WAŻNE
TERAZ

Czarne chmury nad Wąsikiem i Kamińskim. Jest ruch prokuratury

Opel Grandland X po pierwszych jazdach zaskoczył. Francuz z niemieckimi manierami

Guten Tag! Albo bonjour. Przy nowych Oplach trudno zdecydować, bo chociaż marka jest niemiecka, to technologia pochodzi teraz z Francji. Mimo wszystko na pierwsze jazdy Grandlandem X wybraliśmy się do naszych zachodnich sąsiadów.

Opel Grandland X
Źródło zdjęć: © WP.PL | Michał Zieliński
Michał Zieliński

Kompaktowy Grandland X to flagowy SUV Opla. Powstał we współpracy z PSA w ramach programu, który został zapoczątkowany w 2012 roku. Odpowiednikiem modelu we francuskich markach jest Peugeot 3008, z którego znamy sprawdzany w Niemczech trzycylindrowy, turbodoładowany motor o pojemności 1,2 litra, generujący 130 KM. Poza nim w ofercie – póki co – będzie dostępny czterocylindrowy diesel 1,6.

Opel Grandland X
© WP.PL | Michał Zieliński

Jazda po autostradzie lub drodze za miastem z tym silnikiem jest bardzo komfortowa. Gdy wkręci się na odpowiednie obroty, nie hałasuje i ochoczo rozpędza samochód, pozwalając na bezpieczne i sprawne wyprzedzanie. Jednak wystarczy zajechać do miasta, by dwukrotnie zastanowić się nad wariantem na ropę. Przy niskich obrotach zdecydowanie brakuje mu mocy i – niestety – szarpie. To również zasługa specyficznego sprzęgła. Za to małe 1,2 Turbo naprawdę da się lubić.

Nie można tego powiedzieć o manualnej skrzyni biegów. Jest nieprecyzyjna, co może być męczące szczególnie w mieście, gdy trzeba szukać mocy w niedużym silniku. Całe szczęście, zarówno wariant benzynowy, jak i diesel będą dostępne z sześciostopniowym automatem, który powinien rozwiązać ten problem.

Opel Grandland X
© WP.PL | Michał Zieliński

Samochód jest komfortowy, a świetnie zestrojone zawieszenie daje poczucie bezpieczeństwa nawet w podbramkowych sytuacjach. Niestety, układ kierowniczy niezbyt chętnie dzieli się obecnym stanem kół z kierowcą a nadwozie nadmiernie wychyla się na zakrętach. Pod tym względem starsze modele Opla wypadały lepiej. Nie uważam jednak tego za wadę. Grandland X przecież nie będzie wykorzystywany do szybkiego pokonywania górskich tras.

Ale to wszystko, od silnika, przez skrzynię i pozostałe podzespoły, przeszło z Peugeota. Co tu jest z Opla? Po pierwsze, wygląd. Grandland X przypomina Astrę oraz Insignię i choć nie jest to oryginalna stylistyka, z pewnością większości osób przypadnie do gustu. Ważniejsze zmiany zaszły jednak we wnętrzu.

Opel Grandland X
© WP.PL | Michał Zieliński

Tak jak w 3008, miejsca w kabinie jest sporo, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Opel zrezygnował z nowatorskiego wnętrza Peugeota na rzecz sprawdzonych rozwiązań, znanych ze swoich innych modeli. W efekcie dostajemy kokpit, który jest nie tylko atrakcyjny, ale i czytelny. Ergonomia i spasowanie przyjemnych w dotyku materiałów są kolejnym plusem nowego Grandlanda X. Wyższe osoby mogą mieć jednak problem z fotelami AGR – odniosłem wrażenie, że nie zostały przystosowane pod pasażerów wyższych niż 180 cm. Doceniłem za to opcjonalną wentylację. Nie spodziewałem się tego w kompaktowym samochodzie.

Opel Grandland X
© WP.PL | Michał Zieliński

Niemcy wygospodarowali dodatkową przestrzeń w bagażniku. Przy standardowo zmnieścimy 514 l, zaś przy złożonych fotelach – 1652 l. Ponadto, na pokład trafiły opcje dostępne tylko u niemieckiego producenta. Jest to, np. kamera Opel Eye czy system OnStar, dostępny już w najbardziej podstawowej wersji wyposażenia.

Po pierwszych jazdach nowym samochodem Opla można wysnuć wniosek, że marka w koncernie PSA będzie miała przyciągnąć bardziej konserwatywnych klientów. Dla nich Grandland X będzie po prostu przestronnym, rodzinnym SUV-em.

Ceny samochodu zaczynają się od 94 900 złotych za bazową wersję z benzynowym silnikiem, a pierwsze sztuki trafią do punktów sprzedaży już w październiku 2017 roku.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła