Trwa ładowanie...

Nissan Sunny (1990 – 1995)

Nissan Sunny (1990 – 1995)
d1wuq1e
d1wuq1e

Solidność wykonania i niezawodność jest najlepszą rekomendacją dla Nissana Sunny, choć najmłodszy rocznik tego modelu ma już powyżej dziesięciu lat.

Nissan Sunny zadebiutował na początku 1990 r. W ciągu roku zaprezentowana została pełna gama nadwozi (hatchback 3- i 5-drzwiowy, sedan, kombi). Pod osobną nazwa 100 NX produkowany był także model coupé.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11010/nissan-sunny-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Kabina auta jest poprawna, choć w tym segmencie nie należy oczekiwać zbyt wielkiej przestronności. Oczywiście z przodu jest sporo miejsca, fotele trzymają dobrze. Z tyłu już ciaśniej (krótkie siedziska). Ergonomicznie rozplanowany jest także kokpit, choć tworzywa wykończeniowe reprezentują średnią klasę (są twarde). Za to spasowano je bardzo dobrze. W samochodzie, nawet po latach, nic nie trzeszczy i nie piszczy.
Bagażniki Nissana, w zależności od rodzaju nadwozia, mają od 330 l w coupé do 460 w kombi.
Zawieszenie Sunny to: z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu w pełni niezależny układ z kolumnami opartymi o podwójne wahacze poprzeczne. Jest to korzystne wyważenie pomiędzy komfortem a jakością prowadzenia.

d1wuq1e

Silniki

Jednostki napędowe Nissana Sunny są trwałe i wytrzymałe. Najpopularniejszym silnikiem jest 1,4 l o mocy 75 lub 87 KM. Ten słabszy pochodzi z wersji gaźnikowej produkowanej do 1993 r. Późniejsze mają wtrysk paliwa. Osiągi obu wersji są przyzwoite, a zużycie paliwa jest zadowalające. Kolejny silnik ma pojemność 1,6 l, a w zależności od daty produkcji moc 90 lub 102 KM. Jest on w zasadzie rozwinięciem poprzedniego i oczywiście zapewnia lepsze osiągi przy niewielkim wzroście zużycia paliwa.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11010/nissan-sunny-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | 143-konny silnik o pojemności 2,0 l montowany był w wersji GTi. Ma on dobre osiągi i jak poprzednie jednostki także jest bezawaryjny.
Najmocniejszy silnik benzynowy, również o pojemności dwóch litrów, ma moc 223 KM i jest prawie nieosiągalny na naszym rynku. W swoim czasie dzięki niemu Nissan odnosił sukcesy w rajdach.
W ofercie znalazł się także jeden diesel – adresowany do kierowców oszczędnych i nie spieszących się. Dwulitrowa jednostka wolnossąca (z wtryskiem do komory wirowej za pomocą pompy rozdzielaczowej) ma moc 75 KM, jest ospała, ale zużywa niewiele oleju napędowego. Do tego jest niezawodna z przebiegami do 300 tys. km.
Użytkownicy miewają niewielkie problemy z silnikami gaźnikowymi. Układ zasilania podatny jest na rozregulowywanie, mogą też się pojawiać kłopoty z automatycznym układem rozruchowym.
ZAPRASZAMY DO GALERII NISSANA

Eksploatacja

Spokojna i nie wyróżniająca się sylwetka z początku lat dziewięćdziesiątych okazała się sukcesem Nissana Sunny także obecnie. Kupując samochód, nie mamy wrażenia posiadania pojazdu zabytkowego o opatrzonej linii.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11010/nissan-sunny-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Na liście uwag występujących usterek jest podatność układu elektrycznego na wilgoć (przewody zapłonowe wysokiego napięcia), awarie silnika wentylatora chłodnicy, alternatora, nieszczelności pompy wodnej, zapiekanie się zacisków układu hamulcowego (modele z początku produkcji), defekty skrzyni biegów (problemy z 5 biegiem). Sunny ma dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Ogniska rdzy mogą jednak pojawiać się na stykach progów i tylnych błotników, obsad kolumn resorujących i klapie bagażnika.

d1wuq1e

Nissan Sunny (występuje także pod nazwą Pulsar) to dobra inwestycja w tani i generalnie niezawodny samochód. Pomimo szerokiej oferty (w tamtych latach) producenta, na naszym rynku nie ma dużego wyboru. Większość aut ma też ubogie wyposażenie standardowe: w niektórych wersjach brakuje obrotomierza, wspomagania kierownicy, elektrycznie otwieranych okien. Trudniej trafić kombi 4x4, wersję GTi czy coupé 100 NX. Ta usportowiona odmiana Sunny, z dość miłą dla oka linią nadwozia, może być atrakcyjną propozycją dla młodych osób pragnących mieć dynamiczny pojazd z dobrymi osiągami. Część samochodów oferowanych na giełdach i w komisach ma zamontowaną instalację gazową, z którą dobrze współpracują silniki.

Wady:

- mało miejsca z tyłu
- ubogie wyposażenie seryjne
- drogie oryginalne części zamienne

Zalety:

- solidne wykonanie
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- trwałe silniki

d1wuq1e

Historia modelu
1990 – premiera nowego modelu Sunny w styczniu; pełna gama nadwozi
1991 – pojawia się model GTi-R
1993 – niewielki face lifting modelu (m.in. modernizacja silników)
1995 – prezentacja następcy Sunny – Almery
1996 – koniec produkcji modelu 100 NX

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.4 | 3,8-6,9 | 3,8-7,0 | 5,0-7,0 | 5,2-9,8 | 6,3-10,2 |
| 1.6 | 3,9-5,9 | 4,2-6,5 | 4,4-8,0 | 4,4-8,9 | 8,8-9,9 |
| 2.0i | - | 5,5-6,5 | 5,6-7,1 | - | - |
| 2.0D | 3,8-6,9 | 3,8-7,5 | 4,3-7,4 | 5,0-10,5 | 4,7-11,5 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji nadwozia.

d1wuq1e

Wybrane dane techniczne*

| Silnik | 1.4 16V | 1.6 16V | 2.0 i | 2.0 GTi-R | 2.0 D |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm³) | 1392 | 1597 | 1998 | 1998 | 1973 |
| Moc (KM/obr./min.) | 87/6000 | 102/6000 | 143/6400 | 220/6400 | 75/4800 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 116/4000 | 136/4000 | 178/4800 | 267/4800 | 132/2800 |
| Prędkość maks. km/h) | 170 | 180 | 210 | 223 | 154 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 12,5 | 10,7 | 8,2 | 6,4 | 15,4 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 5/6,4/8,2 | 5,4/7,2/8,6 | 6,5/8,1/11,3 | 8,1/10,6/13,2 | 4,5/6,3/6,9 |
| Opony | 155 SR13 | 175/70 SR13 | 185/60 HR14 | 195/55 VR14 | 175/70 SR13 |
| Zbiornik paliwa (l) | 50 | | | | |
| Objętość bagażnika (dm³) | 430/1290 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 243 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 144,4/143 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 10,1 | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 414,5/167/139,5 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1010 | 1000 | 1090 | 1190 | 1090 | * dane producenta z 1994r. modelu hatchback 5-drzwiowy

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

d1wuq1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1wuq1e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj