Nie tylko w teren: 10 najlepszych motocykli i quadów
None
KTM 690 Enduro
To motocykl dobry zarówno dla amatora, jak i profesjonalisty. Według zapewnień producenta, nadaje się idealnie w teren, jak i do codziennego użytku. Jednocylindrowy silnik (654 cm3), wyposażony we wtrysk paliwa generuje 63 KM przy 7500 obr/min i 64 Nm przy 6000 obr/min. Po założeniu terenowego ogumienia, bez obaw można nim zjechać z utwardzonych szlaków. Cena: 30 900 zł.
KTM 65 SX
Idealny sprzęt dla początkujących, małych miłośników sztuki motocrossowej. Niewielkie gabaryty, skromny silnik o pojemności 64,9 cm3 ze sprzęgłem hydraulicznym i 6-stopniową przekładnią oraz zawieszenie typu Upside-Down w zupełności wystarczą do postawienia pierwszych kroków w terenie. Produkt przeznaczono dla motocyklistów w przedziale wiekowym 6-9 lat. Cena: ok. 15 000 zł.
Suzuki DR-Z 125 L
Bezkompromisowy cross, który niczego nie udaje. Jego niewielka pojemność i stricte off-roadowy charakter sprawiają, że można go uznać za w pełni wartościowy terenowy jednoślad. Czterosuwowy, chłodzony powietrzem silnik rozwija 9,8 KM przy 8000 obr./min. Przy wadze 89 kilogramów i cenie niecałych 11 tysięcy zł, idealnie nadaje się na pierwszy rasowy cross. Świetne uzupełnienie między „pięćdziesiątką” a większymi maszynami.
BMW R 1200 GS
Największe i jedno z najdroższych enduro. Znaczna masa (199 kg) czyni ten pojazd po prostu nieporęcznym w mieście i idealnym na długie wyprawy. Niestraszne mu nieutwardzone drogi i praca w niekorzystnych warunkach. Dwucylindrowy, zasilany wtryskiem paliwa bokser, to majstersztyk bawarskiej myśli technicznej. 105 KM i 115 Nm zadowolą nawet największych malkontentów. Jedynie cena może skutecznie odstraszyć: ponad 70 tys. zł.
Yamaha Grizzly
To nic innego, jak niewinnie wyglądający potwór. Dwa nieśmiało patrzące ślepia, skutecznie skrywają potencjał drzemiący w tym czterokołowcu. Pełna gama silników, którą otwiera skromny 125 cm3, zaś wieńczy 700 cm3. Ogromne możliwości przeprawowe, swoboda przełączania napędu z dwóch na cztery koła i niesamowita wytrzymałość na długotrwałą pracę w najcięższych warunkach, czynią tego quada liderem w swojej klasie. Cena najsłabszej wersji to 15 900 zł, zaś najdroższej - niewiele ponad 41 000 zł.
Yamaha XTZ 660 Tenere
Typowe enduro o zwiększonych możliwościach terenowych. Czterosuwowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 660 cm3 dysponuje mocą 48 KM i 58 Nm momentu obrotowego. Wytrzymała stalowa rama, 23-litrowy zbiornik paliwa, bogaty zestaw akcesoriów i świetna reputacja serii XT, doskonale sprawdzą się na dłuższych wycieczkach. Szkoda tylko, że jednostka napędowa ma tylko jeden cylinder. Cena: 33 500 zł.
Yamaha Raptor
Dumny przedstawiciel sportowej klasy quadów. Pełen przekrój silników - jak w przypadku przeprawowych braci, znacznie rozszerza grono potencjalnych klientów. Warto zwrócić uwagę na najmocniejszą odmianę z sercem wprost z serii enduro XT. Jednostkę napędową delikatnie zmodernizowano, wyposażając ją w cylinder ze zwiększoną o 2 mm średnicą i nieco mniejszy moment obrotowy (55 Nm). Napęd na tylną oś, agresywna stylistyka, porywczy motor i bezcenna szansa wprawienia w zakłopotanie niejednego kierowcy mniejszych turystyków zachęca do kupna. Cena: od 10 500 do 37 900 zł.
Yamaha DT50 R
Lekki, zwinny i niedrogi motorower, idealnie nadający się dla początkujących amatorów jazdy po bezdrożach. Dwusuwowy silnik, chłodzony cieczą rozwija moc jedynie 3 KM, jednak przy masie motocykla nie przekraczającej 100 kg da sobie radę z lekkim kierowcą. Nie wymaga prawa jazdy i kosztuje 13 500 zł.
Triumph Tiger
Typowe turystyczne enduro z mocnym i elastycznym silnikiem. Jego uroda u wielu wywołuje zachwyt, choć poprzednia generacja - wręcz przeciwnie. Wygodna pozycja za kierownicą, harmonijna praca zawieszenia i niezła widoczność sprawdzają się na asfaltowych drogach. Mimo wysokiego prześwitu i osłony silnika, „tygrys” boi się zamoczyć łapki w błotku. Niestraszne mu będą jedynie leśne dukty. Świetne osiągi, coraz lepsza sieć serwisowa i rozsądna cena - 42 900 zł - zachęcają do kupna.
Honda TRX 680 Rincon
To jeden z mniejszych i najsłabszych quadów przeprawowych. Flagowy model japońskiego producenta dysponuje silnikiem o pojemności 675 cm3 i mocy zaledwie 33,3 KM, osiąganej przy 6000 obr/min. Dzięki temu, początkującym jeźdźcom jest w stanie wiele wybaczyć. Na całe szczęście nadrabia istotnym w terenie momentem obrotowym (50,1 Nm) i skuteczną, automatyczną skrzynią biegów. Mimo braku wspomagania, prowadzi się nad wyraz poręcznie. Cena: 37 900 zł.