PAL-V Liberty: ziszczone marzenie o lataniu samochodem

Każdy, kto oglądał „Fantomasa”, doskonale pamięta scenę, w której zamaskowany francuski złoczyńca uciekając, zamienia swojego citroena DS w samolot. Do przeobrażenia pojazdu wystarczy przesunięcie kilku dźwigni. Marzenie o samochodzie, którym można wzbić się w powietrze, towarzyszy człowiekowi od dawna. Firma PAL-V ogłosiła, że właśnie zostało ono spełnione.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PAL-V
Tomasz Budzik

Można już zapisać się na listę przyszłych posiadaczy latającego samochodu PAL-V. Za cenę 299 tys. euro można stać się właścicielem modelu podstawowego (PAL-V Liberty Sport)
, a wydając 499 tys. euro - wersji PAL-V Liberty Pioneer Edition, czyli pojazdu w pełnej opcji z indywidualnym wykończeniem z zewnątrz i w środku. Pierwsze dostawy mają zacząć się pod koniec 2018 roku.

PAL-V Liberty to wiatrakowiec, a więc forma pośrednia pomiędzy śmigłowcem a samolotem. Pojazd zabiera na pokład dwie osoby. Jego sucha masa wynosi zaledwie 664 kg, a maksymalna masa umożliwiająca oderwanie się od ziemi to 910 kg. Do stulitrowego baku nalewa się benzynę 95 lub 98, a także benzynę E10.

W trybie drogowym pojazd ma 4 m długości, 2 m szerokości i 1,7 m wysokości. Na asfalcie potrafi rozpędzić się do 160 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu około 9 sekund. Średnie spalanie na dystansie 100 km ma wynosić 7,6 l, a zasięg - ma przekraczać 1,3 tys. km.

Jeśli zechcemy odbić się od ziemi, pojazd musi się rozłożyć. Ma wówczas 6,1 m długości, 2 m szerokości i 3,2 m wysokości. Średnica śmigła wynosi zaś 10,75 m. Po przejechaniu 330 metrów PAL-V może wzbić się w powietrze. Tu jego maksymalna prędkość wynosi 180 km/h, ale najbardziej ekonomiczna to 140 km/h. Dwustukonny silnik PAL-V pozwala na osiągnięcie pułapu 3500 m i pokonanie w powietrzu 400 km z zachowaniem półgodzinnej rezerwy. Spalanie wynosi 26 l na godzinę.

Latający samochód to gratka dla każdego miłośnika wolności. O ile jednak będzie można uciec nim od przykrej konieczności stania w korku, nie unikniemy konieczności dokonywania częstych przeglądów. Jak informuje producent, pierwsza kontrola konieczna jest już po 25 godzinach użytkowania. Potem interwał podstawowej kontroli wynosi 100 godzin, a po 600 godzinach trzeba zlecić gruntowną inspekcję.

Firma Pal-V zapewnia, że Liberty jest zgodny z europejskimi przepisami dotyczącymi samochodów oraz statków powietrznych. Do jego pilotażu konieczna jest licencja. Teraz pozostaje tylko czekać i mieć nadzieję, że w 2018 roku produkt rzeczywiście trafi do nabywców.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne