Pięcioletnie kompakty, które najmniej tracą na wartości

Podczas wyboru modelu auta niezwykle ważnym parametrem jest wartość rezydualna, określająca spadek wartości auta przy odsprzedaży

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

/ 15Raport ADAC

Obraz
© PAP

Niewielu Polaków stać na zakup nowego samochodu. Ci, którzy mogą sobie na to pozwolić, dokładnie liczą wydawane pieniądze. Przy wyborze konkretnego modelu mało kto kieruje się wyłącznie jego urodą czy świetnymi właściwościami jezdnymi. Przeciętny klient salonu zwraca baczną uwagę na wyposażenie, awaryjność, spalanie i koszty późniejszego serwisowania w ASO. Niezwykle ważnym parametrem jest wartość rezydualna, określająca spadek wartości auta przy odsprzedaży.

Po kilku latach od kupna za niektóre modele możemy zażądać więcej, niż za inne. Różnice te przekładają się na tysiące złotych, które mogą pozostać w naszym portfelu. Jakie samochody będą najwięcej warte po pięciu latach? Na polskim rynku brakuje darmowych informacji na ten temat. Publikuje je jednak niemiecki automobilklub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Należy przyjąć, że dane te w znacznej mierze przekładają się na polskie realia. W końcu na rynku wtórnym zakupione w naszych salonach egzemplarze muszą konkurować z zalewem tych importowanych, a Niemcy wciąż stanowią najczęstsze źródło używanych aut.

Z raportu ADAC za rok 2014 zaczerpnęliśmy dane na temat wartości samochodów wyprodukowanych w 2009 roku i porównaliśmy je z ceną nowego egzemplarza. W ten sposób otrzymujemy informację na temat odsetku wydanej kwoty, który odzyskamy przy sprzedaży. W nawiasie - w euro - podajemy cenę nowego samochodu oraz wartość po upływie pięciu lat. O miejscu modelu w zestawieniu decyduje konfiguracja o najmniejszym stopniu utraty wartości. W opisie podajemy również wyniki dla innych wersji wybranych przez redakcję.

/ 15Tuż za pierwszą dziesiątką

Obraz
© zdjęcie producenta

Wśród samochodów nieco mniej uznanych marek stosunkowo wysokie ceny uzyskują egzemplarze z silnikami Diesla. Wyjątkiem jest Toyota, która słynie z niezawodnych jednostek benzynowych.

Renault Megane 1,5 dCi 106 KM, Expression 5d - 41,7 proc. (20050 euro; 8375 euro - 80807 zł; 33753 zł)
Hyundai i30 cw 1,6 CRDI 90 KM - 41,6 proc. (17240 euro; 7175 euro - 69482 zł; 28917 zł)
Kia cee'd SW 1,6 CRDI 90 KM, LX DPF - 41,6 proc. (17890 euro; 7100 euro - 72101 zł; 28614 zł)
Lancia Delta 1,9 JTD Multijet Twinturbo 190 KM, Platino - 41,6 proc. (30200 euro; 12550 euro - 121714 zł; 50580 zł)
Toyota Auris 1,6 123 KM, Sol - 41,5 proc. (19100 euro; 7925 euro - 76978 zł; 31939 zł)

/ 1510. Fiat Bravo 2,0 Multijet 165 KM, DPF Sport - 42,2 proc. (24190 euro; 10200 euro - 97125 zł; 40953 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Fiata Bravo: * 1,6 JTD Multijet 105 KM, Active - 39,4 proc.
1,6 Multijet 119 KM, Dynamic - 38,3 proc.
1,4 T-Jet 119 KM, Dynamic - 37,1 proc.
1,4 16V 90 KM, Dynamic - 36,8 proc.

/ 1510. Volvo V50 1,6 100 KM, Kinetic - 42,2 proc. (24640 euro; 10400 euro - 98 931 zł; 41 756 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Volvo V50: * 1,8 125 KM, Momentum - 41,4 proc.
2,0 145 KM, Momentum- 41,1 proc.
2,4 140 KM, Momentum - 39,4 proc.
2,0 D 136 KM, Kinetic DPF - 38,4 proc.
1,6 D 109 KM, Drive Summum DPF - 38,2 proc.
T5 229 KM, AWD Momentum - 36,4 proc.

/ 159. Volvo C30 1,6 100 KM, Momentum - 42,5 proc. (21350 euro; 9075 euro - 85722 zł; 36436 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Volvo C30: * T5 229 KM, Momentum - 42,1 proc.
1,6 D 109 KM, DPF Drive Summum- 42 proc.
2,4 169 KM, Summum - 41,7 proc.
1,8 125 KM, Kinetic - 40,9 proc.
2,0 D 136 KM, Summum - 40,2 proc.

/ 158. Seat Leon Cupra 2,0 TFSI 241 KM - 42,7 proc. (27990 euro; 11950 euro - 112382 zł; 47980 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Seata Leona: * 2,0 TDI 169 KM, Stylance - 41,8 proc.
1,4 TSI 125 KM, Reference - 41,8 proc.
1,6 102 KM, Reference - 40,9 proc.
1,9 TDI 105 KM, Reference DPF - 37,7 proc.

/ 157. Mazda 3 1,6 105 KM, Prime Line 5d - 43 proc. (16990 euro; 7300 euro - 68 216 zł; 29310 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Mazdy 3: * 2,0 MZR DISI 151 KM, Sports-Line - 42,2 proc.
1,6 105 KM, Sport Exlusive 5d - 41,7 proc.
1,6 CD 109 KM, Center-Line 5d - 40,8 proc.
2,0 CD 143 KM, Sport Active - 40,4 proc.
1,4 84 KM, Sport Comfort- 40,2 proc.
2,0 150 KM, Sport Top 5d - 40,2 proc.

/ 156. Peugeot 308 1,6 THP 150 KM, Platinum 5d - 43,1 proc. (22600 euro; 9750 euro - 90741 zł; 39147 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Peugeota 308: * 2,0 HDi 140 KM, Platinum - 41,8 proc.
1,6 VTi 119 KM, Tendance - 41,2 proc.
SW 1,4 14V 95 KM, Tendance - 40,4 proc.
SW 1,6 HDi 108 KM, Tendance - 39,9 proc.
1,6 HDi 90 KM, 5d FAP- 38 proc.

/ 156. Subaru Impreza 2,0 D 150 KM, Active - 43,1 proc. (25501 euro; 11000 euro - 102 388 zł; 44165 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Subaru Imprezy: * 2,0 R 150 KM, Active - 42,3 proc.
2,5 WRX STI 300 KM, Sport - 42 proc.

10 / 155. Mitsubishi Lancer 1,5 MPI 109 KM, Inform Sportback - 43,4 proc. (16990 euro; 7375 euro - 68216 zł; 29611 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Mitsubishi Lancera: * 1,8 MPI 143 KM, Invite - 42,2 proc.
2,0 Di-D 140 KM, Inform - 41,3 proc.

11 / 154. Volkswagen Golf V Variant 1,4 TSI 160 KM, Comfortline - 46,4 proc. (23825 euro; 11050 euro - 95 774 zł; 44420 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Volkswagena Golfa V: * Variant 1,4 TSI 122 KM, Comfortline - 46,2 proc.
Variant 1,6 102 KM, Trendline - 44,9 proc.
Variant 1,4 80 KM, Trendline - 44,5 proc.
Variant 2,0 TDI 140 KM, Sportline DPF - 42,9 proc.br /> Variant 1,9 TDI 105 KM, Trendline DPF - 40,4 proc.

12 / 154. Volkswagen Golf VI GTI 2,0 TSI 210 KM - 46,4 proc. (27700 euro; 12850 euro - 111218 zł; 51593 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Volkswagena Golfa VI: * Variant 1,4 TSI 160 KM, Comfortline - 46,4 proc.
1,4 TSI 160 KM, Comfortline 5d - 44,2 proc.
2,0 TDI 140 KM, Comfortline DPF - 44,1 proc.
1,6 102 KM, Comfortline - 43,6 proc.
2,0 TDI 110 KM, Comfortline 5d - 42,9 proc.
Variant 1,6 TDI 104 KM, Comfortline DPF - 42,5 proc.
1,2 TSI 105 KM, Comfortline 5d - 42,4 proc.
1,6 TDI 105 KM, Trendline 5d - 42 proc.

13 / 153. BMW serii 1 (125i 218 KM, Coupe) - 47,1 proc. (32550 euro; 15350 euro - 130848 zł; 61705 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje BMW serii 1: * 120i 170 KM, 5d - 45,5 proc.
130i 265 KM, 3d - 45,1 proc.
135i 306 KM, coupe - 44,4 proc.
118d 143 KM, DPF 5d - 41,4 proc.
123d 204 KM, DPF 5d - 41 proc.
116d 116 KM, DPF 5d - 40,7 proc.

14 / 152. Audi A3 1,8 TFSI 160 KM, Ambiente - 47,2 proc. (26600 euro; 12550 euro - 106 930 zł; 50450 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Audi A3: * Sportback 2,0 TFSI 199 KM, Ambition quattro- 46,8 proc.
Sportback 2,0 TDI 170 KM, Ambition - 46,8 proc.
Sportback 1,6 102 KM, Ambition- 46,6 proc.
2,0 TFSI 200 KM; Ambiente quattro - 46,4 proc.
2,0 TDI 170 KM, Ambition - 46 proc.
1.6 102 KM, Attraction - 45,9 proc.
2,0 TDI 140 KM, Attraction quattro DPF - 45,1 proc.
3,2 250 KM; Ambition quattro - 44,9 proc.
1,9 TDI 105 KM, Ambition - 44,8 proc.

15 / 151. Skoda Octavia Combi RS 2,0 TDI 169 KM - 49,2 proc. (29890 euro; 14700 euro - 120155 zł; 59093 zł)

Obraz
© zdjęcie producenta

*Inne konfiguracje Skody Octavii: * 2,0 TDI 140 KM, Elegance - 47,9 proc.
1,4 TSI 122 KM, Elegance - 47,8 proc.
Combi 1,6 TDI 105 KM, GreenLine - 47,8 proc.
1,8 TFSI 160 KM, Elegance - 47,3 proc. (
1,6 101 KM, Ambiente - 46,6 proc.
1,6 TDI 104 KM, GreenLine - 46,4 proc.
2,0 TDI 140 KM, Elegance DPF - 46,4 proc.
1,9 TDI 100 KM, Tour - 43,2 proc.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła