Nowy tunel aeroakustyczny Mercedes-Benz
Mercedes-Benz otworzył w swoim centrum rozwoju w Sindelfingen tunel aeroakustyczny. Ma on wspomóc badania nad ograniczeniem oporu powietrza, poziomu hałasu, gromadzenia się zanieczyszczeń i poprawy komfortu jazdy.
Tunel jest jednym z elementów kompleksowego programu inwestycji w zakładach w Sindelfingen. Obiekt dołącza do symulatora jazdy uruchomionego przed trzema laty oraz do tunelu klimatycznego. W budowie znajduje się jeszcze nowe centrum bezpieczeństwa pojazdów. - Nasze pojazdy charakteryzują się niskim współczynnikiem oporu powietrza, np. nowa Klasa S notuje Cd na poziomie 0,24 a CLA w wersji BlueEFFICIENCY - 0,22. Udało nam się to osiągnąć dzięki modyfikacjom konstrukcji pojazdu jako całości oraz poprzez staranne dopracowanie szczegółów. Warto pamiętać, że im lepsza aerodynamika tym niższe zużycie paliwa i mniejsza emisja dwutlenku węgla do atmosfery - powiedział dr Teddy Woll, szef oddziału aerodynamiki.
Mercedes-Benz jest pierwszym w historii producentem aut, który używa własnego tunelu aerodynamicznego. Pierwszy pomiar przeprowadzono 5 lutego 1943 r. Nowy tunel powstał w oparciu o model zastosowany po raz pierwszy w laboratorium badawczym w Getyndze. Po minięciu sekcji pomiarowej powietrze ponownie trafia do wentylatora i znów jest rozpędzane do prędkości 265 km/h.
Zanim strumień powietrza dotrze do części pomiarowej przechodząc przez system dysz o powierzchni 28 m kw. jest prostowany i wygładzany w celu eliminacji niepożądanych turbulencji oraz zawirowań. Rozległa izolacja akustyczna pozwala na przeprowadzenie pomiarów poziomu hałasu opływającego na zewnątrz i wewnątrz pojazdu - nawet przy 140 km/h dźwięk powietrza przepływającego przez sekcję pomiarową jest cichy niczym szept.
Centralnym punktem 19-metrowej sekcji pomiarowej jest 90-tonowy taśmociąg/układ wagowy z talerzem obrotowym. Tunel wyposażono w 5-pasmowy układ symulujący drogę. Taśmociąg/układ wagowy zintegrowano z talerzem obrotowym o średnicy 12 m, dzięki czemu testowane pojazdy mogą być także poddawane badaniom strumienia powietrza skierowanego pod kątem, pozwalającego na odwzorowanie bocznego wiatru. Układ pomiarowy pozwala inżynierom precyzyjnie rozmieścić wokół auta szereg czujników aerodynamicznych i mikrofonów.
Źródło: Mercedes-Benz
ll/moto.wp.pl