Peugeot 205, francuska legenda
To dzisiaj jeden z najpopularniejszych i najbardziej poszukiwanych modeli Peugeota. Zwinny, funkcjonalny i tani w eksploatacji - tak można w skróci określić auto, które podbiło serca kierowców w latach 1983 - 1998.
Peugeot 205
Zwinny, funkcjonalny i tani w eksploatacji - tak można w skróci określić auto, które podbiło serca kierowców w latach 1983 - 1998.
Peugeot 205
Jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, dostawczej i cabrio z miękkim, składanym dachem. Nie można jednak zapomnieć, że 205 swoją legendę budowało na rajdowych trasach mistrzostw świata, a to oznacza, że przez wszystkie lata produkcji powstało wiele ciekawych wersji usportowionych, które dzisiaj najszybciej zyskują na wartości. Przez 16 lat produkcji powstało łącznie kilkadziesiąt różnych specyfikacji, w tym edycji specjalnych.
Peugeot 205
Charakteryzuje się zielonymi pasami bezpieczeństwa i ozdobnymi listwami w tym samym kolorze. Uwagę zwraca także odmiana GTI Griffe, limitowana do 3 tysięcy sztuk. Wyróżnia się metalicznym, zielonym kolorem nadwozia, dedykowanymi aluminiowymi felgami, a także bogatym wyposażeniem (ABS, wspomaganie układu kierowniczego, skórzane wykończenia) oraz 130-konnym silnikiem o pojemności 1.9 litra.
Peugeot 205
Napędzana jest 1.3-litrowym motorem benzynowym o mocy 103 koni mechanicznych. Jest dynamiczna, a do tego zużywa niewiele paliwa. Na rynku wtórnym to biały kruk, podobnie jak T16 (powstało 200 egzemplarzy w 1984) wyprodukowane na potrzeby homologacji wyczynowego auta startującego w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Peugeot 205
Krzysiek od kilkunastu miesięcy jeździ 205 z wolnossącym dieslem o pojemności 1,8 litra. Samochód jest komfortowy na co dzień i dorównuje przestronnością kompaktom z lat 90. Jest przyjemny w prowadzeniu i dość przyjazny w codziennej eksploatacji. Trudno jednak trafić na zadbaną sztukę. Ja swoją znalazłem przez przypadek, a i tak musiałem włożyć w nią sporo pracy i pieniędzy. Powypadkowe szybko rdzewieją, a w pierwszych latach produkcji nie stosowano blach ocynkowanych. Póki co, przeprowadzam rutynowe czynności serwisowe, leję paliwo i cieszę się z niskich kosztów eksploatacji tego 26-latka - opowiada Krzysztof.
Peugeot 205
Kilka milionów sprzedanych egzemplarzy na całym świecie to najlepsza rekomendacja dla auta. Przez lata największym powodzeniem cieszyły się wersje z małymi silnikami o pojemności - 1,0, 1,1 i 1.4. Są oszczędne w mieście i dają sporo frajdy z jazdy na pełnych zakrętów drogach. Dzisiaj tendencja jest odwrotna. Najbardziej poszukiwane są większe pojemności i wersje usportowione GTI. Trudno się dziwić, swego czasu Peugeot 205 był godnym rywalem Volkswagena Golfa GTI.
Peugeot 205
Słabszy 1,6 16V dysponuje mocą 105 lub 115 KM, jednak to jednostka 1,9 o mocy 130 KM jest najbardziej pożądana. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 7,8 sekundy. Pozostałym kierowcom z pewnością polecić możemy silniki 1,1 (60 KM) i 1,4 (60 i w wersji GT 80 KM).
Peugeot 205
W sumie wyprodukowano ich ponad milion, a wolnossący motor o pojemności 1,8 litra okazuje się długowieczny i niekłopotliwy w eksploatacji. Nie grzeszy jednak dynamiką. Rozwija skromne 60 koni mechanicznych, a kultura pracy pozostawia wiele do życzenia.
Peugeot 205
Wnętrze 205, choć 5 osobowe, w komfortowych warunkach mieści tylko dwie dorosłe osoby. Na tylnej, teoretycznie trzyosobowej kanapie, wygodnie usiądą jedynie dzieci. Przednie siedziska są płaskie i nie trzymają ciała w zakrętach. Ale to typowe dla aut z przełomu lat 80. i 90. Zgoła inaczej wygląda sytuacja w wersji 205 GTI. Tutaj mamy do dyspozycji przyzwoicie wyprofilowane fotele z kontrastowym obszyciem czerwoną nicią. Znalezienie takich na rynku wtórnym graniczy z cudem, a ceny czasem przewyższają wartość podstawowych wersji Peugeota. Warto jednak w nie zainwestować.
Peugeot 205
Peugeot 205 zasłynął nie tylko mocnymi i trwałymi silnikami. Jego najsilniejszą stroną było dobre prowadzenie w każdych warunkach. Niewielka masa własna w zestawieniu z odpowiednio dobranymi nastawami zawieszenia przyczyniła się do rynkowego sukcesu. Inżynierowie Peugeota zastosowali bowiem najprostszy układ, bez technicznych innowacji. Na przedniej osi zainstalowano klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Serwis całego zestawu jest nie tylko niezwykle prosty, ale i tani. Co więcej, na rynku dostaniemy masę zamienników oraz tuningowych akcesoriów.
Peugeot 205
Użytkownicy narzekają na zawieszenie, które dość szybko poddaje się na dziurawych drogach. Zużywają się końcówki drążków kierowniczych, teoretycznie bezobsługowa belka skrętna, przednie wahacze i elementy układu hamulcowego. Zdarza się korozja przewodów, i wycieki płynu z cylinderków. Zastrzeżenia pojawiają się także w stosunku do alternatora i systemu chłodzenia, który należy regularnie kontrolować. A kolei wyciek płynu z chłodnicy może doprowadzić do przegrzania silnika.
Peugeot 205
Za zestaw przyzwoitych tarcz hamulcowych na przednią oś zapłacimy 90 złotych, a za klocki 60. Regeneracja tylnej belki to wydatek około 600 złotych. Półoś kosztuje 300 złotych, automatyczne ssanie 80, a kompletne sprzęgło 300-350 zł. Jeśli zdarzy się Wam uszkodzić miskę olejową, nie martwcie się. Zamiennik wyceniono na 150 złotych.
Peugeot 205
205 zaprojektowano w typowym dla Peugeota z lat 80. stylu. Kanciaste nadwozie otrzymało mnóstwo ostrych przetłoczeń. Karoseria w każdej wersji silnikowej - z wyjątkiem unikatowego T16 z napędem 4x4 i turbodoładowanym motorem umieszczonym centralnie (200 KM), była identyczna. Poszczególne odmiany różniły się od siebie jedynie zderzakami i listwami bocznymi. To znacznie ułatwia naprawy blacharskie, ale kłopotem jest biżuteria. Ceny nowych i oryginalnych zderzaków, nakładek lub listew są bardzo wysokie. Lepiej korzystać z dobrodziejstwa rynku wtórnego.
Peugeot 205
Intrygujące połączenie małego, lekkiego nadwozia (dobry stosunek mocy do masy) i prostej mechaniki dało pożądany rezultat. Po 205 GTI ustawiały się spore kolejki - podobnie jest i dziś. Znalezienie bezwypadkowej sztuki jest niezwykle trudne - w Polsce niewykonalne. Dlaczego? Bo auta są chętnie przebudowywane do startów na rajdowych oesach. Mnóstwo usportowionych wersji dokonało żywota w rękach początkujących kierowców rajdowych. O wiele łatwiej znajdziemy zwykłą odmianę 205 bez wypadkowej przeszłości - wówczas nie będziemy mieć problemów z korozją nadwozia, a tym bardziej poszukiwaniem kosztownych elementów karoserii.
Peugeot 205
Szukając dobrze zachowanego GTI lepiej udać się do Francji lub Niemiec. Ceny jeżdżących egzemplarzy zaczynają się od 10-15 tysięcy złotych. Na polskim rynku wtórnym znajdziemy godne uwagi słabsze wersje, niektóre wciąż od pierwszego właściciela. Tutaj wystarczy budżet w wysokości 2-4 tysięcy. Co ważne, ceny powoli rosną. Peugeotów jest coraz mniej, a do Polski wkracza moda na youngtimery. Jeśli macie na oku kabriolet lub zadbaną sportową wersję, nie zastanawiajcie się za długo.
Piotr Mokwiński