Opel ujawnił nazwę swojego długo oczekiwanego miejskiego modelu dotychczas określanego jako Junior. Najmniejszy samochód niemieckiego producenta będzie się nazywał Adam i zadebiutuje jeszcze w 2012 roku. Samochód będzie musiał walczyć z takimi konkurentami jak Volkswagen up!, Fiat Panda, czy Ford Ka.
Czemu Adam? To dobre pytanie. Chyba Opel sam wie, że nazwa jest nietypowa i będzie budzić mieszane odczucia, dlatego szczegółowo tłumaczy swój wybór. "Adam" dotychczas nie kojarzył się z motoryzacją, a zarazem jest popularnym i uniwersalnym imieniem. Opel chciał też, aby nazwa była poważna i nie kojarzyła się z zabawką. Jest jednak coś jeszcze - Adam Opel AG to pełna nazwa firmy i pochodzi od imienia i nazwiska założyciela. Czyżby w ten sposób chciano uczcić twórcę marki? Opel Adam to niestety nieco mniej imponujący samochód niż Ferrari Enzo.
Jednak to nie nazwa jest najważniejsza. Liczy się "całokształt twórczości", czyli to jakim samochodem będzie Adam. Trzydrzwiowe nadwozie zmieści czworo pasażerów, ale o jego funkcjonalności przekonamy się później. Opel zapowiada sportową i agresywną sylwetkę, co może oznaczać, że powinniśmy spodziewać się samochodu, któremu bliżej do Forda Ka niż Volkswagena upa. Jeśli tak, to szkoda, gdyż to ten drugi jest wzorem efektywnego wykorzystania małej płyty podwoziowej.
Opal Adam ma mierzyć 3,7 m, czyli nieco więcej niż konkurencyjne modele. Mamy nadzieję, że wiąże się to też z większą ilością miejsca dla pasażerów i bagażu. Doświadczenie jednak pokazuje, że miejskie samochody są albo ładne, albo praktyczne. Patrząc na stylistykę takich modeli jak Astra i Insignia należy się skłaniać ku temu pierwszemu. To właśnie ciekawszy niż u konkurencji wygląd może pomóc Adamowi w odniesieniu sukcesu.
W przypadku małych miejskich samochodów modnym słowem stała się "personalizacja", czyli możliwość dokupienia naklejek na lakier, przydanych i ciekawych dodatków, ładnych felg, itp. Opel obiecuje, że tak samo będzie z Adamem i każdy będzie mógł przystosować samochód według własnego gustu i potrzeb.
A co z silnikami? General Motors i chińska firma SAIC prowadzą wspólne działania mające na celu wprowadzenie rodziny nowych, niewielkich silników o pojemności od 1,0 do 1,4 l. Nowe jednostki mają spełniać normę Euro 6, a model Adam wydaje się naturalnym kandydatem na samochód, który jako pierwszy będzie korzystał z nowych silników.
Premiera Adama ma się odbyć we wrześniu 2012 r. podczas targów w Paryżu. Możemy być jednak pewni, że do tego czasu Opel będzie prezentował kolejne zdjęcia i szczegóły dotyczące nowego modelu.
sj