto dwóch motorów elektrycznych, zamontowanych przy osiach i generujących 400 KM mocy oraz 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wersja produkcyjna ma trafić do sprzedaży na początku 2018 r.
Jaguar I-Pace - elektryczny SUV
Brytyjska marka zaprezentowała swój pierwszy w historii, elektryczny model.
To jeszcze prototyp, ale wyraźnie wskazujący kierunek, w którym chce podążać, wpisując się w obowiązujące trendy. Elektryczny I-Pace to SUV stylizacyjnie zawiązujący do studyjnego C-X75, sportowego supersamochodu zaprezentowanego przez Jaguara w 2010 r. Bryła auta też jest przysadzista, sportowa, ale kabina kryje w sobie wygodną przestrzeń dla pięciorga podróżnych oraz ponad 500 l bagażu. Do napędu użyto dwóch motorów elektrycznych, zamontowanych przy osiach i generujących 400 KM mocy oraz 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wersja produkcyjna ma trafić do sprzedaży na początku 2018 r.
Dwa silniki
Dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 200 KM i 350 Nm momentu obrotowego współpracują z jednobiegową przekładnia planetarną. Energię do nich dostarcza 36 modułów ogniw 90-kWh akumulatorów litowo-jonowych. Zespół ma osiągać 80 proc. naładowania po 90 minutach zasilania prądem stałym 50 kW. Napełnienie akumulatorów w 100 proc. ma trwać maksymalnie 2 h.
Technologia z Formuły E
Koncepcyjny "Jag" korzysta z technologii rozwijanej w serii wyścigów elektrycznych bolidów Formuły E.
- Jestem przekonany, że w ciągu najbliższych pięciu lat w motoryzacyjnym świecie nastąpi więcej zmian niż na przestrzeni ostatnich trzech dekad - mówi Nick Rogers, dyrektor techniczny Grupy Jaguar Land Rover.
- Przyszłość polega na lepszym skomunikowaniu i większym nacisku na ochronę środowiska. Wraz z postępami urbanizacji na znaczeniu zyskują elektryfikacja i obniżanie masy. Formuła E rozpoznała te trendy i zareagowała na nie, a ich ekscytujące i pionierskie podejście idealnie pasuje do naszej marki - dodaje.
Kabina przesunięta do przodu
Pozbawiony silnika spalinowego i tunelu przeniesienia napędu model koncepcyjny I-Pace ma kabinę przesuniętą do przodu (filozofia "cab forward", znana ze wspomnianego C-X75) , większy rozstaw osi i krótsze zwisy. Dzięki temu jego sylwetka staje się bardziej aerodynamiczna. Zwiększa to również przestrzeń w środku oraz poprawia widoczność.
Przypomina coupe
Dzięki dużemu rozstawowi osi i krótkim zwisom linia dachu przypomina tę z coupe. Kabina jest ulokowana nisko, pomiędzy obłymi błotnikami, nadając nadwoziu dynamiczny, zwężający się ku tyłowi kształt. Sportowego charakteru dodają samochodowi także dynamicznie zaznaczone linie okien. Sylwetka typu "cab-forward" została podkreślona przez mocne pochylenie i wygięcie przedniej szyby przechodzącej w nisko położoną maskę.
W muskularnych nadkolach kryją się 23-calowe koła Nighthawk w kolorze Technical Grey ze wstawkami Gloss Black i wykończeniem Diamond Turned. Do nich dostosowano opony w rozmiarze 265/35 R23 o unikatowym wzorze bieżnika.
Pięciomiejscowy I-Pace jest wskazówką ze strony Jaguara dotyczącą modelu produkcyjnego. Tam zatem również można będzie spodziewać się przestronnego wnętrza z futurystyczną stylistyką.
Przestronne wnętrze
Kokpit, typowo dla Jaguara, zwrócono na kierowcę i uzupełniono o zestaw cyfrowych ekranów. Centralny panel instrumentów umieszczono nisko, a jego poziome linie i minimalistyczna dźwignia zmiany biegów podkreślają przestronność wnętrza.
Konsolę środkową ozdobiono dwiema "zakręconymi" metalowymi rozpórkami, okalającymi dostęp do schowka pod deską rozdzielczą.
Tradycja z nowoczesnością
Jaguar w tym modelu stara się połączyć tradycję z nowoczesnością. Stąd też we wnętrzu solidna dawka najnowocześniejszej elektroniki, wyrafinowane materiały najwyższej jakości, stal, aluminium, skóra i drewno.
Ciągnący się na całej długości szklany dach panoramiczny stanowi przedłużenie linii szyby przedniej i wypełnia wnętrze naturalnym światłem. To oczywiście także buduje wrażenie przestronności kabiny.
Szkło integruje się z wnętrzem za sprawą ceramicznego nadruku ze wzorem rombu, który łączy dach z innymi detalami wykończenia powierzchni, noszącymi ten sam wzór. Szklany dach jest także podświetlany za pomocą diod, co nocą ma tworzyć olśniewający efekt wizualny.
Przestronny SUV
Model koncepcyjny I-Pace demonstruje także to, jak wiele przestrzeni można uzyskać wewnątrz dzięki przesunięciu kabiny do przodu i elektrycznemu zespołowi napędowemu.
- Otrzymaliśmy zadanie polegające na stworzeniu przestronnego SUV-a o wysokich osiągach, który mógłby komfortowo pomieścić pięć osób - mówi Ian Callum, główny projektant Jaguara. - Poza tym mieliśmy tylko czystą kartkę papieru. Aby osiągnąć nasz cel, skorzystaliśmy ze swobody oferowanej projektantom przez elektryfikację.
- Elektryczny zespół napędowy i przesunięcie kabiny do przodu umieszczają kierowcę bliżej przodu auta, co zwiększa ilość miejsca dla osób na tylnej kanapie. Pozwala to również uzyskać 530-litrową pojemność bagażnika bez uszczerbku dla sylwetki.
Dobre wymiary z dużym bagażnikiem
Studyjny SUV z Coventry ma 468 cm długości, 189 cm szerokości i 156 cm wysokości. Dzięki brakowi jednostki spalinowej i układu przeniesienia napędu na obie osie, możliwe było oddalenie ich od siebie o 299 cm.
530 l bagażnika uzupełniono o dodatkowy, 28-l schowek umieszczony z przodu, pod maską.
I-Pace przyspiesza do 100 km/h w 4 sek., a zasięg auta (w. NEDC) ma wynosić 500 km.
Akumulatory w aluminiowej obudowie
W I-Pace energia jest przechowywana w chłodzonym cieczą zestawie akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 90 kWh. Akumulatory znajdują się w lekkiej aluminiowej obudowie, która stanowi integralną część struktury nadwozia.
Wykorzystują one ogniwa pakietowe (ang. pouch cells) wybrane ze względu na ich doskonałe właściwości termiczne. W odróżnieniu od niektórych konkurencyjnych formatów ogniw, zapewniają także znakomite możliwości dalszego rozwoju, zwłaszcza pod względem gęstości energii.
Model przedpremierowy
I-Pace prezentowany obecnie jako samochód studyjny jest w zasadzie modelem przedpremierowym. Producent już zapowiedział, że drogowa odmiana samochodu zostanie zaprezentowana w przyszłym roku, a elektryczny SUV Jaguara w cennikach pojawi się z początkiem 2018 r.
BC/moto.wp.pl