Trwa ładowanie...
10-03-2016 12:49

Oto 5 najczęstszych usterek silnika

Oto 5 najczęstszych usterek silnikaŹródło: Silnik samochodu. Fot. Materiały Prasowe
d18tafa
d18tafa

Tak jak profilaktyczne badania okresowe pozwalają nam monitorować stan zdrowia, tak systematyczna kontrola stanu pojazdu i silnika pozwala uniknąć kosztownych napraw, które jest konsekwencją zbyt późnego usunięcia usterki.

Co ważne, regularnie przeprowadzane badania profilaktyczne – czyli wizyty w sprawdzonym serwisie – są niekiedy szansą na całkowite wyleczenie danej usterki, która jeszcze nie zdążyła się rozwinąć i negatywnie wpłynąć na pozostałe podzespoły pojazdu. Jakie są najczęściej wykrywane przez "samochodowych lekarzy" problemy i jak im zapobiegać? Specjaliści wskazują pięć obszarów, które statystycznie najczęściej powodują nieprawidłową pracę silnika, i radzą jak zapobiec tym sytuacjom.

Wtryskiwacze

Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył nowoczesnych diesli, ale obecnie coraz trudniej o silnik benzynowy, który nie posiadałby wtrysku bezpośredniego. Na kondycję wtryskiwaczy wpływa przede wszystkim jakość paliwa. W przypadku silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim dość częstym problemem jest odkładanie się nagaru na zaworach i głowicy.

Problem wynikać może z wad wykonawczych lub być skutkiem złej jakości tankowanego paliwa.

Problemy z turbosprężarką

Jeśli silnik jest sercem samochodu, to turbosprężarka działa jak dodatkowe płuco, gdyż zapewnia odpowiednią ilość powietrza potrzebną do uzyskania maksymalnie mocy. Obecnie coraz trudniej kupić nowy samochód, który pozbawiony jest doładowania. Dlatego warto wiedzieć, jak o nie dbać, gdyż ten właśnie "organ" najczęściej mści się za wszystkie zaniedbania ze strony użytkownika.

d18tafa

Przede wszystkim warto zrezygnować z wkręcania silnika na wysokie obroty, jeśli nie jest rozgrzany. A także unikać natychmiastowego wyłączania samochodu po dłuższej lub dynamicznej podróży.

Jeśli zależy nam na bezpiecznym, szybkim starcie, to najlepiej korzystać z olejów silnikowych o dobrych parametrach niskotemperaturowych.

Posiadacze aut z turbosprężarkami o zmiennej geometrii, która źle znosi ciągłą jazdę na niskich obrotach, powinni być czujni szczególnie na "zacięcia" się układu. Za chłodzenie turbiny odpowiada w głównej mierze olej silnikowy, dlatego warto postawić na środek smarny najwyższej jakości i regularnie go wymieniać. Konieczność smarowania silnika w zróżnicowanych i wymagających warunkach pracy powoduje, że najlepszym rozwiązaniem zabezpieczającym turbosprężarkę jest stosowanie oleju syntetycznego.

- Nie warto oszczędzać na oleju silnikowym, tak jak nie warto oszczędzać na zdrowiu. Prawidłowo dobrany środek smarny wysokiej jakości nie tylko zabezpieczy wszystkie elementy silnika przed nadmiernym zniszczeniem, ale także zadba o utrzymanie motoru w czystości, co przełoży się na jego bezawaryjne funkcjonowanie przez wiele lat. A to pozwoli nam zminimalizować ryzyko ewentualnej kosztownej awarii serca naszego samochodu - radzi Cezary Wyszecki z Shell Polska.

d18tafa

Cewki zapłonowe

Nierówna praca silnika czy spadki mocy mogą wskazywać na uszkodzenie cewki zapłonowej. Ich przedwczesne zużycie może być efektem montażu słabej jakości lub źle dobranych pod względem mocy świec albo nieprawidłowego funkcjonowania instalacji LPG.

W tej sytuacji pozostaje nam jedynie zdiagnozowanie przyczyny awarii, jej naprawa i wymiana cewek na nowe.

Dwumasowe koło zamachowe

Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył jedynie silników Diesla, ale obecnie dwumasowe koło zamachowe można znaleźć również w benzyniakach – także tych wyposażonych w skrzynie automatyczne (np. zautomatyzowane przekładnie DSG). Zadaniem tego podzespołu jest ochrona sprzęgła i skrzyni biegów poprzez eliminowanie drgań silnika.

d18tafa

Warto wiedzieć, że praca dwumasowego koła zamachowego w niskich częstotliwościach – czyli przy niskich obrotach silnika – przyspiesza jego zużycie i może prowadzić do kosztownej wymiany (zwykle około 2 000 złotych). Dlatego należy unikać długotrwałej jazdy na niskich obrotach.

Kłopotliwa elektronika

Wszechobecna elektronika objęła również silniki samochodowe, których pracę nadzoruje cała masa czujników oraz systemów wspomagania i kontroli. Jeśli jednak któryś z nich zawiedzie, może okazać się, że mechanicznie sprawny motor przestanie odpowiednio funkcjonować. Wśród głównych winowajców tej nawracającej silnikowej infekcji należy wymienić: sondę lambda, czujnik położenia wału korbowego, wałków rozrządu, przepływomierz oraz czujnik spalania stukowego. Współpracy zawsze może też odmówić sterownik samego silnika.

Na tego typu problemy trudno znaleźć uniwersalne antidotum. Tym, co może wywołać niepokojące objawy, jest niewłaściwy sposób eksploatacji samochodu, a także ingerencje w silnik (na przykład poprzez montaż instalacji LPG lub chiptuning).

Źródło: Shell

d18tafa
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18tafa
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj