Na naszym rynku są dostępne różnego rodzaju samochody, nawet unikatowe, do których zaliczamy Opla Tigrę Twin Top i Peugeota 206 CC. Na kupno modelu francuskiego trzeba złożyć zamówienie i trochę poczekać, podobnie jak na Tigrę, zwłaszcza wtedy, gdy chcemy mieć wymarzoną kompletację.
Zwolennikami i nabywcami takich aut są przede wszystkim młodzi ludzie, którzy chcą się wyróżnić. W obecnej postaci konstrukcyjnej Tigra pojawiła się w ubiegłym roku, natomiast Peugeot 206 CC debiutował w 2001 r.
*Nadwozie *
Oba pojazdy są przedstawicielami rozwiązania nadwozia, które w krótkim czasie można zmienić z coupe w kabriolet lub odwrotnie. Na zamianę nadwozia w przypadku francuskiego samochodu potrzeba 25 sekund, a w Tigrze - tylko 18 sek. Odbywa się to bez najmniejszego wysiłku i jest proste: należy zaciągnąć hamulec postojowy, włączyć zapłon, zwolnić dwie blokady dachu umieszczone przy słupkach przednich i nacisnąć przycisk. Resztę wykonają elektrycznie sterowane hydrauliczne siłowniki.
ZAPRASZAMY DO GALERII OPLA
W Peugeocie i w Oplu dach chowa się w bagażniku i wówczas musimy się liczyć ze znacznym zmniejszeniem objętości przestrzeni bagażowej. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9860/opel-tigra-twintop-1-b.jpeg',500,350) ) |
| --- | W Tigrze przestrzeń bagażowa zmniejsza się z 440 l do 250 l, ale jeszcze pozostaje nam 70 litrowy schowek za fotelami, bo samochód ten jest tylko 2-osobowy. Pod względem liczby miejsc Peugeot 206 CC ma przewagę, gdyż za przednimi fotelami jest ławeczka dla dwojga dzieci lub osoby dorosłej siedzącej poprzecznie.
Oba samochody mają wzmocnienia chroniące jadących w razie przewrócenia się kabrioletu.
Nadwozia obu aut zbudowano z wykorzystaniem płyt podłogowych wcześniej istniejących pojazdów bazowych: Tigrę na płycie Corsy, a 206 CC na płycie hatchbacka 206. Warto dodać, że w wersji coupe oba nadwozia są bardzo szczelne – przydatne na wszystkie pory roku.
Silniki
Na polskim rynku oba pojazdy oferowane są z dwoma benzynowymi silnikami do wyboru. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9860/peugeot-206-cc-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | W przypadku Opla Tigry są to jednostki o pojemności skokowej 1,4 l i mocy 90 KM lub 1,8 l/125 KM. Obie pochodzą z rodziny Ecotec, mają po dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Wałki sterują 4-zaworami przy każdym z 4 cylindrów.
Nowoczesne są również dwa silniki stosowane do napędu Peugeota 206 CC: 1,6 l/109 KM i 2,0 l/136 KM. Oba mają po dwa wałki rozrządu sterujące 16 zaworami przy 4-cylindrach. Głowice obu silników wykonano ze stopów lekkich, z podobnego materiału w silniku 2-litrowym odlano też blok cylindrów. Silniki 206 CC mają większą pojemność skokową, wyższą moc i rozwijają większy moment obrotowy.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9860/opel-tigra-twintop-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Pomimo wykorzystania podwozia z bazowych modeli Corsa i 206 hatchback w wersjach coupe-kabriolet poczyniono zmiany w zawieszeniu kół. Zmieniono charakterystykę zawieszenia na bardziej twardą i zmniejszono prześwit. Dynamika jest lepsza w Peugeocie, ze względu na lepszy dobór silników. Tigra i 206 CC mają niewielkie wymiary zewnętrzne i dość małą średnicę zawracania: Tigra – 10,6 m, 206 CC – 10,8 m. Oba auta są zwrotne i łatwo nimi manewrować.
Jazda po schowaniu dachu do bagażnika dostarcza wielu przyjemności.
ZAPRASZAMY DO GALERII PEUGEOTZAPRASZAMY DO GALERII PEUGEOT
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9860/peugeot-206-cc-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Podsumowanie
Tigra wygląda bardziej agresywnie, a jej nadwozie ma ostre linie, natomiast w 206 CC jest więcej łagodnych, zaokrąglonych kształtów. Wnętrza obu pojazdów opracowano w stylu sportowym. Świadczą o tym metalowe pedały, kształt foteli, kolorystyka deski rozdzielczej i tapicerki. O wyborze samochodu może decydować sympatia do marki, wygląd zewnętrzny nadwozia i cena porównywalnego wyposażenia.
Samochód | Opel Tigra 1.4 | Peugeot 206 CC 1.6 |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu (odczuwalnego) | Remis | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + |
Samochód | Opel Tigra 1.4 | Peugeot 206 CC 1.6 |
---|---|---|
Rodzaj silnika | benzynowy | |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1364 | 1587 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 90-5600 | 109-5750 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 125-4000 | 147-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,4 | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 185 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 392/169/136 | 384/167/137 |
Rozstaw osi (cm) | 249 | 244 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 440/250 | 320/150 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 50 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,0/8,1 | 5,7/9,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | |
Cena brutto (zł) | 68 950 | 73 200 |
Wybrane wyposażenie podstawowe
| Samochód | Opel Tigra 1.4 | Peugeot 206 CC 1.6 |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
| Układ przeciwblokujący hamowanie (ABS)
| s | s |
| Dynamiczna kontrola stateczności (ESP) | o | o |
| Wspomaganie układu kierowniczego | s | s |
| Centralny zamek | s | s |
| Elektrycznie sterowane szyby | s | s |
| Klimatyzacja | o | o |
| Radioodtwarzacz | o | s | s – wyposażenie seryjne
o – wyposażenie opcyjne (za dopłatą)
Autor: Zdzisław Podbielski