Pięcioletnie kompakty, które najmniej tracą na wartości
Raport ADAC
Podczas wyboru modelu auta niezwykle ważnym parametrem jest wartość rezydualna, określająca spadek wartości auta przy odsprzedaży
Niewielu Polaków stać na zakup nowego samochodu. Ci, którzy mogą sobie na to pozwolić, dokładnie liczą wydawane pieniądze. Przy wyborze konkretnego modelu mało kto kieruje się wyłącznie jego urodą czy świetnymi właściwościami jezdnymi. Przeciętny klient salonu zwraca baczną uwagę na wyposażenie, awaryjność, spalanie i koszty późniejszego serwisowania w ASO. Niezwykle ważnym parametrem jest wartość rezydualna, określająca spadek wartości auta przy odsprzedaży.
Po kilku latach od kupna za niektóre modele możemy zażądać więcej, niż za inne. Różnice te przekładają się na tysiące złotych, które mogą pozostać w naszym portfelu. Jakie samochody będą najwięcej warte po pięciu latach? Na polskim rynku brakuje darmowych informacji na ten temat. Publikuje je jednak niemiecki automobilklub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Należy przyjąć, że dane te w znacznej mierze przekładają się na polskie realia. W końcu na rynku wtórnym zakupione w naszych salonach egzemplarze muszą konkurować z zalewem tych importowanych, a Niemcy wciąż stanowią najczęstsze źródło używanych aut.
Z raportu ADAC za rok 2014 zaczerpnęliśmy dane na temat wartości samochodów wyprodukowanych w 2009 roku i porównaliśmy je z ceną nowego egzemplarza. W ten sposób otrzymujemy informację na temat odsetku wydanej kwoty, który odzyskamy przy sprzedaży. W nawiasie - w euro - podajemy cenę nowego samochodu oraz wartość po upływie pięciu lat. O miejscu modelu w zestawieniu decyduje konfiguracja o najmniejszym stopniu utraty wartości. W opisie podajemy również wyniki dla innych wersji wybranych przez redakcję.