Trwa ładowanie...

Nowy Volkswagen i fabryka w Polsce

Share
Nowy Volkswagen i fabryka w Polsce
Źródło: mat. prasowy
d1glmii

Niezbyt często możemy gościć w Polsce tłumy dziennikarzy z całego świata na premierze nowego modelu, wyjątkową okazją jest też budowa w naszym kraju fabryki samochodów. Równie rzadko największy europejski producent obdarza nas takim zaufaniem. Tym razem wszystko to odbywa się w jednym momencie dzięki koncernowi Volkswagen.

Volkswagen jest jednym z najważniejszych pracodawców w Wielkopolsce. Dzięki zakładom rozlokowanym w okolicy Poznania, jak i w samym mieście, zapewnia dziesiątki tysięcy miejsc pracy. W wielkopolskich fabrykach (jako jedynych na świecie) montowany jest model Caddy (powstało już ponad 2 miliony egzemplarzy). Towarzyszy mu nieco większy Transporter (T5). Tym samym każdy Caddy na świecie powstał w naszym kraju i ma polski rodowód. Teraz, obok małego dostawczaka, na świat w naszym kraju przychodzić będzie największy model tego typu – Crafter.

Rok temu, przedstawiciele koncernu Volkswagen AG wraz z władzami samorządowymi dokonali wmurowania kamienia węgielnego pod całkowicie nową, w tej chwili budowaną, fabrykę we Wrześni (około 50 kilometrów na wschód od Poznania). Prace zakończą się w 2016 roku. Dzisiaj w Poznaniu ma miejsce jedno z najważniejszych wydarzeń w historii marki w Polsce. Odbywa się światowa premiera nowej generacji modelu Caddy. Do stolicy Wielkopolski zjechało blisko 400 dziennikarzy z całego świata, którzy nie tylko zobaczą nowy, gotowy produkt, będący jednym z najważniejszych dla marki, ale mogą też zwiedzić istniejącą linię produkcyjną w podpoznańskim Antoninku oraz zerknąć na plac budowy nowej fabryki we Wrześni.

d1glmii

To właśnie do tego miasta udaję się tam, aby zobaczyć wszystko na własne oczy. Trasę pokonuję szybko, bo Września połączona jest z Poznaniem autostradą. Teren budowy obejmuje obszar 220 ha, czyli jakbyśmy złączyli około 300 boisk piłkarskich. Ten olbrzymi plac robi potężne wrażenie. W tej chwili jest jeszcze płasko, teren jest wyrównany i do końca budowy upłynie sporo czasu, jednak powaga tej inwestycji jest imponująca. Powstaje tutaj kilka oddziałów. To przede wszystkim nowoczesna hala budowy karoserii, lakiernia, hala montażu oraz park dostawców z przestrzenią logistyczną.

(fot. mat. prasowy)
Źródło: (fot. mat. prasowy)

Budowa nowej fabryki we Wrześni idzie w bardzo szybkim tempie. Wszystko zaczęło się od tego, że trzeba było początkowo przesunąć milion metrów sześciennych ziemi, w celu wyrównania terenu. Oznacza to, że przez trzy miesiące, codziennie pracowało 500 ciężarówek. Następnie, aby wzmocnić grunt, wbito 3000 betonowych pali o długościach od 8 do 16 metrów. Obecnie dziennie montuje się 1000 ton stali. Każdego dnia na terenie budowy pracuje 2000 osób. Cała inwestycja opiewa na astronomiczną sumę 800 milionów euro. Będzie to najnowocześniejsza fabryka Volkswagena na świecie. Pozostałe znajdują się w niemieckim Hannowerze, Pacheco niedaleko Buenos Aires w Argentynie oraz właśnie w podpoznańskim Antoninku.

Ile nowych Crafterów będzie opuszczać bramy fabryki? Docelowo roczne moce produkcyjne w samej tylko Wrześni mają wynosić 100 000 samochodów. Volkswagen jest już jednym z najważniejszych pracodawców w regionie, a dzięki nowej lokalizacji pracę – tylko na początku – znajdzie aż kolejnych 3000 osób. Natomiast cała załoga Volkswagena w Polsce, to grupa wielkości połowy mieszkańców Wrześni, czyli blisko 15 000 osób. Warto nadmienić, że na jednego pracownika w fabryce, przypada około 3-4 którzy pracują dla Volkswagena pośrednio, u podwykonawców.

d1glmii

– Dzięki tej inwestycji załoga koncernu Volkswagen w Polsce wzrośnie w przeciągu kilku lat do ponad 16 000 pracowników – wspomina dr Leif Östling, Członek Zarządu Koncernu Volkswagen AG Obszar Samochodów Użytkowych. – Tym samym wzrośnie znaczenie Polski jako międzynarodowego ośrodka przemysłu samochodowego.

(fot. mat. prasowy)
Źródło: (fot. mat. prasowy)

Nowa fabryka, to także nowe miejsca pracy u najróżniejszych dostawców, których udział części motoryzacyjnych dla poznańskiej fabryki Volkswagena wynosi obecnie ponad 40 proc. Zaangażowanie w regionie to też odlewnie w Poznaniu (grawitacyjna i ciśnieniowa), to Park Dostawców (Swarzędz-Jasin), gdzie znajduje się Zakład Zabudów Specjalnych. To stąd w świat ruszają auta specjalne, jakie? Między innymi pojazdy dla: poczty, policji czy wojska. Z całego świata. Ale również dla klientów indywidualnych. Pierwsze zabudowy specjalne na bazie Transportera T4 powstały w poznańskiej fabryce już w... 1996 roku.

d1glmii

Wróćmy do Antoninka. W tej chwili zatrudnia około 7000 pracowników, a przez bramy produkcyjne wyjeżdża rocznie 170 000 samochodów, które trafiają na wszystkie europejskie rynki, ale też na pozostałe kontynenty. – Tym samym Volkswagen Poznań jest (po spółce w Hanowerze) drugim filarem marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Ten drugi filar zyska w przyszłości jeszcze większe znaczenie – mówi dr Eckhard Scholz, Prezes Zarządu Marki Volkswagen Samochody Użytkowe.

Czym jest Volkswagen Crafter?
W tej chwili to największy model w gamie samochodów użytkowych marki Volkswagen. Występuje w trzech klasach dopuszczalnej masy całkowitej: 3,0, 3,5 i 5,0 ton; do tego dostępny jest w trzech rozstawach osi: krótki (3250 mm), średni (3665 mm) i długi (4325 mm) oraz czterech podstawowych typach nadwozia: furgon, kombi oraz podwozie. To jeden z najpopularniejszych samochodów tego typu na świecie.

(fot. mat. prasowy)
Źródło: (fot. mat. prasowy)

Co wiemy o nowym Caddy?
– Caddy jest produkowany od 1982 roku. Dziś w Poznaniu będzie miała miejsce światowa premiera jego najnowszej generacji. Poprzednia wersja, która produkowana była przez 11 lat, w fabryce VW Poznań, znalazła 1,5 mln nabywców na świecie. Wierzymy, że zaprezentowany dzisiaj model, który pod każdym względem jest lepszy od poprzednika, będzie kontynuował pasmo sukcesów – powiedział Tomasz Tonder, Volkswagen PR manager.

Dlaczego wybrano Polskę?
Przede wszystkim mamy kilka istotnych atutów. To silnie rozwinięty rynek produkcji części oraz komponentów do budowy, dostawców, podwykonawców, na który składa się ponad 600 fabryk. Co się z tym łączy, zapewnia to optymalną logistykę, niższe koszty transportu oraz pewniejszy łańcuch dostaw. Nie bez znaczenia jest tutaj poprawiająca się infrastruktura drogowa, ale też liczne zachęty podatkowe w ramach Specjalnych Stef Ekonomicznych. Ostatni element, to dobrze wykwalifikowana i chętna do pracy kadra, której koszty zatrudnienia są – relatywnie – niższe niż krajach Europy Zachodniej. Inaczej mówiąc, Polska zapewnia branży Motoryzacyjnej najlepszą relację ceny do jakości. Nie bez znaczenia jest już obecna, ponad 10-letnia fabryka w Antoninku, która spełnia wszelkie oczekiwania zarządu VW. Nasz kraj jest również stabilny ekonomicznie i politycznie. Jesteśmy pracowici, pewni i mamy już „papiery” na owocną współpracę. Musimy się z tego cieszyć i być dumni.

d1glmii

Zobacz na własne oczy
Zwiedzanie zakładu produkcyjnego to powszechna oferta najróżniejszych producentów. Jednak odwiedzenie fabryki samochodów należy do najbardziej imponujących. W przypadku Volkswagena w Antoninku również można, a właściwie powinno się skusić, bowiem zobaczenie całego procesu od początku, aż po kompletny, działający samochód, to bardzo ciekawe doświadczenie. Osoby zainteresowane zwiedzaniem zakładu Volkswagena w Poznaniu, powinny skontaktować się z fabryką. Obszary zwiedzania to: dział budowy karoserii oraz dział montażu. Wycieczka trwa około 2 godzin.

Michał Grygier, moto.wp.pl

d1glmii

Podziel się opinią

Share

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1glmii
d1glmii
Więcej tematów