Trwa ładowanie...

Opel Grandland X po pierwszych jazdach zaskoczył. Francuz z niemieckimi manierami

Guten Tag! Albo bonjour. Przy nowych Oplach trudno zdecydować, bo chociaż marka jest niemiecka, to technologia pochodzi teraz z Francji. Mimo wszystko na pierwsze jazdy Grandlandem X wybraliśmy się do naszych zachodnich sąsiadów.

Opel Grandland X po pierwszych jazdach zaskoczył. Francuz z niemieckimi manieramiŹródło: WP.PL, fot: Michał Zieliński
d2yu6vy
d2yu6vy

Kompaktowy Grandland X to flagowy SUV Opla. Powstał we współpracy z PSA w ramach programu, który został zapoczątkowany w 2012 roku. Odpowiednikiem modelu we francuskich markach jest Peugeot 3008, z którego znamy sprawdzany w Niemczech trzycylindrowy, turbodoładowany motor o pojemności 1,2 litra, generujący 130 KM. Poza nim w ofercie – póki co – będzie dostępny czterocylindrowy diesel 1,6.

Opel Grandland X WP.PL
Opel Grandland X Źródło: WP.PL, fot: Michał Zieliński

Jazda po autostradzie lub drodze za miastem z tym silnikiem jest bardzo komfortowa. Gdy wkręci się na odpowiednie obroty, nie hałasuje i ochoczo rozpędza samochód, pozwalając na bezpieczne i sprawne wyprzedzanie. Jednak wystarczy zajechać do miasta, by dwukrotnie zastanowić się nad wariantem na ropę. Przy niskich obrotach zdecydowanie brakuje mu mocy i – niestety – szarpie. To również zasługa specyficznego sprzęgła. Za to małe 1,2 Turbo naprawdę da się lubić.

Nie można tego powiedzieć o manualnej skrzyni biegów. Jest nieprecyzyjna, co może być męczące szczególnie w mieście, gdy trzeba szukać mocy w niedużym silniku. Całe szczęście, zarówno wariant benzynowy, jak i diesel będą dostępne z sześciostopniowym automatem, który powinien rozwiązać ten problem.

Opel Grandland X WP.PL
Opel Grandland X Źródło: WP.PL, fot: Michał Zieliński

Samochód jest komfortowy, a świetnie zestrojone zawieszenie daje poczucie bezpieczeństwa nawet w podbramkowych sytuacjach. Niestety, układ kierowniczy niezbyt chętnie dzieli się obecnym stanem kół z kierowcą a nadwozie nadmiernie wychyla się na zakrętach. Pod tym względem starsze modele Opla wypadały lepiej. Nie uważam jednak tego za wadę. Grandland X przecież nie będzie wykorzystywany do szybkiego pokonywania górskich tras.

d2yu6vy

Ale to wszystko, od silnika, przez skrzynię i pozostałe podzespoły, przeszło z Peugeota. Co tu jest z Opla? Po pierwsze, wygląd. Grandland X przypomina Astrę oraz Insignię i choć nie jest to oryginalna stylistyka, z pewnością większości osób przypadnie do gustu. Ważniejsze zmiany zaszły jednak we wnętrzu.

Opel Grandland X WP.PL
Opel Grandland X Źródło: WP.PL, fot: Michał Zieliński

Tak jak w 3008, miejsca w kabinie jest sporo, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Opel zrezygnował z nowatorskiego wnętrza Peugeota na rzecz sprawdzonych rozwiązań, znanych ze swoich innych modeli. W efekcie dostajemy kokpit, który jest nie tylko atrakcyjny, ale i czytelny. Ergonomia i spasowanie przyjemnych w dotyku materiałów są kolejnym plusem nowego Grandlanda X. Wyższe osoby mogą mieć jednak problem z fotelami AGR – odniosłem wrażenie, że nie zostały przystosowane pod pasażerów wyższych niż 180 cm. Doceniłem za to opcjonalną wentylację. Nie spodziewałem się tego w kompaktowym samochodzie.

Opel Grandland X WP.PL
Opel Grandland X Źródło: WP.PL, fot: Michał Zieliński

Niemcy wygospodarowali dodatkową przestrzeń w bagażniku. Przy standardowo zmnieścimy 514 l, zaś przy złożonych fotelach – 1652 l. Ponadto, na pokład trafiły opcje dostępne tylko u niemieckiego producenta. Jest to, np. kamera Opel Eye czy system OnStar, dostępny już w najbardziej podstawowej wersji wyposażenia.

Po pierwszych jazdach nowym samochodem Opla można wysnuć wniosek, że marka w koncernie PSA będzie miała przyciągnąć bardziej konserwatywnych klientów. Dla nich Grandland X będzie po prostu przestronnym, rodzinnym SUV-em.

Ceny samochodu zaczynają się od 94 900 złotych za bazową wersję z benzynowym silnikiem, a pierwsze sztuki trafią do punktów sprzedaży już w październiku 2017 roku.

d2yu6vy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2yu6vy
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj