Nissan Micra kontra Toyota Yaris

Obraz

Małe samochody nie są już małe, a mistrzostwo w ich konstruowaniu osiągnęły firmy japońskie. Porównanie nowej Toyoty Yaris z Nissanem Micrą ma pokazać tendencje istniejące w projektowaniu.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9413/nissan-micra-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Nowy Yaris, wprowadzony na nasz rynek wiosną tego roku, spotkał się z dobrym przyjęciem ze strony nabywców, którzy w dalszym ciągu obdarzają zaufaniem produkty marki Toyota. Mniej widoczna Micra zaczyna być ponownie lansowana. Porównujemy Yarisa napędzanego silnikiem 1,3 l o mocy 87 KM z Micrą 1,2 l/80 KM, oba pojazdy w wersji 5-drzwiowej.

ZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY YARISZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY YARIS

Cechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9413/toyota-yaris-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Chociaż design nadwozia jest inny, Micra i Yaris mają zbliżone proporcje, wymiary zewnętrzne i podobny rozstaw osi. Wspólną cechą tych aut jest przesuwana tylna kanapa, która zaczyna być znowu modna. W ten sposób z małego auta można zrobić duże i wygodnie posadzić na tylnej kanapie wysokie osoby. Gdy kanapę przesuniemy w drugie, skrajne położenie, z tyłu mogą podróżować co najwyżej małe dzieci. Odbywa się to kosztem objętości bagażnika, który w Nissanie ma objętość 235 – 370 l, a w Toyocie – 272 – 363 l. Przestronność wnętrza w obu autach jest zbliżona. Podobna jest też konstrukcja układu zawieszenia. Każdy z producentów wybrał najprostsze rozwiązanie, z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Zupełnie inaczej rozwiązano natomiast wnętrze. W Nissanie tablicę przyrządów umieszczono w tradycyjnym miejscu, przed kierownicą i zgodnie z aktualną modą nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Pokrętła regulacji wentylacji na konsoli centralnej są łatwe w obsłudze. W Yarisie powtórzono
koncepcję z modelu poprzedniej generacji i tablica przyrządów w postaci trójwymiarowego wyświetlacza umieszczona jest na środku, nad konsolą centralną.

Silniki

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9413/nissan-micra-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Japońskie jednostki napędowe wyróżniają się zadziwiająco małym zużyciem paliwa. Micra i Yaris w mieście zużywają do 8 l na 100 km. Silnik Nissana z pojemności 1,2 l osiąga moc 80 KM i jako ciekawostkę można podać, że nie jest to bynajmniej kres jego możliwości - na inne rynki produkuje się wersję z doładowaniem o mocy 110 KM. Silnik Yarisa z układem zmiennych faz rozrządu z pojemności 1,3 l osiąga 87 KM mocy. Obie jednostki napędowe osiągają maksymalny moment obrotowy przy stosunkowo wysokich obrotach, co odbija się negatywnie na poziomie hałasu we wnętrzu.

Wrażenia z jazdy

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9413/toyota-yaris-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Ze względu na niewielkie wymiary oba pojazdy świetnie radzą sobie w mieście. Komfort jazdy jest nieco wyższy w Yarisie, który ma większe koła – 15 cali (Micra- 14 cali) i przez to lepiej radzi sobie z nierównościami drogi. Micra jest mniej stabilna w zakrętach, gdyż ma miękkie zawieszenie, a jej nadwozie – tendencje do przechylania się. Do prędkości 100 km/h nieco szybszym autem jest Yaris, za to na wyższych biegach lepszą dynamikę uzyskuje Micra. Zwraca uwagę precyzyjna zmiana biegów w obu pojazdach. Bardziej wydajny układ hamulcowy ma Toyota, która z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 40,1 m, o metr krótszej niż Micra.

ZAPRASZAMY DO GALERII NISSANA MICRAZAPRASZAMY DO GALERII NISSANA MICRA

Podsumowanie

Wygląda nam to, że w konstrukcji małych samochodów japońskie stawia się na oszczędność w zużyciu paliwa, przesuwaną tylną kanapę i tradycyjnie rozwiązane zawieszenie. Pod względem przestronności wnętrza, zużycia paliwa czy nowoczesności rozwiązań konstrukcyjnych Nissan Micra i Toyota Yaris są autami o podobnych walorach. Jednak Micra kosztuje 40 500 zł, a Yaris o 6600 zł więcej (47 100 zł). Tak znaczna różnica ceny wynika z bogatszego wyposażenia Toyoty. Co gorsza, Yarisa z silnikiem 1,3 l nie można kupić taniej, a szkoda.

Nasza ocena *
*
(+ oznacza przewag? nad konkurentem
)

Nissan Micra Toyota Yaris
Przestronno?? wn?trza Remis
Silnik Remis
Poziom ha?asu b.d.
Hamulce +
Dynamika Remis
Zu?ycie paliwa Remis
Nowoczesno?? konstrukcji Remis
Wyposa?enie standardowe +
Cena +

Wybrane dane techniczne:

| | Nissan Micra | Toyota Yaris |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindr?w/zawor?w/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemno?? skokowa (cm3 ) | 1240 | 1296 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 80/5600 | 87/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 121/4000 | 121/4200 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,9 | 11,5 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,5 | 13,4 |
| Pr?dko?? maksymalna (km/h) | 167 | 170 |
| G?o?no?? (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 71 | b.d. |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,1 | 40,1 |
| Pojemno?? baga?nika (dm3 ) | 235 – 370 | 272 - 363 |
| Pojemno?? zbiornika paliwa (dm3 ) | 46 | 45 |
| Zu?ycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,1/7,4 | 5,3/7,2 |
| D?ugo?? x szeroko?? x wysoko?? (cm) | 372 x 166 x 154 | 375 x 170 x 153 |
| Rozstaw osi (cm) | 243 | 246 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 3/12 |
| Cena wersji 5-drzwiowej (z?) | 40 500 | 47 100 | * - pomiar wg ADAC

Wyposa?enie seryjne:

| | Nissan Micra Visia+ | Toyota Yaris Luna |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 4 |
| Uk?ad ABS | S | S |
| Wspomaganie uk?adu kierowniczego | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | S | S |
| Elektrycznie sterowane lusterka | - | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Uk?ad wspomagania nag?ego hamowania | S | S |
| Regulowana kolumna kierownicy | S | S |
| Radio CD/Komputer pok?adowy | - | S/S | s - wyposa?enie seryjne

Autor: Ryszard Polit

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy