Nowy wymiar "M"ocy

Obraz

BMW ujawniło pierwsze dane o silniku jaki napędzać będzie najszybszą „trójkę” wszechczasów.

Po raz pierwszy w historii, wyczynową wersję serii 3 napędzać będzie potężny silnik V8 o mocy aż 420 KM! Nową, lżejszą jednostkę wykonano przy dużym udziale aluminium. Poprzednią generację modelu M3 napędzał 343-konny silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,2 litra. Silnik ten przez wielu uważany za najlepszy w swojej klasie, otrzyma juz wkrótce godnego następcę. Nowe serce M3 rozkręca się aż do 8300 obr/min., zaś maksymalny moment obrotowy wynosi okrągłe 400 Nm, czyli tyle ile w poprzednim 400-konnym modelu M5.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12136/bmwp0033749-550.jpeg',550,407) ) |
| --- | Wszystkie te niutonometry dostępne będą już od 3900 obr/min. Aż do 6500 obr/min. kierowca ma do dyspozycji 85% wartości momentu obrotowego. Silnik ciągnie z samego „dołu”. Już przy 2 tysiącach obr/min. mamy 340 Nm - prawie jak w nowoczesnych dieslach. Jednostka waży 202 kilogramy, czyli o 15 kg mniej od poprzednika.

BMW obiecuje, że wraz z przyrostem mocy zmniejszy się także zapotrzebowanie na paliwo. Dzięki zastosowaniu wydajnego systemu odzyskiwania energii, nowe V8 spalać ma o 20% mniej paliwa, niż obecne M3. Osiągi sa na razie owiane tajemnica, ale akurat o to w przypadku BMW M3 nie należy się martwić. Dopiero teraz konkurenci są w stanie nawiązać równorzędną walkę z obecnym modelem M3, który w tym roku oferowany jest po raz ostatni.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12136/p0033786_10236-550.jpeg',550,405) ) |
| --- | Osiągi pojazdu zmuszą kierowcę do ostrożnego operowania pedałem gazu. Jak przystało na prawdziwego sportowca, cała moc trafi na tylne koła. Przyśpieszenie do „setki” zajmie niewiele ponad 4 sekundy, a maksymalnie będzie można pojechać 250 km/h. Elektroniczny ogranicznik prędkości, tradycyjny już dla niemieckich supersamochodów z pewnością będzie można usunąć za niewielką opłatą.

Na pierwszy rzut oka maszyna niewiele różni się od wersji przeznaczonych dla Kowalskiego. Ot, zwykłe coupe z pakietem ospojlerowania... To jednak pozory. M3 otrzymało z seryjnej wersji jedynie płytę podłogową, drzwi i przednie lampy. Reszta została zaprojektowana specjalnie na potrzeby bawarskiego sportowca. Maska z efektownymi przetłoczeniami i wlotami powietrza została wytłoczona z aluminium, a dach uformowano z włókna węglowego. By podkreślić sportowe aspiracje „eMki” ten ostatni nie jest pokrywany lakierem.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12136/p0035179_47556-550.jpeg',550,406) ) |
| --- | Błotniki zostały poszerzone, by pomieścić 19-calowe felgi i szerokie opony, a w przednich wycięto dodatkowe wloty powietrza, które dodatkowo ozdobiono logiem firmy M Gmbh. Standardowe lusterka ustąpiły miejsca mniejszym i bardziej opływowym. Nie gorzej prezentuje się tylna partia nadwozia. Potężne opony, cztery rury wydechowe i dyskretny spojler na klapie bagażnika podkreślają możliwości samochodu. Elementy z tworzyw sztucznych zauważalnie zredukowały masę M3, a także obniżyły położenie środka ciężkości. Wraz ze sztywnym zawieszeniem z aluminiowymi wahaczami pozwoli na pokonywanie wiraży z niebywałymi wręcz prędkościami.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12136/p0033753_18818-550.jpeg',550,426) ) |
| --- | Dodatkową porcję emocji podczas jazdy zagwarantuje automatyczna skrzynia DSG. Dwa sprzęgła oraz doskonała mechanika będą zmieniały biegi w tempie karabinu maszynowego. Klienci, którzy nie potrafią sobie wyobrazić dynamicznego podróżowania bez mieszania lewarkiem w podłodze będą mogli wybrać 6-stopniową skrzynię manualną. Pozostanie się wówczas pogodzić z nieznacznie gorszymi osiągami...

W BMW M3 rozsądek spotyka się z szaleństwem. Osiągi najwyższej próby z karoserią, jakich wiele przemieszcza się po ulicach. Jednak cena, która z pewnością przekroczy 70 000 euro sprawi, że maszyna będzie dostępna dla wybranych. Wbrew pozorom cena będzie wyjątkowo dobrze skalkulowana. Konkurencyjne pojazdy o możliwościach BMW M3 kosztują znacznie ponad 100 000 euro...

Źródło: WCF; Informacja: Mototarget

Źródło artykułu: Moto Target
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3