Nissan Sunny (1990 – 1995)

Obraz

Solidność wykonania i niezawodność jest najlepszą rekomendacją dla Nissana Sunny, choć najmłodszy rocznik tego modelu ma już powyżej dziesięciu lat.

Nissan Sunny zadebiutował na początku 1990 r. W ciągu roku zaprezentowana została pełna gama nadwozi (hatchback 3- i 5-drzwiowy, sedan, kombi). Pod osobną nazwa 100 NX produkowany był także model coupé.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11010/nissan-sunny-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Kabina auta jest poprawna, choć w tym segmencie nie należy oczekiwać zbyt wielkiej przestronności. Oczywiście z przodu jest sporo miejsca, fotele trzymają dobrze. Z tyłu już ciaśniej (krótkie siedziska). Ergonomicznie rozplanowany jest także kokpit, choć tworzywa wykończeniowe reprezentują średnią klasę (są twarde). Za to spasowano je bardzo dobrze. W samochodzie, nawet po latach, nic nie trzeszczy i nie piszczy.
Bagażniki Nissana, w zależności od rodzaju nadwozia, mają od 330 l w coupé do 460 w kombi.
Zawieszenie Sunny to: z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu w pełni niezależny układ z kolumnami opartymi o podwójne wahacze poprzeczne. Jest to korzystne wyważenie pomiędzy komfortem a jakością prowadzenia.

Silniki

Jednostki napędowe Nissana Sunny są trwałe i wytrzymałe. Najpopularniejszym silnikiem jest 1,4 l o mocy 75 lub 87 KM. Ten słabszy pochodzi z wersji gaźnikowej produkowanej do 1993 r. Późniejsze mają wtrysk paliwa. Osiągi obu wersji są przyzwoite, a zużycie paliwa jest zadowalające. Kolejny silnik ma pojemność 1,6 l, a w zależności od daty produkcji moc 90 lub 102 KM. Jest on w zasadzie rozwinięciem poprzedniego i oczywiście zapewnia lepsze osiągi przy niewielkim wzroście zużycia paliwa.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11010/nissan-sunny-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | 143-konny silnik o pojemności 2,0 l montowany był w wersji GTi. Ma on dobre osiągi i jak poprzednie jednostki także jest bezawaryjny.
Najmocniejszy silnik benzynowy, również o pojemności dwóch litrów, ma moc 223 KM i jest prawie nieosiągalny na naszym rynku. W swoim czasie dzięki niemu Nissan odnosił sukcesy w rajdach.
W ofercie znalazł się także jeden diesel – adresowany do kierowców oszczędnych i nie spieszących się. Dwulitrowa jednostka wolnossąca (z wtryskiem do komory wirowej za pomocą pompy rozdzielaczowej) ma moc 75 KM, jest ospała, ale zużywa niewiele oleju napędowego. Do tego jest niezawodna z przebiegami do 300 tys. km.
Użytkownicy miewają niewielkie problemy z silnikami gaźnikowymi. Układ zasilania podatny jest na rozregulowywanie, mogą też się pojawiać kłopoty z automatycznym układem rozruchowym.
ZAPRASZAMY DO GALERII NISSANA

Eksploatacja

Spokojna i nie wyróżniająca się sylwetka z początku lat dziewięćdziesiątych okazała się sukcesem Nissana Sunny także obecnie. Kupując samochód, nie mamy wrażenia posiadania pojazdu zabytkowego o opatrzonej linii.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11010/nissan-sunny-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Na liście uwag występujących usterek jest podatność układu elektrycznego na wilgoć (przewody zapłonowe wysokiego napięcia), awarie silnika wentylatora chłodnicy, alternatora, nieszczelności pompy wodnej, zapiekanie się zacisków układu hamulcowego (modele z początku produkcji), defekty skrzyni biegów (problemy z 5 biegiem). Sunny ma dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Ogniska rdzy mogą jednak pojawiać się na stykach progów i tylnych błotników, obsad kolumn resorujących i klapie bagażnika.

Nissan Sunny (występuje także pod nazwą Pulsar) to dobra inwestycja w tani i generalnie niezawodny samochód. Pomimo szerokiej oferty (w tamtych latach) producenta, na naszym rynku nie ma dużego wyboru. Większość aut ma też ubogie wyposażenie standardowe: w niektórych wersjach brakuje obrotomierza, wspomagania kierownicy, elektrycznie otwieranych okien. Trudniej trafić kombi 4x4, wersję GTi czy coupé 100 NX. Ta usportowiona odmiana Sunny, z dość miłą dla oka linią nadwozia, może być atrakcyjną propozycją dla młodych osób pragnących mieć dynamiczny pojazd z dobrymi osiągami. Część samochodów oferowanych na giełdach i w komisach ma zamontowaną instalację gazową, z którą dobrze współpracują silniki.

Wady:

- mało miejsca z tyłu
- ubogie wyposażenie seryjne
- drogie oryginalne części zamienne

Zalety:

- solidne wykonanie
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- trwałe silniki

Historia modelu
1990 – premiera nowego modelu Sunny w styczniu; pełna gama nadwozi
1991 – pojawia się model GTi-R
1993 – niewielki face lifting modelu (m.in. modernizacja silników)
1995 – prezentacja następcy Sunny – Almery
1996 – koniec produkcji modelu 100 NX

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.4 | 3,8-6,9 | 3,8-7,0 | 5,0-7,0 | 5,2-9,8 | 6,3-10,2 |
| 1.6 | 3,9-5,9 | 4,2-6,5 | 4,4-8,0 | 4,4-8,9 | 8,8-9,9 |
| 2.0i | - | 5,5-6,5 | 5,6-7,1 | - | - |
| 2.0D | 3,8-6,9 | 3,8-7,5 | 4,3-7,4 | 5,0-10,5 | 4,7-11,5 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji nadwozia.

Wybrane dane techniczne*

| Silnik | 1.4 16V | 1.6 16V | 2.0 i | 2.0 GTi-R | 2.0 D |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm³) | 1392 | 1597 | 1998 | 1998 | 1973 |
| Moc (KM/obr./min.) | 87/6000 | 102/6000 | 143/6400 | 220/6400 | 75/4800 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 116/4000 | 136/4000 | 178/4800 | 267/4800 | 132/2800 |
| Prędkość maks. km/h) | 170 | 180 | 210 | 223 | 154 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 12,5 | 10,7 | 8,2 | 6,4 | 15,4 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 5/6,4/8,2 | 5,4/7,2/8,6 | 6,5/8,1/11,3 | 8,1/10,6/13,2 | 4,5/6,3/6,9 |
| Opony | 155 SR13 | 175/70 SR13 | 185/60 HR14 | 195/55 VR14 | 175/70 SR13 |
| Zbiornik paliwa (l) | 50 | | | | |
| Objętość bagażnika (dm³) | 430/1290 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 243 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 144,4/143 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 10,1 | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 414,5/167/139,5 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1010 | 1000 | 1090 | 1190 | 1090 | * dane producenta z 1994r. modelu hatchback 5-drzwiowy

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę