Opel zapowiedział zmniejszenie swej produkcji w Rosji
W ciągu pierwszych 8 miesięcy 2014 roku sprzedaż nowych samochodów w Rosji spadła o 12,1 proc., a udział będącego właścicielem Opla amerykańskiego koncernu General Motors w całości rynku zmniejszył się z około 9 proc. do 7,8 proc. Poza Oplami GM oferuje tam samochody swych marek Chevrolet i Cadillac.
W 2013 roku rosyjscy klienci nabyli łącznie około 275 tys. pojazdów wyprodukowanych przez General Motors, a Rosja stanowiła wtedy dla Opla trzeci co do wielkości rynek zbytu - po Niemczech i Wielkiej Brytanii. - Wierzymy w długoterminowy potencjał Rosji, ale rozmiary (zbytu) i ceny są w tej chwili pod silną presją, a rubel nadal traci na wartości - oświadczył prezes Opla Karl-Thomas Neumann.
- Ponieważ wszystko to ma i w dalszym ciągu bieżącego roku będzie miało nadal wpływ na nasze wyniki biznesowe, podejmujemy obecnie przedsięwzięcia na rzecz zminimalizowania ryzyka i utrzymania się na kursie - dodał.
Opel zatrudnia obecnie w Rosji około 4 tys. ludzi, w tym blisko 2 tys. w swych zakładach w Petersburgu, gdzie produkowane są Ople Astra i Chevrolety Cruze. Zakłady te przestawią się na pracę na tylko jedną zmianę, a 500 osób z ich załogi otrzyma propozycję rozwiązania stosunku pracy za odszkodowaniem.
By zmniejszyć koszty importu ze strefy euro, Opel zamierza zwiększyć w Rosji produkcję komponentów, tak by ich udział w wytwarzanych tam samochodach wzrósł do 60 proc. Aktualnej wartości tego wskaźnika nie ujawnił.
Jak zaznaczył Neumann, Opel nie wstrzyma zaplanowanych inwestycji w joint-venture General Motors i rosyjskiego Awtowaza w Togliatti, gdzie produkuje się Chevrolety Niva bazujące na Ładzie.