Nowe Volvo V90: zagrożenie dla Niemców

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

*Nowy gracz na rynku! W czerwcu w Polsce oficjalnie zadebiutuje Volvo V90. Pierwsze sztuki do klientów trafią kilkanaście tygodni później. Pod maską znajdą się jednostki znane z XC90, podobnie jak technologia opracowana kosztem 11 miliardów dolarów. To jedno z największych kombi w swojej klasie. Gabarytami jedynie o kilka milimetrów ustępuje Audi A6. *

Szwedzka ofensywa trwa w najlepsze. Po udanym debiucie XC90, gdy w zeszłym roku klienci zamówili (debiut w czerwcu) ponad 1000 sztuk, podobna sytuacja może mieć miejsce z wszechstronnym kombi konkurującym z BMW serii 5, Mercedesem Klasy E i Audi A6. Nadwozie V90 ma 4936 mm długości, 1890 szerokości i 1475 wysokości. Co ciekawe, względem V70 zwieńczonego pionową klapą bagażnika, tutaj zwiększono nachylenie szyby o 25 stopni. Tym samym udało się uzyskać spory otwór ładunkowy kufra, którego wielkość w 5-osobowej konfiguracji to 560 litrów. Po złożeniu asymetrycznego oparcia jego pojemność wzrasta do 1526 litrów.

Nie da się nie zauważyć wspólnego języka stylizacyjnego z wprowadzonym wcześniej XC90. Podobieństwo widać zwłaszcza z przodu, gdzie o urodzie modelu stanowią charakterystyczne, opcjonalne w pełni LED-owe światła. Użebrowanie atrapy chłodnicy nawiązuje do produkowanego we wczesnych latach 70. XX w. P1800 ES. Klient może też wybierać pośród aluminiowych obręczy w rozmiarze 18-21 cali (22 na liście akcesoriów) i przyciemnić boczne szyby. Pokrywa bagażnika opcjonalnie unosi się elektrycznie po machnięciu nogą pod zderzakiem lub po wciśnięciu przycisku w kluczyku. Nowinką przewidzianą na przyszły rok jest zdalny dostęp do auta za pomocą aplikacji w smartfonie. Można też będzie kontrolować podstawowe parametry i uruchomić ogrzewanie postojowe zimą lub klimatyzację latem.

Wnętrze odziano w luksusowy garnitur. Na pokładzie znajdziemy niemal wszystkie gadżety dostępne też we flagowym XC90. Projekt deski rozdzielczej nawiązuje do potężnego SUV-a. Wysokiej jakości materiały wykończeniowe nie ustępują tym stosowanym w Audi A6, uchodzącym za lidera segmentu w tej kategorii. Wystrój przedziału pasażerskiego zależy jedynie od zasobności portfela nabywcy. Pokład można wzbogacić drewnem, szczotkowanym aluminium, włóknem węglowym (specyfikacja R-Design) czy skórą pokrywającą górną część deski rozdzielczej. Gałkę zmiany biegów w hybrydowej wersji wykonano z kryształu Orrefors. Na uwagę zasługuje także audio sygnowane przez Bowers&Wilkins. Zestaw 14 głośników zaprojektowano w oparciu o akustykę filharmonii w Goeteborgu. Dobrze też wypada kwestia przestronności. Fotele projektowano we współpracy z ortopedami, a ich wyprofilowanie nie pozostawia wiele do życzenia. Z tyłu osoby o wzroście do 190 centymetrów nie poczują się klaustrofobicznie.

Pod maską V90 znajdą się jednostki o mocy od 150 do 407 KM. Podstawowy diesel D4 to znany już silnik o pojemności dwóch litrów. Generuje 190 koni mechanicznych i 400 Nm. Do setki przyspiesza w 8,5 sekundy, rozpędzając się maksymalnie do 225 km/h. Kierowcy żądni mocniejszy wrażeń, powinni skierować swą uwagę ku D5, dostępnym wyłącznie z AWD. Motor o tym samym litrażu ma 235 KM i 480 Nm dostępnych w przedziale 1750-2500 obr./min. Sprint do setki trwa 7,2 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na wartości 240 km/h.

Dwulitrowy, doładowany silnik benzynowy ma dwa litry pojemności występuje w dwóch wariantach. Przednionapędowe T5 dysponuje mocą 254 KM i momentem obrotowym wynoszącym 350 Nm. Mocniejszy T6 z AWD generuje 320 koni i 400 Nm w przedziale 2200-5400. Pierwszy do setki przyspiesza w 7 sekund (230 km/h prędkości maksymalnej), zaś drugi rozpędza się do 250 km/h, a jego sprint do 100 km/h trwa 6,1 sekundy. Na szczycie gamy silnikowej znajduje się T8 (407 KM). Hybrydowy tandem stanowi rozwinięcie wersji T6. Ma świetne osiągi (5,2 s do setki) i potrafi przejechać nawet 50 kilometrów w trybie elektrycznym.

S90 zaopatrzono w najnowsze systemy bezpieczeństwa. Kilka lat temu na szwedzkim poligonie doświadczalnym mogliśmy przyjrzeć się z bliska elektronice czuwającej nad bezpieczeństwem pasażerów. Wtedy wydawała się daleka od uzyskania homologacji. Dziś wiemy, że się przeliczyliśmy. W niecałe trzy lata uzyskano niezbędne certyfikaty i szereg elektronicznych asystentów wprowadzono do seryjnej produkcji. Pierwszy z nich odpowiednio wcześnie wykrywa zagrożenie w postaci dużych zwierząt (łoś, sarna, renifer) i autonomicznie wyhamowuje pojazd minimalizując ryzyko kolizji, ostrzegając jednocześnie pasażerów sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi. Pilot Assist oparto na aktywnym tempomacie i radarze podążającym za znakami drogowymi. Utrzyma auto w pasie ruchu (do 130 km/h) i nie potrzebuje już do zdalnego kierowania poprzedzającego samochodu. Ostatnią z nowinek nazwano Run-off Road Mitigation. To pierwszy na świecie układ nieustannie monitorujący sytuację na drodze i zapobiegający uderzeniu w barierę przy prędkościach rzędu
65-140 km/h (skoryguje tor jazdy i wyhamuje pojazd). Tym samym ryzyko wypadku wywołanego zmęczeniem spada do minimum.

Volvo znów wyznacza w swoim segmencie optymalny poziom bezpieczeństwa i komfortu. V90 będzie toczyć odważny bój o prymat w klasie luksusowych kombi. Polski importer zakłada, że roczna sprzedaż serii S/V90 powinna zamknąć się liczbą kilkuset egzemplarzy. D4 z manualną, 6-stopniową przekładnią i napędem na przednią oś wyceniono na 187 600 złotych. D5 z AWD i automatem o 8 przełożeniach to wydatek przynajmniej 243 200 złotych. Turbodoładowane T5 kosztuje 228 900 zł. T6 wymaga dopłaty w wysokości 56 500 złotych.

Piotr Mokwiński

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie