Nowe auta z instalacją LPG. Ile trzeba wydać, by potem oszczędzać?
Gaz LPG niezmiennie cieszy się sporą popularnością wśród polskich kierowców. Szczególnie tych jeżdżących starszymi autami. Nie wszyscy wiedzą jednak, że wciąż można kupić fabrycznie nowe modele przystosowane do jazdy na gazie. Oto one.
Nowe auta z instalacją LPG. Ile trzeba wydać, by potem oszczędzać?
Dacia Sandero Eco-G 100 – od 69 750 zł
Dacia Sandero to jedno z najpopularniejszych nowych aut dostępnych z instalacją LPG. Rumuński przedstawiciel segmentu B oferuje atrakcyjny stosunek ceny do wyposażenia i silnik, który zapewnia przyzwoite osiągi. Benzynowe 1.0 o mocy 100 KM sprzężone z 6-biegową przekładnią manualną pozwala osiągać setkę w około 12 sekund, paląc przy tym średnio 7,4 litra gazu na 100 km.
Fiat Panda 1.2 69 KM LPG – od 68 000 zł
Panda to weteran rynku, a przy okazji reprezentant segmentu nówek dostępnych z instalacją LPG. Niestety, mimo wieku konstrukcji i przynależności do segmentu A, nie jest to przesadnie tani model. Na oszałamiające osiągi też nie ma co liczyć. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 14,5 sekundy, a średnie spalanie gazu oscyluje w granicach 7 litrów na 100 km.
Dacia Jogger Eco-G 100 – od 81 800 zł
Przestronne kombi Dacii kusi nie tylko opcją 7-osobowego wnętrza, ale i fabryczną instalacją LPG. Napęd jest identyczny jak w Sandero, lecz w połączeniu z większym nadwoziem radzi sobie nieco gorzej. Setka pojawia się na liczniku po 12,7 sekundy, a spalanie oscyluje w granicach 8 litrów. To wciąż jednak przyzwoite wyniki. Do pełni szczęścia warto wybrać dodatkowy rząd foteli i bogatszą wersję wyposażenia Expression za 90 550 zł.
Dacia Duster ECO-G – od 83 800 zł
Kompaktowy SUV Dacii również jest dostępny z instalacją gazową zasilającą identyczny silnik co w Joggerze i Sandero. Rozsądna opcja dla tych, którzy potrzebują samochodu o wyższym prześwicie, lecz niekoniecznie zależy im na osiągach. Duster z LPG jest bowiem dość wolny – osiąga setkę w 13,8 sekundy. Za to spalanie gazu na poziomie 7,8 litra nie rozczarowuje.
Renault Clio TCe 100 LPG – od 75 900 zł
Renault również może pochwalić się modelami z instalacją LPG. Jednym z nich jest Clio wykorzystujące ten sam zestaw co dacie. Na co dzień powinien być w zupełności wystarczający. Clio z takim napędem osiąga setkę w 11,8 sekundy i spala od 6,9 do 7,8 litra LPG na 100 km.
Renault Captur TCe 100 LPG – od 89 500 zł
Droższą alternatywą dla Clio jest miejski crossover Captur. To piąty model w koncernie Renault wykorzystujący połączenie trzycylindrowego silnika 1.0 z instalacją LPG. Z uwagi na większe rozmiary nie jest już tak dynamiczny jak Clio (13 sekund do setki), ale zadowala się niespełna 8 litrami gazu na 100 km.
Škoda Fabia 1.0 MPI LPG – od 72 150 zł
Fabia otwiera zestawienie modeli, które nie oferują instalacji LPG fabrycznie, lecz w formie opcji montowanej przez dealera lub importera. Instalacja Landi Renzo wymaga dopłaty w wysokości 5700 zł i jest dostępna wyłącznie z silnikiem 1.0 MPI o mocy 80 KM. Oficjalne dane techniczne takiego wariantu nie są znane, lecz już benzynowa odmiana nie jest demonem prędkości – rozpędza się 0-100 km/h w 15,5 sekundy.
Kia Picanto 1.2 DPI LPG – od 67 000 zł
Picanto z gazem, tak jak konkurencyjna Panda, nie należy do najtańszych. W przeciwieństwie do Pandy dostaniemy tu jednak instalację akcesoryjną dostarczaną przez firmę BRC. Wymaga ona dopłaty w wysokości 6500 zł. Kia nie podaje osiągów dla wersji z gazem. Benzynowa rozpędza się do setki w 12,5 sekundy i pali do 5,2 litra benzyny na 100 km.
Kia Rio 1.2 DPI LPG – od 74 400 zł
Ten sam 84-konny zestaw co w Picanto znajdziemy także w Rio. Bazowa cena 67 900 zł plus 6500 zł za instalację winduje cenę do 74 400 zł. W zamian dostajemy przestronny samochód segmentu B dla spokojnych kierowców. Wersja benzynowa potrzebuje 13,1 sekundy, by rozpędzić się do 100 km/h i pali średnio do 6 litrów na 100 km.
Kia Stonic 1.2 DPI LPG – od 84 600 zł
Atrakcyjniejszą alternatywą dla Rio może być Stonic z identycznym napędem. Kia również i w tym modelu oferuje opcjonalną instalację LPG za 6500 zł. Niestety winduje ona cenę do blisko 84 600 zł. Osiągi? 13,5 sekundy do setki i do 6,1 litra benzyny na 100 km. Dane dla LPG pozostają nieznane.
SsangYong Tivoli 1.5B T-GDi LPG – od 95 999 zł
SsangYong nieprzesadnie chwali się możliwością dołożenia instalacji LPG do swoich aut. Niemniej jednak takowa istnieje. Za dopłatą w wysokości 6500 zł dostaniemy produkt firmy LPG EG zasilający 1,5-litrową, 163-konną jednostkę. Koreańczycy nie zdradzają osiągów, lecz sądząc po mocy, są one wystarczające. Warto odnotować, że gaz dokupimy także do większej odmiany Grand. Wówczas wydamy 100 999 zł.
SsangYong Korando – od 114 990 zł
Większy SUV SsangYonga jest napędzany tym samym silnikiem 1.5 o mocy 163 KM. Możliwość dokupienia instalacji LPG nie powinna więc dziwić. Warto odnotować, że producent ma już w planach kolejnego SUV-a zasilanego gazem. To Torres, który niebawem trafi do salonów.