Nieoznakowane radiowozy polskiej policji

Policja od samego początku automobilizmu wykorzystywała zdobycze techniki w swej pracy. Dawniej, polscy mundurowi z nieopisaną dumą i frustracją na ustach korzystali z Polonezów, teraz dysponują nowocześniejszym sprzętem. Sprawdziliśmy jakim

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 9Czym poruszają się "tajniacy"?

Obraz
© zdjęcie producenta

Policja i inne formacie o podobnym charakterze na całym świecie, od samego początku automobilizmu wykorzystywały zdobycze techniki w swej pracy. Dawniej, polscy mundurowi z nieopisaną dumą i frustracją na ustach korzystali z Polonezów, podczas gdy za naszą zachodnią granicą królowały Ople, Volkswageny czy wyroby grupy PSA i Renault we Francji. Niestety, nawet dziś flota oznakowanych radiowozów naszej policji nie może się równać z niemiecką czy włoską.

Niestety, na tle europejskich formacji Kie Cee'd SW w srebrno niebieskich barwach nie wpisują się nawet w średni stan UE, jednak skromna gama policyjnych samochodów ma także swoje dobre strony. Nierzucające się w oczy, przeciętne modele są ulubionym narzędziem pracy policjantów potrzebujących dyskretnego środka transportu. Sprawdźmy, jakimi autami przemieszczają się polscy tajniacy.

/ 9Skoda Octavia II

Obraz
© zdjęcie producenta

Polscy policjanci z uśmiechem wspominają poczciwą Skodę Octavię pierwszej generacji, która przez długie lata przemierzała nasze ulice z rozmaitym przeznaczeniem. Począwszy od zwykłego oznakowanego radiowozu, po pozbawiony emblematów jeżdżący wideo rejestrator. Podobny los spotkał kolejną generację czeskiego kompaktu z Mlada Boleslav, jednak mundurowi zakupili tym razem znacznie mniej egzemplarzy. Tylko nieznaczna liczba otrzymała oficjalne barwy i znany doskonale kogut, pozostałe zaś trafiły w ręce specjalistów od dyskretnych zadań w terenie. Ten popularny model pozwala łatwo wtopić się w tłum.

Pod maską technicznego bliźniaka Volkswagena Golfa V spotkamy zazwyczaj benzynowe silniki, szybko nabierające temperatury roboczej pozwalającej na pełne wykorzystywanie mocy. 160-konna jednostka 1,8 Turbo z nawiązką wywiązuje się ze swoich obowiązków, spalając przy tym znacznie mniej reglamentowanego paliwa niż wolnossący 2,0 FSI o mocy 150 KM.

/ 9Kia Cee'd 1,6 CRDi

Obraz
© zdjęcie producenta

W szeregach policji przez długie lata obok obowiązkowych Polonezów użytkowane były wspomniane Skody Octavie i cała gama Volkswagenów, z Transporterem i Vento na czele. W ich miejsce nie wiedzieć czemu policjanci przesiedli się do wysokoprężnych Kii Cee'd, na dodatek w rodzinnej wersji kombi. Wariant SW wyposażony w oszczędny silnik Diesla 1,6 CRDI o mocy 115 KM trafił do oficjalnego użytku, natomiast wersja pięciodrzwiowa w sporej liczbie egzemplarzy rozpoczęła służbę bez oznaczeń z cywilnymi numerami rejestracyjnymi.

Pod nadwoziem przeważnie w ciemnym kolorze kryły się bazowe odmiany wyposażeniowe, z obowiązkową klimatyzacją i radiem umilającym wielogodzinne obserwacje. Koreański kompakt napędzany nawet podstawowym benzyniakiem 1,4 l o mocy 109 KM, czy też nieco mocniejszym 1,6 l 122 KM, potrafi dziarsko przemierzać miejskie arterie.

/ 9Fiat Bravo

Obraz
© zdjęcie producenta

Ulice większych miast przepełnione są różnorodnością policyjnych samochodów dbających pośrednio o nasze bezpieczeństwo. Obecnie wśród natłoku koreańskich wyrobów autorstwa Kii (model Cee'd) czy Hyundaia I30 SW, policjanci mają do dyspozycji również kilka sztuk Fiata Bravo. Pokazany światu w 2006 roku Fiat posłużył także jako dawca organów dla Lancii Delty, którą również spotkamy w policyjnych garażach. Bravo obdarzone 400-litrowym bagażnikiem chociażby z praktycznych względów przypadło do gustu funkcjonariuszom, potrzebującym sporej ilości sprzętu w każdej sytuacji.

Wewnątrz, bez najmniejszego problemu para policjantów dostarczy dwóch podejrzanych na najbliższy komisariat, spalając przy tym niewielkie ilości paliwa lub oleju napędowego. O przyzwoity zapas mocy potrzebnej w codziennej pracy dba 1,4-litrowy turbodoładowany benzyniak wytwarzający 140 bądź 150 KM. Zdarzają się także Bravo napędzane wysokoprężną jednostką 1,9 lub 2,0 Multijet (120-150, 165 KM).

/ 9Skoda Fabia I

Obraz
© zdjęcie producenta

W zastępach polskiej policji nie spotkamy takiej różnorodności, jaką pochwalić się może niemiecka formacja, szczycąca się poza niegodnymi uwagi Golfami czy Astrami również pościgowymi Porsche. W rodzimej drogówce czy innych oddziałach, funkcjonariusze zmuszeni są do korzystania z niewyszukanych pojazdów, które bez trudu wtopią się w miejski zgiełk. Jednym z nich jest Skoda Fabia pierwszej generacji wytwarzana od 1999 do 2008 roku. Dostępna w trzech wariantach nadwoziowych "Czeszka" (pięciodrzwiowy hatchback, kombi i sedan) napędzana była dużą liczbą różnych jednostek napędowych, począwszy od cherlawego 1,0 o mocy 50 KM poprzez 115-konny silnik 2,0 na topowej wersji RS z 1,9 TDI 130 KM skończywszy.

O dziwo, policjanci najczęściej wykorzystują do swoich celów najmniej urodziwą odmianę sedan z bagażnikiem o pojemności 438 litrów. Bez wątpienia policyjna Fabia nie przyda się w pościgu za poszukiwaną osobą, a wszystko przez najpopularniejszy benzynowy silnik 1,4 którego moc wystarczy tylko do miejskiej jazdy (60-100 KM).

/ 9Opel Astra III

Obraz
© zdjęcie producenta

Swego czasu jednym z kryteriów mających wpływ na wybór policyjnego pojazdu było miejsce produkcji. Zapewne dzięki niemu mundurowi zaopatrzyli się w niemałą partię wytwarzanej w gliwickiej fabryce Astry trzeciej generacji z przydomkiem Classic. Kompaktowy model Opla podobnie jak Fiat Bravo bardzo rzadko otrzymywał oficjalne barwy policyjne, służąc w cywilnej szacie. W przeważającej większości bardzo ubogo wyposażone egzemplarze, posiadające jedynie przednie elektryczne szyby i klimatyzację, w niespiesznym tempie przeczesują miejskie arterie.

Poza klimatyzacją manualną o wygodę funkcjonariuszy dba także podstawowe radio z CD. Oczywiście osoby odpowiedzialne za konfigurowanie policyjnej Astry poprzestały na jednostkach napędowych z dołu tabeli, rezygnując tym samym z turbodoładowanych odmian benzynowych. Pod maski zamawianych Astr III trafiały przeważnie wolnossące benzyniaki 1,6 105-115 KM i 1,8 o mocy 140 KM.

/ 9Renault Megane II i III

Obraz
© zdjęcie producenta

Co ciekawe, także polscy funkcjonariusze w niektórych rejonach kraju otrzymali do eksploatacji rzadko spotykane w szeregach państwowych instytucji, francuskie samochody. Pomimo stereotypowych opinii, drogówka od kilku lat z sukcesami używa Renault Megane drugiej odsłony w topowej odmianie RS z 225-konnym silnikiem 2,0 Turbo. Nie jest to jednak odosobniony egzemplarz, bowiem w kilku większych miastach, np. w Łodzi, możemy spotkać przeciętnie wyglądające najnowsze Megane w pięciodrzwiowej wersji nadwoziowej służące policji kryminalnej.

Obecna w sprzedaży od 2008 roku francuska propozycja z segmentu C, wiernie współpracuje z policjantami zawsze dowożąc ich na miejsce akcji czy interwencji. Do napędu nieoznakowanych sztuk oddelegowano wolnossące benzyniaki 1,6 16V z katalogową mocą 110 KM, jak i powstały na fali downsizingu silnik 1,4 TCe o mocy 130 KM. Całość, jak przystało na auto producenta znad Sekwany, dysponuje bogatym wyposażeniem z przyzwoitym audio i automatyczną, dwustrefową klimatyzacją włącznie.

/ 9Opel Insignia

Obraz
© zdjęcie producenta

W czasach świetności produktów grupy Volkswagena w polskiej policji, mundurowi z drogówki z chęcią korzystali z pościgowych Octavii I 1,8 Turbo. Seryjne 150 KM poza miastem okazywało się stanowczo za małą wartością w realizacji powierzonych zadań, nic więc dziwnego, że postanowiono zaopatrzyć policjantów w Fordy Mondeo ST i Ople Vectry C 2,8 V6 Turbo. Po latach ponownie zdecydowano się na kupno aut klasy średniej autorstwa Opla, tym razem wybór padł na Insignię. Nie bez znaczenie była oczywiście ogromna popularność średniaka, służącego w wielu firmach i rodzinach.

Policyjne egzemplarze w trosce o bezpieczeństwo pracy i należytą trakcję w każdych warunkach, dysponują napędem na cztery koła - którego brakowało w mocnych przednionapędowych Vectrach. Aby z łatwością doganiać piratów drogowych, Insignie napędzane są czterocylindrowym 2,0 Turbo o wyjściowej mocy 250 KM (dawnej 220 KM), lub widlastą szóstką 2,8 Turbo z mocą 260 KM.

/ 9Renault Laguna II

Obraz
© zdjęcie producenta

Polska policja wykorzystuje nie tylko budżetowe samochody kompaktowe, charakteryzujące się ponadprzeciętną praktycznością i atrakcyjną ceną zakupu. Funkcjonariusze zwłaszcza drogówki z oczywistych względów poruszają się autami klasy średniej pokroju Forda Mondeo, Opla Insignii/Vectry C, Skody Superb czy VW Passata B6. Choć w ich gronie w niektórych komendach funkcjonuje także Renault Laguna w swej drugiej odsłonie, okrzyknięta królową lawet. A wszystko to przez awaryjność silników Diesla i wariującą elektronikę.

Dostojny liftback lub praktyczne kombi niemal w każdym przypadku oferuje pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Automatyczna klimatyzacja i bezkluczykowy dostęp podnoszą wygodę pracy razem z miękkimi nastawami zawieszenia. Pod maską policyjnych Lagun na szczęście nie uświadczymy usterkowego diesla 1,9 dCI. Zamiast niego postawiono na złoty środek w postaci trwałego czterocylindrowca 2,0 Turbo. 163 KM zapewnia należyte osiągi okupione rozsądnym zużyciem paliwa.

Piotr Mokwiński

ll/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy