Peugeot Qartz: niekonwencjonalny crossover

Peugeot przedstawił szczegóły swojego najnowszego konceptu - Qartz. Auto ma łączyć cechy SUV-a z wysokimi osiągami.

Auto ma szerokość 2,06 m. Poszczególne rodzaje świateł wykorzystują bloki optyczne diod LED. Kształt reflektorów pozbawionych odbłyśników podkreśla linia diod, która na błotniku wystaje z nadwozia. Logo marki umieszczono w centrum grilla z motywem szachownicy, która zmienia się w zależności od kąta spojrzenia. Maksymalnie skrócono zwisy przedni i tylny, aby jak największa część nadwozia o długości 4,5 m była wykorzystana dla pasażerów.

Górna część auta daje wrażenie monolitu - szyby z poliwęglanu łączą wizualnie bok z metalowymi łukami dachu. Jego przeszklona struktura przechodzi w okolicy tylnych błotników w dwa spojlery, odpowiadające za lepszy docisk aerodynamiczny. Są one rozmieszczone w osi ostro odcinającego się styku obu kolorów nadwozia - metalowo szarego z przodu i matowo czarnego na tylnych błotnikach, podkreślonego drobnymi czerwonymi akcentami. Projektanci zdecydowali się skorzystać z 23-calowych felg aluminiowych, na których zamontowano opony Continental o szerokości 305 mm.

Qartz został zbudowany na platformie podłogowej EMP2, na której zamontowano kompozytową konstrukcję z klejonymi płatami nadwozia. Rozwiązanie to zapewnia niższą masę, dobrą sztywność i możliwość rezygnacji ze środkowego słupka. Czterej pasażerowie wsiadają do środka korzystając ze składanych stopni i otwieranych do góry, przeciwstawnych drzwi.

W modelu po raz pierwszy na świecie zastosowano tkaninę uzyskaną w procesie druku cyfrowego. Jest ona wytwarzana z włókien poliestrowych pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych. We wnętrzu zobaczymy też skórę, która pokrywa podłogę, słupki, dach, siedzenia i oparcia. Wyróżnia się ona nierównym wybarwieniem. Kolejnym niekonwencjonalnym elementem są obramowania drzwi, wycięte z bloku kompozytu. Na dnie śladów pozostawionych przez narzędzie widać czerwony lakier. Uzyskana w ten sposób siatka linii stwarza efekt o nieustannie zmieniającym się wyglądzie.

Obraz
© (fot. Zdjęcie producenta)

Każdy z pasażerów dysponuje własnym, kubełkowym fotelem. Do jego konstrukcji są zamocowane 4-punktowe, automatyczne pasy. Kierowca ma do dyspozycji układ i-Cockpit oraz kompaktową kierownicę z wbudowanymi przyciskami. Wyświetlacz head-up składa się z dużego panelu, którego ustawienia można zmienić. Pośrodku znajduje się płytka z poliwęglanu pochylona pod kątem 45 st. Z obu stron kierownicy i wyświetlacza deska rozdzielcza została wyprofilowana tak, by zapewnić kierowcy dostęp do przełączników typu "toogle switches". Po włączeniu przełącznika widać przepływającą po światłowodzie informację.

Za napęd odpowiada 500-konny system full-hybrid plug-in. Składa się on z silnika spalinowego 1,6 THP (270 KM, 330 Nm) oraz dwóch silników elektrycznych o mocy 85 kW każdy. Pierwszy z nich zamontowano na przedniej osi i zapewnia on ładowanie akumulatora o mocy 400 V w fazie wytracania prędkości oraz wspomaganie silnika termicznego przy zmianie biegów. Drugi, umieszczony na osi tylnej, zapewnia jej napęd i pomaga w ładowaniu baterii.

Obraz
© (fot. Zdjęcie producenta)

Połączenie trzech źródeł napędu umożliwia kierowcy wybór jednego z trzech trybu. Na pierwszym (ZEV) samochód może przejechać do 50 km wykorzystując jedynie energię akumulatora, który można ładować ze zwykłego gniazdka. W trybie drogowym motor spalinowy współpracuje z przednim silnikiem elektrycznym zaś w trybie Race uruchomione zostaną wszystkie trzy jednostki.

Auto wyposażono w zawieszenie przednie McPherson i tylne zawieszenie wielowahaczowe. Możliwa jest zmiana prześwitu w zakresie od 300 do 350 mm.

Źródło: Peugeot

ll/sj, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła