Pieniądze z UE pójdą na drogi, a nie na kolej

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

Pieniądze z funduszy unijnych przeznaczone na kolej zostaną wykorzystane na budowę dróg S3 i S17 - powiedział we wtorek po posiedzeniu rządu premier Donald Tusk. Chodzi o ok. 4,8 mld zł.

Premier wyjaśnił, że konsultował tę dezycję z minister rozwoju regionalnego Elżbietą Bieńkowską i ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem.

Zyska Lublin i Gorzów
Dodatkowe środki trafią na dokończenie fragmentu trasy S3 Szczecin-A2, w okolicy Gorzowa. S17 to trasa wylotowa z Lublina na Warszawę.
- Rząd nie rezygnuje z realizacji jakichkolwiek inwestycji kolejowych, pieniądze przesunięte na budowę dróg pochodzą wyłącznie z zaoszczędzonych środków na zakończonych już przetargach - powiedziała we wtorek minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska.

Bieńkowska wyjaśniła, że rząd przyjął na wtorkowym posiedzeniu program budowy dróg na lata 2011-2015. - Najważniejsze, co się w tym planie stało, to po pierwsze podwyższenie środków na budowę dróg w Polsce do roku 2013 z 78 mld do 82 mld 800 mln zł - powiedziała. Wyjaśniła, że dodatkowe pieniądze pochodzą z przesunięć z projektów kolejowych. Zaznaczyła, że są to przesunięcia oszczędności z przetargów, a rząd jest zdeterminowany, by zrealizować wszystkie zaplanowane inwestycje kolejowe.

Jak zapewniła Bieńkowska, Rada Ministrów zdecydowała, że pieniądze zostaną przesunięte właśnie na drogi S3 i S17, bo te inwestycje były najlepiej przygotowane.

Przyjęty we wtorek przez rząd program budowy dróg krajowych to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki - ocenił minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Zapewnił, że wysokie tempo prac inwestycyjnych zostanie utrzymane.

Szef resortu infrastruktury powiedział, że w ostatnich trzech latach na budowę dróg wydano w Polsce prawie 52 mld zł. - Dziś rząd potwierdził, że ta wielka budowa w Polsce będzie trwała nadal. Mało tego - zwiększył dotychczasowy limit w wysokości 78 mld zł do 82 mld 800 mln zł - zaznaczył Grabarczyk.

Dodał, że utrzymujemy wysokie tempo prac inwestycyjnych. - W sytuacji, gdy nasi południowi sąsiedzi ograniczyli swoje programy inwestycyjne, wypowiedzieli bądź też renegocjują zawarte kontrakty. My utrzymujemy większość programu drogowego w budowie, określając precyzyjnie, które inwestycje zostaną zrealizowane w ciągu najbliższych trzech lat. Nie wykreśliliśmy żadnej inwestycji - podkreślił minister.

Polski nie stać na tyle dróg

- Rząd zdaje sobie sprawę, że oczekiwania wobec infrastruktury drogowej w Polsce są większe niż możliwości finansowe państwa. Rok 2011 r. będzie jednak rekordowy pod względem budowy infrastruktury drogowej - powiedział we wtorek premier Donald Tusk.

- 2011 rok, pomimo bardzo trudnego kontekstu finansowego, będzie kolejnym rekordowym rokiem w skali europejskiej pod względem inwestycji drogowej - mówił Tusk na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu. Dodał, że wysiłek, który ponosi Polska na budowę dróg, jest nieporównywalny z innymi krajami europejskimi.

Zaznaczył, że chce rozwiać obawy o to, że planowane cięcia będą miały złe skutki dla budowy dróg. - My nie będziemy zabierać pieniędzy (...), ale nie będzie też dodatkowych pieniędzy z budżetu na drogi, chyba że pojawią się dodatkowe oszczędności wynikające z tańszych rozstrzygnięć przetargowych - powiedział szef rządu.

W środę minister infrastruktury Cezary Grabarczyk będzie rozmawiał w Brukseli z unijnym komisarzem ds. budżetu Januszem Lewandowskim w sprawie utrzymania przez Komisję Europejską polityki spójności na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych.

- Stworzyliśmy listę zadań, które będą realizowane po roku 2013 (w zakresie inwestycji infrastrukturalnych - PAP). Prowadzimy w tej chwili konsultacje w Komisji Europejskiej. Premier polskiego rządu podejmuje działania na rzecz utrzymania przez Komisję Europejską polityki spójności i finansowania twardych inwestycji infrastrukturalnych - podkreślił szef resortu infrastruktury.

Zaznaczył, że w środę w Brukseli będzie w tej sprawie rozmawiał z komisarzem Lewandowskim. - Jesteśmy coraz bliżsi określenia perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Dlatego przygotowujemy listę zadań i podejmujemy prace przygotowawcze. Każdy, kto podejmie zadania związane z budową infrastruktury, przyjmując sztafetę, będzie miał przygotowane inwestycje do realizacji - dodał Grabarczyk.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀