Obrysowe testy zderzeniowe IIHS - najgorsze wyniki

Amerykańska organizacja IIHS przeprowadza testy zderzeniowe i wprowadziła nowy rodzaj prób. Wyniki są zaskakujące

Obraz
Źródło zdjęć: © IIHS

/ 9Nie tak bezpieczne

Obraz
© IIHS

Amerykańska organizacja IIHS przeprowadza testy zderzeniowe i w 2012 roku wprowadziła nowy rodzaj prób. Testy obrysowe polegają na czołowym uderzeniu w przeszkodę 25 procentami szerokości samochodu (zamiast tradycyjnych 40 proc.). Okazuje się, że w takim przypadku często omijane są wszystkie struktury chroniące kierowcę. Niektóre samochody, które w tradycyjnych testach spisują się wzorowo, w zderzeniu obrysowym otrzymują najniższą możliwą notę.

Nowy rodzaj testu został szeroko przeprowadzony między innymi wśród kompaktowych SUV-ów i jego efekt może szokować. Okazało się, że auta uważane za bezpieczne w ogóle nie chronią nóg kierowcy. Testy obrysowe pokazały też smutną prawdę, że wielu producentów projektuje samochody z myślą o pozytywnym zaliczeniu prób, a nie o faktycznym bezpieczeństwie. Na kolejnych stronach prezentujemy najgorzej ocenione modele, które dostępne są również w Europie.

/ 9Audi A4

Obraz
© IIHS

Niemiecki sedan klasy premium, podobnie jak wiele innych modeli w tym zestawieniu, idealnie ilustruje sytuację z obrysowymi testami IIHS. Audi A4 wzorowo przechodzi wszystkie cztery tradycyjne próby. Jednak w przypadku uderzenia 25 procentami szerokości samochodu przeszkoda omija wszystkie struktury odpowiadające za bezpieczeństwo. W efekcie Audi A4 otrzymało najniższą możliwą ocenę w teście obrysowym. Na wysokości stóp kierowcy struktura samochodu przesunęła się o 28 cm, natomiast kolumna kierownicy przemieściła się o 13 cm.

/ 9Buick Encore (Opel Mokka)

Obraz
© IIHS

Buick Encore to amerykańska wersja Opla Mokki i bliski kuzyn Chevroleta Traxa. Ten miejski crossover bardzo dobrze spisał się w podstawowych testach, ale w przypadku nowej próby okazało się, że kierowcy grożą poważne obrażenia nóg. Zarówno na wysokości stóp, jak i miednicy struktura przesunęła się - odpowiednio o 32 i 31 cm.

/ 9Ford Escape (Ford Kuga)

Obraz
© IIHS

Ford Escape oferowany jest w Europie pod nazwą Kuga. Ten kompaktowy SUV, jak przystało na Forda, może pochwalić się świetnymi właściwościami jezdnymi, również w tradycyjnych testach zderzeniowych Escape spisał się bardzo dobrze. Niestety w próbie obrysowej wynik był dużo gorszy. Najgorzej Ford wypadł na wysokości pasa, gdzie przesunięcie konstrukcji samochodu wyniosło 25 cm mocno raniąc kierowcę.

/ 9Hyundai Tucson (ix35) i Kia Sportage

Obraz
© IIHS

Kolejny kompaktowy SUV w zestawieniu to koreański Hyundai Tucson, który w Europie oferowany jest jako ix35, a także bliźniacza Kia Sportage. W przypadku tego modelu wynik nie byłby tak zły, gdyby nie jeden szczegół. Na wysokości stóp z lewej strony struktura przesunęła się aż o 41 cm. Z tego powodu największym zagrożeniem jest poważny uraz lewej nogi kierowcy.

/ 9Kia Soul

Obraz
© IIHS

Miejski model koreańskiej marki prezentuje się podobnie jak kompaktowy SUV - tylko w teście obrysowym otrzymał najniższą notę, natomiast w pozostałych został oceniony dobrze. Najgorzej zabezpieczone są nogi kierowcy, na wysokości których przeszkoda wniknęła 29 cm do wnętrza pojazdu. Nieco lepiej zachowała się deska rozdzielcza, która przesunęła się o 22-23 cm. Dlatego ochronę klatki piersiowej i głowy oceniono jako dobrą.

/ 9Lexus IS

Obraz
© IIHS

Wśród przetestowanych samochodów znalazł się też Lexus IS poprzedniej generacji (nowy model nie został jeszcze poddany próbie obrysowej). W przypadku japońskiego sedana przeciętnie oceniono wytrzymałość dachu i konstrukcję foteli, ale to w nowym teście Lexus wypadł najgorzej. Podnóżek dla lewej nogi przesunął się aż o 42 cm, co oznacza bardzo poważne obrażenia. Dodatkowo wydostanie prawej nogi wymagało wycięcia pedału hamulca. Deska rozdzielcza przesunęła się o 22 cm.

/ 9Toyota Prius v (Toyota Prius+)

Obraz
© IIHS

Hybrydowy minivan Toyoty to propozycja dla ekologicznie nastawionych rodzin. Okazuje się jednak, że nie chroni on odpowiednio kierowcy w przypadku zderzenie obrysowego. Zarówno na wysokości stóp jak i miednicy obrażenia są poważne, gdzie struktura samochodu wniknęła aż 35 cm do wnętrza. Sam pedał hamulca został przesunięty o 20 cm.

/ 9Toyota RAV4

Obraz
© IIHS

Nieco lepiej od Priusa+ wypadł kompaktowy SUV Toyoty, czyli RAV4. Niestety mimo to otrzymał najniższą notę za test obrysowy. W przypadku tego modelu największe obrażenia miały miejsce na poziomie stóp (przesunięcie o 31 cm). Lewa noga manekina została całkowicie zmiażdżona i zaklinowała się między metalowymi elementami konstrukcji samochodu.

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy