Opel Astra Classic 1.6 16V: Pierwsza gwiazda z Gliwic
Pojawienie się w 1998 r. Astry II nie oznaczało końca dotychczasowego modelu. Pozbawiona wielu niedociągnięć pierwsza generacja kompaktu Opla wytwarzana była pod nazwą Astra Classic aż do 2002 r. w Gliwicach. Mimo że auto odstaje stylistycznie od ówczesnych rywali, ma niepodważalne atuty - obecnie najważniejsze wydają się niskie koszty utrzymania, wynikające z prostej konstrukcji i tanich części zamiennych.
Opel nie przyłożył się do zabezpieczenia antykorozyjnego Astry I. Problem rdzy dotyczy nie tylko aut z początków produkcji (model debiutował w 1991 r.), lecz także wytwarzanej później wersji Classic. Oczywiście, mocno skorodowane egzemplarze stanowią dużo mniejszy odsetek w młodszej grupie wiekowej, ale i tak warto zdawać sobie sprawę z tego typu problemów, żeby nie kupić felernego auta. Korozję najszybciej znaleźć można na wlewie paliwa, tylnych nadkolach i progach.
Czy GM odrobił lekcje? Wystarczy spojrzeć na drugą generację modelu, która znacznie rzadziej miewa takie usterki. Wspominamy o niej, gdyż stanowi ona naturalną konkurencję dla opisywanego modelu z uwagi na niewielką różnicę w cenie zakupu. Astrę Classic kupimy już za prawie 5 tys. zł, a jej młodszą konstrukcyjnie "siostrę" - gdy dopłacimy około dwóch tys. zł.
W przypadku Astry Classic szansa na zadbane auto pochodzące od pierwszego polskiego właściciela okazuje się większa niż w przypadku "dwójki", która zwykle jest pojazdem importowanym i co za tym idzie - często ma powypadkową przeszłość. Co ciekawe, na rynku wtórnym Astra I Classic jest niezbyt popularna. Jej minus stanowi ubogie wyposażenie (w standardzie tylko ABS i jeden airbag) oraz wnętrze przeciętnej wielkości.
Astra z silnikiem 1.6 16V o mocy 100 KM to całkiem dynamiczne auto, szczególnie gdy porówna się ją z ośmiozaworowymi wersjami 1.4 i 1.6. Problemem motoru 16V jest to, że nie ma on, tak jak jednostki 8V, bezkolizyjnego rozrządu, a w Astrze zdarzają się przypadki pękania pasków. Poza tym trzeba w nim kontrolować poziom oleju silnikowego, gdyż spala go więcej niż podobne silniki konkurencji. Z drugiej jednak strony wersje z mniejszą liczbą zaworów lepiej znoszą montaż instalacji LPG, która w tej klasie cenowej jest normą.
*Podsumowanie *- Classic to I generacja Astry z poprawionymi słabymi punktami. Z uwagi na dość krótki okres od zakończenia produkcji uda się jeszcze znaleźć dobrze utrzymane egzemplarze. Niestety, jest ich coraz mniej. Poza tym auto ma wewnętrzną konkurencję w postaci Astry G, która osiąga zbliżone ceny, mimo że jest dużo nowocześniejszym pojazdem.
Polecamy w Autoswiat.pl: Audi Allroad 2.5 TDI - Mocno uzdolnione kombi