*Solidny, wszechstronny, choć o średniej urodzie. I nie przysparzający kłopotów właścicielowi. Taki jest Nissan Primera II. *
Nissan Primera z 1996 r. to unowocześniona wersja modelu, który pojawił się pod tą nazwą w 1990 r. Auto produkowane było w Wielkiej Brytanii. W chwili premiery w ofercie znalazły się dwa rodzaje nadwozia – liftback i sedan. Kombi pojawiło się na rynku rok później.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10828/nissan-primer-ii-1-b.jpeg',500,339) ) |
| --- | Primera nie zachwyca urodą. Konstruktorzy położyli nacisk na funkcjonalność i solidność wykonania. Przestronne wnętrze z dość twardymi siedzeniami zapewnia przyzwoity komfort podróżowania. Fotel kierowcy ma spory zakres regulacji i chyba każdemu pozwala zająć wygodną pozycje do jazdy. Przy cofniętych przednich fotelach, z tyłu brakuje trochę miejsca na nogi.
Kokpit jest ładnie zaprojektowany i czytelny. Wnętrze wykonane jest solidnie i z przyzwoitej jakości materiałów. Liftback i sedan mogą się poszczycić bardzo pojemnymi bagażnikami – 505 i 490 l. Gorzej jest już w kombi, gdzie bagażnik ma pojemność tylko 450 l. Rekompensuje ją trochę dodatkowa plastikowa szuflada pod podłogą oraz plaska podłoga po złożeniu oparć. W tym wariancie pojemność powierzchni załadunkowej zwiększa się do 1650 l.
Primera ma przyzwoite zawieszenie – z przodu dwa poprzeczne wahacze z kolumnami resorującymi, z tyłu sztywna oś skrętna z tzw. układem Scotta-Russela. Auto prowadzi się dobrze, poprawnie zachowują się też hamulce.
ZAPRASZAMY DO GALERII NISSANA
Silniki
W gamie silników występują cztery jednostki – trzy benzynowe i jeden diesel. Tradycyjnie też, w zależności od rocznika produkcji mają one różne moce. Najpopularniejszym silnikiem jest 1,6 l z mocami 90 i 99 KM. Ten drugi to szesnastozaworowa jednostka i, mimo większej mocy, ekonomiczniejsza od słabszej. Silnik dwulitrowy z mocą 140 KM jest dość paliwożerny i głośny, ale pozwalający jeździć dość szybko. Od 1999 r., po face liftingu, jednostki benzynowe wzbogacił silnik 1,8 l/113 KM, o umiarkowanym zużyciu paliwa. Dzięki zastosowaniu w nim łańcucha rozrządu obniżono koszty eksploatacyjne. Primera miała w ofercie tylko jeden silnik wysokoprężny - turbodiesel 2.0 l/ 90 KM. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10828/nissan-primer-ii-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Choć nie szokuje osiągami, jest bardzo ekonomiczny.
Eksploatacja
Primera uchodzi za samochód dobrze i solidnie wykonany. W 1999 r. model poddano face liftingowi, dokonując zmian stylistycznych oraz technicznych. Zmiany objęły m.in. przednią i tylną cześć nadwozia, kształt kokpitu, poprawiono skuteczność hamulców, wprowadzono zmodernizowane silniki.
Generalnie Primera zalicza się do aut mało awaryjnych. Jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie, ma niezawodne silniki, bardzo trwałe tylne zawieszenie. Słabym punktem jest natomiast przednie zawieszenie, w którym zużywają się elementy gumowo-metalowe, zbyt szybko wymagają wymiany górne wahacze (stuki dochodzące z okolicy przednich kół). Z innych usterek, trafiają się awarie alternatora i rozrusznika, wycieraczek, zużywają się synchronizatory piątego i wstecznego biegu, amortyzatory podtrzymujące pokrywę bagażnika.
Zakup używanego Nissana Primery to dobra inwestycja. Jednak pod warunkiem, że kupiony zostanie samochód bezwypadkowy i ze znaną historią. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10828/nissan-primer-ii-3-b.jpeg',500,357) ) |
| --- | Taki z zasady nie przysporzy kłopotów eksploatacyjnych, a wizyty w warsztacie ograniczą się tylko do przeglądów.
Auto, które nie ma książki serwisowej warto poddać dokładnemu przeglądowi. Sporo samochodów pochodzących z indywidualnego importu było doprowadzane do użytku w Polsce. I na takie trzeba uważać. Decydując się na zakup auta z silnikiem wysokoprężnym, należy sprawdzić czy spod uszczelki pomiędzy blokiem cylindrów a głowicą nie cieknie olej. Powodem może być przegrzanie silnika np. z powodu przepalonego bezpiecznika wentylatora chłodnicy. W takim przypadku naprawa jest dość kosztowna. Dlatego przy kupnie Primery nie szukajmy okazji, ale prawidłowo eksploatowanego auta.
Wady
- nietrwałe przednie zawieszenie,
- słabsze hamulce przed face liftingiem,
- brak wyboru diesli.
ZAPRASZAMY DO GALERII NISSANA
Zalety
- solidne wykończenie,
- przestronne wnętrze,
- duża niezawodność.
*Ważniejsze daty z historii modelu *
1996 – we wrześniu premiera Nissana Primery II (liftback, sedan)
1997 – pojawia się wersja kombi oraz GT,
1999 – face lifting modelu, mocniejsze silniki
2002 – wejście Primery III
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.6 | 10,9-17,9 | 13,5-23,0 | 15,5-24,9 | 19,9-25,6 | 22,9-34,4 |
| 1.8 | - | - | 18,4-21,9 | 19,9-29,9 | 24,5-38,9 |
| 2.0 | 12,0-16,8 | 15,9-24,0 | 17,6-26,3 | 24,5-27,8 | 26,9-34,5 |
| 2.0TD | 13,9-19,9 | 14,9-18,8 | 17,0-23,9 | 18,9-27,5 | 25,4-29,9 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Wybrane dane techniczne*
| Silnik | 1.6 | 1.8 | 2.0 | 2.0 TD |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm³) | 1597 | 1769 | 1998 | 1974 |
| Moc (KM/obr/min) | 99/6000 | 113/5600 | 140/5800 | 90/4400 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr/min) | 136/4000 | 158/2800 | 181/4800 | 177/2400 |
| Prędkość maks. (km/h) | 180 | 196 | 210 | 175 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 12 | 11 | 9,6 | 14 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 5,9/9,6 | 5,8/9,8 | 6,2/11,4 | 5,5/8,4 |
| Opony | 185/65 R15; 195/60 R15 | | | |
| Zbiornik paliwa (l) | 60 | | | |
| Objętość bagażnika (dm³) | 505/1360 | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 260 | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 147/146 | | | |
| Średnica zawracania (m) | 11,4 | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 452/171.5/141 | | | |
| Masa własna (kg) | 1235 | 1250 | 1285 | 1335 |
| Masa całkowita (kg) | 1720 | 1740 | 1770 | 1820 | * dane z 2000 r.
Autor: Jerzy Kozierkiewicz