Nowy Mercedes Klasy A: propozycja dla młodych

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Nabywcami Mercedesa są zazwyczaj stateczni ludzie, którzy już wiele osiągnęli. Taka klientela z pewnością podnosi prestiż, ale zamykanie się do niej jest błędem nawet dla firmy, której logo znane jest w najdalszych zakątkach świata. Dlatego też Mercedes postanowił ekstremalnie podejść do modernizacji Klasy A i z auta raczej dla starszych kobiet zrobił samochód, który zaskakuje świeżością i drapieżnością.

Klasa A czasy problemów z testem łosia i nadwoziem w stylu mikrovana od tej pory ma za sobą. Podczas Salonu Samochodowego w Genewie Mercedes zaprezentował nowe wcielenie tego pięciodrzwiowego samochodu. To nie lifting – to zupełnie inny samochód, a efekt jest powalający. Nadwozie nowości spod znaku gwiazdy jest hatchbackiem z mocnymi przetłoczeniami na drzwiach, dynamicznym przodem wyraźnie zwężającym się w przebiegu do świateł oraz zdecydowanie ściętym tyłem.

Zmiany nastąpiły również pod karoserią. Zauważalnie niższy środek ciężkości i nowa, 4-wahaczowa tylna oś mają zapewnić stabilne i precyzyjne zachowanie na drodze. Dodatkowo, istnieje możliwość zamontowania napędu na cztery koła 4MATIC. Klienci mają do wyboru kilka wersji zawieszenia, w tym opcjonalne zawieszenie sportowe z systemem Direct-Steer. Całkowicie przeprojektowany został również elektromechaniczny układ kierowniczy. Zmiany zmierzają w stronę osiągów i precyzji prowadzenia. We wnętrzu panuje klimat, który można określić jako kompromis między dynamiką a ekskluzywnością.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Do nowej Klasy A Mercedes zaproponuje szeroką gamę silników. Benzynowe jednostki o pojemności 1.6 oraz 2 litrów generują moc 115 KM pod maską A 180, 156 KM w A 200 oraz 211 KM w A 250. Wszystkie jednostki posiadają bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. W 1.6-litrowym motorze debiutuje układ CAMTRONIC z
regulacją wzniosu zaworów dolotowych, mający pozwalać na ograniczenie apetytu na paliwo w przypadku częściowego obciążenia. Jest też oferta dla zwolenników silników Diesla. Klasa A 180 CDI generuje moc 109 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, zaś 200 CDI - 136 KM oraz 300 Nm. Zasilany 2.2-litrowym silnikiem model A 220 CDI osiąga moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Wszystkie wersje nowej Klasy A seryjnie uzbrojone są w funkcję ECO start/stop. Silniki mogą współpracować z nową, 6-biegową przekładnią mechaniczną lub opcjonalną, dwusprzęgłową skrzynią zautomatyzowaną 7G-DCT.

Jak należało spodziewać się po Mercedesie, projektując Klasę A postawiono również na bezpieczeństwo. Samochód został seryjnie wyposażony w radarowy system ostrzegania przed kolizją Collision Prevention Assist z adaptacyjnym układem Brake Assist. Duet ten wykrywa ryzyko uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu i ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów wizualnych i akustycznych oraz przygotowuje układ hamulcowy do precyzyjnej reakcji, chroniąc przed skutkami ewentualnej kolizji.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Po raz pierwszy Klasa A oferuje także układ PRE-SAFE, zaprezentowany w Klasie S w 2002 roku. Potrafi on rozpoznawać krytyczne sytuacje podczas jazdy i w razie potrzeby uruchamia systemy bezpieczeństwa, które mogą zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów samochodu. Jeżeli system rozpozna sytuację krytyczną, może w ciągu ułamków sekundy uruchomić elektroniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, zamknąć boczne
szyby i szyberdach oraz ustawić w optymalnej pozycji regulowany elektrycznie fotel pasażera.

Nowa generacja Klasy A trafi do salonów sprzedaży we wrześniu.

tb/mw

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025