Nabywcami Mercedesa są zazwyczaj stateczni ludzie, którzy już wiele osiągnęli. Taka klientela z pewnością podnosi prestiż, ale zamykanie się do niej jest błędem nawet dla firmy, której logo znane jest w najdalszych zakątkach świata. Dlatego też Mercedes postanowił ekstremalnie podejść do modernizacji Klasy A i z auta raczej dla starszych kobiet zrobił samochód, który zaskakuje świeżością i drapieżnością.
Klasa A czasy problemów z testem łosia i nadwoziem w stylu mikrovana od tej pory ma za sobą. Podczas Salonu Samochodowego w Genewie Mercedes zaprezentował nowe wcielenie tego pięciodrzwiowego samochodu. To nie lifting – to zupełnie inny samochód, a efekt jest powalający. Nadwozie nowości spod znaku gwiazdy jest hatchbackiem z mocnymi przetłoczeniami na drzwiach, dynamicznym przodem wyraźnie zwężającym się w przebiegu do świateł oraz zdecydowanie ściętym tyłem.
Zmiany nastąpiły również pod karoserią. Zauważalnie niższy środek ciężkości i nowa, 4-wahaczowa tylna oś mają zapewnić stabilne i precyzyjne zachowanie na drodze. Dodatkowo, istnieje możliwość zamontowania napędu na cztery koła 4MATIC. Klienci mają do wyboru kilka wersji zawieszenia, w tym opcjonalne zawieszenie sportowe z systemem Direct-Steer. Całkowicie przeprojektowany został również elektromechaniczny układ kierowniczy. Zmiany zmierzają w stronę osiągów i precyzji prowadzenia. We wnętrzu panuje klimat, który można określić jako kompromis między dynamiką a ekskluzywnością.
Do nowej Klasy A Mercedes zaproponuje szeroką gamę silników. Benzynowe jednostki o pojemności 1.6 oraz 2 litrów generują moc 115 KM pod maską A 180, 156 KM w A 200 oraz 211 KM w A 250. Wszystkie jednostki posiadają bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. W 1.6-litrowym motorze debiutuje układ CAMTRONIC z
regulacją wzniosu zaworów dolotowych, mający pozwalać na ograniczenie apetytu na paliwo w przypadku częściowego obciążenia. Jest też oferta dla zwolenników silników Diesla. Klasa A 180 CDI generuje moc 109 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, zaś 200 CDI - 136 KM oraz 300 Nm. Zasilany 2.2-litrowym silnikiem model A 220 CDI osiąga moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Wszystkie wersje nowej Klasy A seryjnie uzbrojone są w funkcję ECO start/stop. Silniki mogą współpracować z nową, 6-biegową przekładnią mechaniczną lub opcjonalną, dwusprzęgłową skrzynią zautomatyzowaną 7G-DCT.
Jak należało spodziewać się po Mercedesie, projektując Klasę A postawiono również na bezpieczeństwo. Samochód został seryjnie wyposażony w radarowy system ostrzegania przed kolizją Collision Prevention Assist z adaptacyjnym układem Brake Assist. Duet ten wykrywa ryzyko uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu i ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów wizualnych i akustycznych oraz przygotowuje układ hamulcowy do precyzyjnej reakcji, chroniąc przed skutkami ewentualnej kolizji.
Po raz pierwszy Klasa A oferuje także układ PRE-SAFE, zaprezentowany w Klasie S w 2002 roku. Potrafi on rozpoznawać krytyczne sytuacje podczas jazdy i w razie potrzeby uruchamia systemy bezpieczeństwa, które mogą zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów samochodu. Jeżeli system rozpozna sytuację krytyczną, może w ciągu ułamków sekundy uruchomić elektroniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, zamknąć boczne
szyby i szyberdach oraz ustawić w optymalnej pozycji regulowany elektrycznie fotel pasażera.
Nowa generacja Klasy A trafi do salonów sprzedaży we wrześniu.
tb/mw