Nowy pomysł Komisji Europejskiej. Kierowcy znowu zapłacą

Komisja Europejska zapowiada dużą zmianę. Filtr cząstek stałych ma być teraz montowany także w silnikach benzynowych.

Obowiązkowy filtr cząstek stałych GPF w autach benzynowych
Źródło zdjęć: © East News

Zaczęło się od diesli. Już wiele lat temu montaż filtra cząstek stałych (DPF) do jednostek wysokoprężnych stał się normą na europejskim rynku. W teorii ma służyć przez całe życie samochodu, w praktyce po kilku latach nadaje się do czyszczenia lub wymiany. Jego zużycie przyspiesza m.in. jazda miejska, dlatego warto od czasu do czasu wyjechać na drogę szybkiego ruchu i pojechać trochę bardziej dynamiczniej (utrzymanie wyższej prędkości) – to wystarczy do usunięcia z filtra DPF sadzy. Problem w tym, że na krótkich odcinkach miejskich komputer nie ma czasu na dokończenie całego procesu wypalania. To oczywiście prowadzi do zapchania filtra, a jego wymiana może kosztować nawet kilka tysięcy zł.

Teraz Komisja Europejska postanawia zająć się autami z jednostkami benzynowymi. Od 1 września 2017 roku nowe przepisy poszerzają testy aut o emisję cząstek stałych. Natomiast już od września 2018 roku nowe samochody z silnikami benzynowymi sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, będą posiadać filtr cząstek stałych (GPF). To prawdziwe zaskoczenie dla osób, które wybierały jednostki benzynowe zamiast diesli, aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji.

Obraz
© East News

Unijna komisarz ds. rynku wewnętrznego i przemysłu zapowiedziała, że producenci aut już teraz powinni wprowadzać rozwiązania oczyszczające spaliny w autach benzynowych. Według Elżbiety Bieńkowskiej, stawką jest ludzkie życie. Co ciekawe, Volkswagen już w czerwcu rozpoczął proces wdrażania GPF-ów. Pierwszym modelem w niego wyposażonym ma być nowy Volkswagen Tiguan z silnikiem 1.4 TSI. GPF jest najszybszym i najtańszym sposobem na spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin stawianych producentom.

A kto za to zapłaci? Nie trudno się domyśleć. * Nie mamy wątpliwości, że producenci aut przerzucą cały koszt projektu i montowania tych filtrów na klientów.* Ekologia kosztuje.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇