Ostrożnie z płynami eksploatacyjnymi

Dla dużego grona kierowców nie lada wyzwaniem jest uzupełnienie poziomu płynów eksploatacyjnych

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

/ 6Jak mieszać, by nic nie popsuć

Obraz
© Piotr Mokwiński

Eksploatacja samochodu związana jest nie tylko z długą listą wydatków. Na użytkownikach czterech kółek ciążą także najróżniejsze obowiązki związane z utrzymaniem pojazdu w odpowiedniej kondycji. Dawniej każdy kierowca z konieczności musiał wyrobić w sobie żyłkę majsterkowicza, dziś, w erze niemalże bezobsługowych aut, niewielu właścicieli wie, co się dzieje pod maską. Nieznajomość samochodowej anatomii niejednokrotnie staje się powodem poważnych awarii, powstałych na skutek niewłaściwej obsługi.

Dla dużego grona kierowców nie lada wyzwaniem jest już uzupełnienie poziomu życiodajnych płynów eksploatacyjnych wpływających na żywotność mechanizmów, oraz bezpieczeństwo jazdy. O ile tylko wybrani kierowcy miewają problemy z wyborem odpowiedniego pistoletu na stacji paliw, o tyle dobranie odpowiedniego typu płynu hamulcowego lub chłodniczego, sprawia sporo trudności.

/ 6Uwaga na pistolet

Obraz
© Piotr Mokwiński

Podjeżdżając pod dystrybutor na stacji benzynowej wielu zmotoryzowanych ma spory dylemat, który rodzaj benzyny lub oleju napędowego wybrać do swojego auta. Niezależnie od typu jednostki napędowej, mieszanie bazowych paliw - PB95 dla aut benzynowych lub ON w przypadku diesli - z uszlachetnionymi odpowiednikami nie wyrządzi żadnych szkód w silniku. Odczujemy jedynie przyrost, bądź spadek mocy i zużycia paliwa. Dużo poważniejsze konsekwencje niesie za sobą inna pomyłka przy tankowaniu. Rozkojarzeni kierowcy czasem omyłkowo sięgają po niewłaściwy rodzaj paliwa, zalewając auto z silnikiem diesla benzyną lub odwrotnie (choć w nowszych autach jest to niemożliwe ze względu na różne średnice końcówki pistoletu i wlewu paliwa).

W takim przypadku mechanicy, dla bezpieczeństwa zalecają opróżnienie baku paliwa i wlanie właściwego płynu. Niemniej, w starszych silnikach wysokoprężnych i benzynowych, niewielka dawka złego paliwa nie spowoduje zniszczeń. Trzeba tylko jak najszybciej uzupełnić zbiornik paliwa odpowiednim paliwem.

/ 6Co wlać do chłodnicy?

Obraz
© Piotr Mokwiński

Jedną z najważniejszych cieczy krążących pod maską jest płyn chłodniczy, dzięki któremu silnik utrzymuje optymalną temperaturę roboczą, bez względu na zewnętrzne warunki. Nic więc dziwnego, że powinniśmy otaczać go wyjątkową troską i częstą kontrolą. Jakikolwiek bowiem wyciek lub długotrwały jego niedobór w układzie chłodzenia, może doprowadzić do zatarcia jednostki. Problem jednak w tym, że mało który kierowca wie, jaki dokładnie płyn jest aktualnie w układzie. W okresie letnim, wystarczy woda demineralizowana, niezaburzająca składu i właściwości płynu chłodniczego. Musimy jednak pamiętać, by taką mieszankę wymienić przed nadejściem mrozów. Jeśli mimo to postanowimy dolać innego płynu, musimy być świadomi konsekwencji.

Produkty o różnym składzie zmieszane ze sobą mogą wzajemnie wykluczać swoje właściwości - na przykład antykorozyjne. Dodatkowo, zanim wybierzemy płyn, powinniśmy zdecydować, czy bierzemy wersję organiczną przewidzianą do nowoczesnych samochodów, czy też nieorganiczną dla starszych pojazdów z lutowanymi chłodnicami. Producenci ułatwiają nam wybór należytego płynu, stosując jaskrawe barwniki: organiczny - zielony, nieorganiczny - różowy/fioletowy.

/ 6Olej olejowi nierówny

Obraz
© Piotr Mokwiński

Wymianę oleju silnikowego zdecydowana większość kierowców powierza dziś serwisantom. Nie wymaga to od użytkownika żadnej wiedzy. Niekiedy zachodzi jednak potrzeba uzupełnienia jego poziomu - przyczyną jest eksploatacyjne zużycie lub wyciek. Wedle obiegowej opinii, braki powinniśmy uzupełniać tylko identycznym olejem, zapewniając w ten sposób stałe właściwości smarne. Nie oznacza to jednak, że w nagłej sytuacji pod żadnym pozorem nie możemy dolać oleju o innej charakterystyce. Wyjątkiem są tutaj silniki wysokoprężne wyposażone w filtr cząstek stałych, wymagające oleju niskopopiołowego.

Nawet jeśli do syntetycznego oleju dolejemy olej mineralny, nie wywołamy tym posunięciem katastrofy. Silnik nadal będzie smarowany, bez ryzyka zatarcia przez zbyt niski poziom oleju. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku płynu hamulcowego, który bez obaw możemy mieszać ze sobą - z wyłączeniem płynu silikonowego DOT5 służącego przeważnie w pojazdach wojskowych. Wszystkie inne rodzaje (DOT3, DOT4 i inne) są ze sobą kompatybilne.

/ 6Płyn wspomagania kierownicy

Obraz
© Piotr Mokwiński

O kluczowym znaczeniu sprawności układu kierowniczego nie trzeba nikogo przekonywać. Z tego powodu producenci dosyć rygorystycznie podchodzą do tematu płynu, jaki wlewamy do układu. Niektóre wytwórnie stosują olej do skrzyń automatycznych (ATF) barwiony na czerwono. Inni używają płynów syntetycznych (bezbarwne) oraz mineralnych (zielone). Chcąc uzupełnić poziom płynu wspomagania, bezwzględnie musimy trzymać się wspomnianej kolorystyki, dolewając tylko produkty tej samej klasy. Omyłkowe zalanie układu płynem o innej barwie powinno zakończyć się u mechanika wymianą całej zawartości zbiornika.

/ 6Płyn do filtra cząstek stałych

Obraz
© PAP/Wojciech Pacewicz

Użytkownicy nowoczesnych silników wysokoprężnych obok pozytywnych aspektów z dynamiką i oszczędnością włącznie, muszą pogodzić się z kilkoma bolączkami współczesnych jednostek napędowych. Jedną z nich jest filtr cząstek stałych, wymagany przez unijne normy emisji spalin. Do sprawnego funkcjonowania tego elementu niezbędny jest stosowny płyn, który umożliwia wypalenie sadzy w temperaturze panującej w układzie wydechowym. Poszukując płynu przewidzianego do naszego samochodu, powinniśmy wiedzieć, że nie możemy ze ich ze sobą mieszać. Eksploatując samochód z mokrym filtrem autorstwa koncernu PSA (Peugeot, Citroen, Ford, Mazda), nie możemy stosować płynu dedykowanego do aut Volkswagena (np. Passat B5 2.0 TDI). Diametralne różnice w składzie chemicznym spowodują przejście filtra w tryb awaryjny.

Otaczając samochód troską, powinniśmy ze zdwojoną czujnością obserwować stan kluczowych płynów, wpływających na bezpieczeństwo i poprawność działania. Poziom większości z nich z powodzeniem uzupełnimy w przydomowym garażu, bez kosztownej pomocy specjalisty. Pamiętajmy jednak o tym, które z nich możemy beztrosko mieszać.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl
tb/

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy