Nieubezpieczeni sprawcy wypadków kosztowali miliony

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

Prawie 100 mln zł w 2015 roku musiał wypłacić Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ofiarom nieubezpieczonych i nieznanych sprawców wypadków drogowych. To o 34 procent więcej niż rok wcześniej - podał Fundusz.

"Z przyjętego sprawozdania UFG za 2015 rok wynika, że nieubezpieczeni i nieznani sprawcy wypadków drogowych kosztowali innych kierowców wykupujących komunikacyjne polisy OC ponad 99,5 mln złotych. Tyle ostatecznie wyniosły w ubiegłym roku odszkodowania wypłacone przez Fundusz ofiarom tych wypadków, to jest o 34 procent więcej niż rok wcześniej. W tym czasie zgłoszonych zostało 6,9 tysiąca szkód za wypadki spowodowane przez nieubezpieczonych i nieznanych kierujących (wzrost o 12 proc.)" - czytamy w komunikacie Funduszu.

W 2015 roku Fundusz zarejestrował ponad 85 tysięcy spraw o brak komunikacyjnego OC (wzrost o 14 proc.), a kary nałożone zostały w blisko 80 proc. przypadków. Najbardziej dynamiczny wzrost nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów był w województwach: pomorskim (o ok. 40 proc.), małopolskim (o ok. 40 proc.) i lubelskim (o ok. 35 proc.). Z kolei pod względem największego odsetka wykrytych nieubezpieczonych w relacji do liczby zarejestrowanych pojazdów przodują, tak jak w poprzednich latach, województwa: lubuskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie i warmińsko-mazurskie. Oznacza to, że ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest w tych regionach największe.

W 2016 roku sankcje za brak ubezpieczenia OC są wyższe niż w roku 2015. Podstawowa kara dla auta osobowego wynosi obecnie 3700 zł. To dwukrotność minimalnego wynagrodzenia. Z kolei dla ciężarówek to trzykrotność najniższej płacy, czyli 5500 zł. Dla pozostałych pojazdów, na przykład motocykli, kara wynosi jedną trzecią minimalnego wynagrodzenia, czyli 620 zł. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest odpowiednio niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni, wynosi 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej.

Z ostatnich szacunków UFG wynika, że odsetek pojazdów poruszających się po polskich drogach bez ważnego obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wykazuje tendencję malejącą i oscyluje wokół 0,7 proc. UFG wypłaca odszkodowania ofiarom wypadków np. spowodowanych przez nieubezpieczonych kierowców. Finansowany jest m.in. ze składek firm oferujących obowiązkowe polisy OC: komunikacyjne i rolne (po 1,3 proc. składki przypisanej brutto z tych ubezpieczeń), a także z kar za brak obowiązkowego OC.

Źródło: PAP, UFG

tb/

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025