Nowy czynnik klimatyzacji obowiązkowy, ale czy bezpieczny?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Dziś już niewielu zmotoryzowanych decyduje się na kupno samochodu bez klimatyzacji. Urządzenie to znacząco wpływa na komfort podróżowania i bezpieczeństwo jazdy, ale ma też swoją cenę. Chodzi tu nie tylko o koszty pracy „klimy” i jej serwisowania, ale też o zagrożenie, jakie może powodować nowy, forsowany przez Unię Europejską czynnik chłodzący.

Po raz pierwszy klimatyzacja pojawiła się w samochodzie w 1939 r. Jej instalacja była gigantyczna, a sprawność nie zachwycała. Przez lata inżynierowie pracowali nad poprawą obydwu tych aspektów. Udało się. Dzisiejsze urządzenia klimatyzacyjne są niewielkie i skuteczne, a dodatkowo dość tanie. Do głosu zaczęła jednak dochodzić troska o ekologię. To dobrze, o ile przy okazji nie tworzy się zagrożenia dla ludzi. W 1987 roku wykluczono z klimatyzacji czynnik, który powodował nasilanie się efektu cieplarnianego. Na scenie pojawił się czynnik R134a, który przez lata święcił triumfy. Nadchodzi jednak jego zmierzch. Z czasem okazało się, że nie jest on tak obojętny wobec środowiska, jak sądzono. Zaczęło się więc poszukiwanie następcy.

Pod uwagę brano nawet dwutlenek węgla, ale problem z tym powszechnym gazem polega na tym, że by działał on skutecznie, wymaga znacznie większego ciśnienia niż R134a. Oznacza to, że nie mogłyby z niego korzystać już jeżdżące samochody. Firma DuPont opracowała jednak HFO-1234yf - środek spełniający wyśrubowane wymagania włodarzy Unii Europejskiej, a dodatkowo posiadający podobne wymagania jak R134a i nie powodujący nadmiernie szybkiego zużycia elementów instalacji klimatyzacji. Substancja ta ma jednak swoje wady. Po pierwsze jest droga. To jednak nie wszystko. Wystarczy rzut oka na charakterystykę HFO-1234yf by zauważyć niepokojącą informację. Substancja ta zapala się przy temperaturze 405 stopni Celsjusza. Co prawda normalnie nie jest to powód do obaw, ale co w razie wypadku? Przecież nietrudno wyobrazić sobie, że rozerwany wąż klimatyzacji zostanie skierowany wprost na kolektor wylotowy, którego temperatura może przekraczać tę podaną w specyfikacji.

Nowy czynnik wzbudził kontrowersje wśród tych, dla których ochrona środowiska nie jest zadaniem pierwszoplanowym. Francuska europarlamentarzystka Michel Rivasi zajęła w tej sprawie głos, ale nie zdało się to na wiele. Jak informuje Automotive News Europe, środek został oficjalnie uznany za bezpieczny, a przyczyniła się do tego pozytywna opinia SEA, europejskiego stowarzyszenia inżynierów. Pod uwagę nie wzięto głosu Daimlera, który jako jedna z trzynastu firm motoryzacyjnych brał udział w testowaniu nowego czynnika. Sprawdzian w wykonaniu Daimlera polegał m.in. na testach zderzeniowych i dowiódł możliwości wystąpienia pożaru w razie wypadku.

Zgodnie z unijną dyrektywą, począwszy od 1 stycznia 2013 roku produkowany przez Du Pont czynnik klimatyzacji HFO-1234yf ma być obowiązkowo wykorzystywany we wszystkich nowych modelach samochodów. Czy problem dotyczy tylko tych, którzy swoje samochody odbiorą od dilerów? Niekoniecznie. Jak czytamy w unijnych dokumentach, nowy, ekologiczny czynnik klimatyzacji do 2017 roku będzie obowiązkowy w nowych modelach samochodów. Niewykluczone więc, że po tym terminie UE w ogóle zakaże stosowania R134a. Nawet w starych samochodach.

tb/

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy